astra bertone

Aangemaakte reacties

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • In reactie op: Astra G bertone blauw #18521172
    astra bertone
    Deelnemer
      Lid sinds:
      25 July 2009

      <p style=”text-align: center;”>IMAG0245</p>

      In reactie op: How To #17369899
      astra bertone
      Deelnemer
        Lid sinds:
        25 July 2009

        origineel gepost door Baas J.
        voor het inbouwen met voor bereiding in een astra g coupe x18xe1

        bij de accu en het koelvloeistof reservoir zie je een grijze 10polige stekker, deze is voor de unit/servo.

        onder het dasbord vind je een 3 polig zwart stekkertje met een bruine , zwarte en grijze draad voor de koppeling schakelaar (56 euro)

        in de stuurkolom kap vind je de 4 polige stekker voor de hendel.

        even een beugel halen voor de servo (15 euro)
        en een kabel voor naar de gasklep…(102euro):o

        plug en play!;)
        heb je ledverlichting in de achterlichten gepropt , dan kan het zijn dat cc het nie doet vanwege een lek spanning over de remlicht schakelaar (was bij mij:mad:) steek er gewoon originele gloeilampen in,, probleem opgelost.

        werkt geweldig!:thumbup:P
        How to: Mechanische Cruise Control achteraf inbouwen Astra G.

        Let op, deze how to gaat er van uit dat je totaal GEEN voorbereiding hebt in je auto, je kan dus eventueel inbouwstappen overslaan als jouw auto dat wel heeft!

        Let op: Deze how to is niet voor E-gas modellen, je moet dus een fysieke mechanische gaskabel hebben dat aan je gasklephuis zit.

        Let op: Ik gebruik alleen originele Opel onderdelen en bouw dit op een zoveel mogelijk fabrieksaf manier in!

        Benodigd:

        Gereedschap:
        Kruiskopschroevendraaier
        Torx bitjes set
        Striptang
        Boormachine met boor 8,5mm
        Ringsleutel 13
        Soldeerbout en tin
        Platte schroevendraaier

        Materiaal: (zie ook afbeelding)
        1 – Koppelingsschakelaar (106240093)
        2 – Servo en stuurcomputer (en aansluitstekker)
        5 – Secundaire gaskabel (101263444)
        7 – Ophangbeugel (101263710)
        8 – Bevestigingsstrip (100813834)
        12 – Afstandsringetje
        13/14 – Ring en moer M8 (102066915)
        Stuurschakelaar met CC optie en contrastekker
        Circa 1 meter trekhaak bekabelinsgdraad (13 polig)
        Diverse kabelschoentjes en blauwe verbindblokjes
        Afdichtkit

        Moeilijkheidsgraad: Average
        Tijdsduur: ‘s Ochtends 08:00 beginnen, na het avondeten klaar!

        OK, daar gaatie dan apies..

        – Verwijder je stuurkolom kappen (2x kruiskop / 3x torx).
        – Verwijder tellerafdekkap + tellerunit (6x torx).

        Tellerunit voorzichtig loshalen door de lichtkleurige vergrendeling aan de bovenkant van de unit voorzichtig naar links om te halen.

        – Verwijder oude stuurschakelaar (zit met 2 clipjes vast op je stuurkolom) en klik nieuwe CC hendel vast.
        – Verwijder je opbergbakje aan de linkerkant (4 plastic platte “schroeven”).

        – Verwijder helemaal aan de onderkant van je dash de plaat die tussen je pedalen zit, deze zit met 2 soort zwarte klemmen vast. Klemmen loshalen en naar voren trekken.

        – Verwijder je ruitenwissers (m8 moeren)
        – Verwijder waterkeerrubber door naar boven te trekken
        – Verwijder rubberenafdekstrip op je voorruit, gewoon eraf wippen, zit geklemd)
        – Verwijder parafaanplaat (maak sproeislangetje even los)

        Ok, tot zover het sloop gedeelte…

        Op de volgende foto zie je waar je de gaatjes van 8,5mm moet boren, deze gaten zijn door OPEL al AANGEGEVEN!

        Boor ook uiterst rechts (waar je kabel om je motorkap open te doen naar buiten komt nog een gat (gat grootte afhankelijk van je kabelboom) Bij mij was 8,5mm genoeg.
        Boor niet te dicht bij de bestaande kabel uiteraard.

        Nu gaan we verder met de kabelboom / elektrisch schema.

        Het ziet er moeilijker uit dan het is…

        Trek door het geboorde gat de 13 (of 9 als je hebt gestript zoals ik heb gedaan) kabels naar binnen toe. Kit het gat naderhand af tegen vocht!

        Op de aansluitstekker van de servo/stuurcomp staan de letters vermeld die ook in het schema staan (A,B,C etc). Zorg er dus voor dat je de goede verbindingen maakt!

        Ik heb een extra gat in het rubber geboord waar de stekker van je ruitenwissermotor naar buitenkomt en daar de 9 kabels doorheen getrokken en naar de servo geleid.

        Binnen in je auto leg je A B C en F naar de nieuwe stuurschakelaar. Tevens leg je F naar een geschakelde plus draad, van je contactslot bijvoorbeeld.

        Draad E gaat aan massa (op de dashboardkreukelbalk zit een centrale massa aansluiting, gebruik die).

        Klik je koppelingsschakelaar in het vierkante gat dat zichtbaar is als je door het gat van je zekeringskast kijkt.
        Let op, past maar op 1 manier.
        Zorg ervoor dat je de 3 polige contrastekker op de sloop hebt gehaald! Zit bv op diesel astra g’s en sommige benzines.
        De stekker heeft 3 draden, zwart, grijs en bruin.

