Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
Het is een klusje van +- 1’5 uur. 5x torx van het daschbordkast losschroeven. Daschbordkastje eruit pakken. De luchtpijp verwijderen. Dan de schroeven van de aanjager losschroeven. Aan de achterkant van de aanjager zitten ook een paar torx verstopt. In totaal een stuk of 7 a 8. Als je hem eruit hebt kun je de aanjager eerst wel even testen of nu ook nog piept, zo kun je het piep geluid beter beluisteren waar het precies vandaan komt. Maar hou hem goed vast, hij is nog best krachtig als het voluit staat. Ik heb je aangegeven wat een nieuwe kost. Voor dat geld kun je eerst wel eens wat proberen voor je een nieuwe aanschaft. Voordeel met grafietpoeder smeren is dat het niet uitdroogt of weer uit de lagers loopt[wat wel met olie gebeurt] als het motortje warm wordt.
Heb een paar weken terug van mijn eigen Vectra C2 2006 bijna het zelfde probleem gehad. Alleen deze zat helemaal vast [vocht] . Je moet wel de motortje uit het kunstof huis halen. Heb hem toen helemaal schoongemaakt en het anker+koolborstels iets opgeschuurt en weer de lagers gesmeert en hij draait weer als nieuw. Had ik weer genoeg verdiend in 1’5 uur hobbyen.Suc6 of 7
Batsie66
Je hebt nog kans dat er een blaadje tussen het ventilatorhuis en de ventilatorrad zelf zit . Dat kan ook een fijn snerpend geluid geven. Even goed met de luchtslang door het ventilatorhuis blazen [ achter de interieurfilter]
Is dat het niet, dan de aanjager ventilator compleet demonteren [achter het daschbord kastje] Zit met veel schroefjes vast en moeilijk te zien. Ventilatormotor uit het huis trekken [3 schroefjes] En de motorasjes/lagers reinigen en smeren met grafietpoeder[ van Valma om sloten mee te smeren]
Dit is een goed smeermiddel hiervoor en gelijk vocht afstotend. Nog een tip , poets ook even je ventilatoranker en de koolborstels op met een fijn stukje schuur papier. Dan heb je de hele ventilatormotor uitgesloten van problemen[ +_ 440 euro bij Opeldealer en 134 euro op Ebay en 199 euro bij Opelwebshop.nl] Je kunt hem dan ook los testen zonder hem weer in het huis te monteren en horen of het dan nog piept. Maar hou hem goed vast want als hij goed werkt zit er nog best kracht achter.
Succes.Batsie
-
AuteurBerichten