Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
11 januari 2010 om 23:45 In reactie op: '88 Kadett 1.6i (automaat) – af en toe stationair afsla #17588073
Best druk, in je eentje… :hmmz :D
De motor is trouwens een E16NZ.
Vanavond heb ik even de Map-sensor op ongegeneerde wijze ‘betast’ en bij stationair toerental merkte ik dat de motor ineens mooi strak ging lopen als ik het slangetje simpelweg dichtkneep bij de map-sensor.
Maar helaas was dit maar van korte duur want plots sloeg de motor alsnog ineens uit. Maar de motor slaat ook uit als ik dat niet doe, dus er moet toch iets anders aan de hand zijn.De map-sensor regelt de vervroeging van de ontsteking op basis van het motorvacuum, denk ik?
Ik heb daarbij het idee dat de motor bij stationairtoerental simpelweg ‘te laat’ staat.
In de uitlaat hoor je puffende geluiden af en toe en dat lijkt erger te worden vlak voordat de motor gaat afslaan lijkt het.Kan alsnog de map-sensor de boosdoener zijn als deze bijvoorbeeld het vacuumsignaal niet goed meer kan voelen?
Ik heb tevens de temp-sensor vervangen in het inlaatmanifold met de oude originele die ik nog had liggen.
De huidige ging trouwens stuk tijdens het losdraaien dus had weinig keus dan de oude er weer in terug te zetten.
Probleem is onveranderd gebleven.In de hoop iets beter met de auto te kunnen rijden heb ik de ontsteking handmatig een tikje vroeger gezet zodat ie stationair iets ‘frisser’ loopt.
Morgen gaan we maar weer ‘blind’ onderdeeltjes kopen dan maar en hopen dat de juiste erbij zit.
Klote electronica in die moderne autootjes ook. Dit is mijn laatste dailydriver met dit soort irritante sensortjes die alles maar denken te moeten bepalen wat ook gewoon met een stelschroefje gedaan kan worden… :mad:Weet iemand of een complete ontsteking uit een ’86 1.3 uit te wisselen valt met m’n huidige uit ’88?
Heb een tijdje zonder al teveel problemen kunnen rijden, vaak met en zonder brandend MMLampje, maar sinds gisteren is het weer prijs. Heb inmiddels alweer 2x stilgestaan. Ben het nu wel zat aan het worden.
De motor slaat plots uit, ‘dieselt’ nog wat na om daarna niet meer aan te willen slaan.
Ik weet bijna wel zeker dat er iets te heet wordt, en ik verdenk de ontstekingsmodule, want na verloop van tijd start de motor ineens weer en kan ik weer rijden.Ben er achter wat de foutcode is wat het MML geeft:
“42”
klik -> Uitleg code42 Duits
klik -> Uitleg code42 EngelsSpannung Primärzündung zu hoch, kein EST signal
– KurzschluB gegen Plus in EST-leitung
– ZSTG fehlerhaft
– Störimpulse durch AnlasserleitungTe hoge spanning kan ik inkomen. De module wordt daardoor te heet en scheidt ermee uit dan.
Maar waar kan die ‘teveel’ aan spanning vandaan komen?De auto heeft nog geen lambda-sonde. Volgens mij is dit een overgangs-jaar geweest.
Trouwens, bij de rechter-veerpoot onder de kap loopt bedrading met aan het eind een pot-metertje (?) met verstelmogelijkheid. Enig idee waar dit voor dient?
Het kenteken geeft inderdaad ook E16NZ aan. Nooit geweten dat het daar op stond.
Rotor, verdeelkap, module, bobine en bougiekabels zijn allemaal vervangen sinds het MM-lampje af en toe brandt.
Het MM-lampje lijkt vaker te branden als de buitentemperatuur ook warm is, zoals onlangs.
Dan gaat het lampje direct aan zodra ik ‘s ochtends de auto start.
Nu het iets koeler is weer blijft het lampje uit totdat ik een keer goed doortrek of de motor warmer wordt vanzelf. Maar dat doet ie niet altijd.Ook heb ik weleens gehad dat ik zeg 3 uur na een eerdere rit, de motor start, en het lampje gaat dan aan.
Als ik dan tijdens het rijden (!) de motor uitzet en een paar seconden later weer start, dat dan het lampje voor de rest van de rit uit blijft.Ik heb alleen een 1.3 motortje staan uit de vorige auto (1986). Maar geloof niet dat daar ontstekings-onderdelen uitwisselbaar van zijn. Behalve een rotor of verdeelkap wellicht.
Thanks Willem. Ik kwam er zelf niet uit wat voor motor ik had.
Heb geen katalysator, dus het zal dan een “E16NZ” zijn begrijp ik.Voordat ik m’n bovenstaande lange verhaal ging typen heb ik al enige tijd flink wat rondgezocht op het forum, maar weinig kunnen vinden helaas. Het feit dat men hier ook graag aan vage motorcode-types refereert (x20sx enz.) ipv gewoon een model, jaartal en motorinhoud, maakt het zoeken naar een probleem-oplossing er ook niet makkelijker op helaas.
-
AuteurBerichten