        Bruin leg je aan aarde ergens
        Zwart gaat naar F
        Grijs naar D

        Leg draad G naar de zwartgele draad van je remlichtschakelaar, dit gaat t beste door via de plek waar je tellerunit zat de remlichtschakelaar een kwartslag te draaien en naar je toe te trekken. Nu kan je er makkelijk een draad opzetten.

        Draad H gaat naar je OBD stekker, ik heb niet de moeite genomen deze aan te leggen, was me teveel moeite, en ging er van uit dat ik ‘t foutloos uit zou voeren :afro

        Draad K is belangrijk, leg deze aan de blauwrode draad die naar je tellerunit gaat. Dat gaat het beste door de isolatie iets los te snijden en een beetje plek te maken voor de aansluiting.

        Bouw alles weer in elkaar van binnen.

        Monter de servo/stuurcomp met de beugel aan je auto door de tapeinden door de geboorde gaten te steken en aan de achterkant vast te zetten met M8 moeren.

        Haal eerst je primaire gaskabel los (clipje).
        Monteer de secundaire gaskabel op de servo, en de andere kant op je gasklephuis. Haal hem door het rechthoekige gaatje heen en klik ‘m vast. (Ook op 2de afbeelding te zien).

        Door middel van het klemmetje op de secundaire kabel kan je de vrije slag afstellen, zorg dat de kabel span staat maar niet je gasklep opentrekt.

        Sluit de stekker van de servo aan op je servo.

        Ga testrijden en check het volgende:

        CC moet uitvallen bij aanraken koppeling, bij aanraken rempedaal, bij indrukken “0” op stuurschakelaar.

        CC moet versnellen bij indrukken tweede knopje, vertragen bij eerste knopje van bestuurder uit gezien.

        Werkt alles, proficiat, je hebt met succes CC op je assie gebouwd!

        Werkt het niet, begin van voor af aan en check alles opnieuw!

        Hier wat foto’s van t resultaat:


        In reactie op: How To #17369892
        astra bertone
        Deelnemer
          Lid sinds:
          25 July 2009

          origineel gepost door Baas J.
          How to: Mechanische Cruise Control achteraf inbouwen Astra G.

          Let op, deze how to gaat er van uit dat je totaal GEEN voorbereiding hebt in je auto, je kan dus eventueel inbouwstappen overslaan als jouw auto dat wel heeft!

          Let op: Deze how to is niet voor E-gas modellen, je moet dus een fysieke mechanische gaskabel hebben dat aan je gasklephuis zit.

          Let op: Ik gebruik alleen originele Opel onderdelen en bouw dit op een zoveel mogelijk fabrieksaf manier in!

          Benodigd:

          Gereedschap:
          Kruiskopschroevendraaier
          Torx bitjes set
          Striptang
          Boormachine met boor 8,5mm
          Ringsleutel 13
          Soldeerbout en tin
          Platte schroevendraaier

          Materiaal: (zie ook afbeelding)
          1 – Koppelingsschakelaar (106240093)
          2 – Servo en stuurcomputer (en aansluitstekker)
          5 – Secundaire gaskabel
          7 – Ophangbeugel (101263710)
          8 – Bevestigingsstrip (100813834)
          12 – Afstandsringetje
          13/14 – Ring en moer M8
          Stuurschakelaar met CC optie en contrastekker
          Circa 1 meter trekhaak bekabelinsgdraad (13 polig)
          Diverse kabelschoentjes en blauwe verbindblokjes
          Afdichtkit

          Moeilijkheidsgraad: Average
          Tijdsduur: ‘s Ochtends 08:00 beginnen, na het avondeten klaar!

          OK, daar gaatie dan apies..

          – Verwijder je stuurkolom kappen (2x kruiskop / 3x torx).
          – Verwijder tellerafdekkap + tellerunit (6x torx).

          Tellerunit voorzichtig loshalen door de lichtkleurige vergrendeling aan de bovenkant van de unit voorzichtig naar links om te halen.

          – Verwijder oude stuurschakelaar (zit met 2 clipjes vast op je stuurkolom) en klik nieuwe CC hendel vast.
          – Verwijder je opbergbakje aan de linkerkant (4 plastic platte “schroeven”).

          – Verwijder helemaal aan de onderkant van je dash de plaat die tussen je pedalen zit, deze zit met 2 soort zwarte klemmen vast. Klemmen loshalen en naar voren trekken.

          – Verwijder je ruitenwissers (m8 moeren)
          – Verwijder waterkeerrubber door naar boven te trekken
          – Verwijder rubberenafdekstrip op je voorruit, gewoon eraf wippen, zit geklemd)
          – Verwijder parafaanplaat (maak sproeislangetje even los)

          Ok, tot zover het sloop gedeelte…

          Op de volgende foto zie je waar je de gaatjes van 8,5mm moet boren, deze gaten zijn door OPEL al AANGEGEVEN!

          Boor ook uiterst rechts (waar je kabel om je motorkap open te doen naar buiten komt nog een gat (gat grootte afhankelijk van je kabelboom) Bij mij was 8,5mm genoeg.
          Boor niet te dicht bij de bestaande kabel uiteraard.

          Nu gaan we verder met de kabelboom / elektrisch schema.

          Het ziet er moeilijker uit dan het is…

          Trek door het geboorde gat de 13 (of 9 als je hebt gestript zoals ik heb gedaan) kabels naar binnen toe. Kit het gat naderhand af tegen vocht!

          Op de aansluitstekker van de servo/stuurcomp staan de letters vermeld die ook in het schema staan (A,B,C etc). Zorg er dus voor dat je de goede verbindingen maakt!

          Ik heb een extra gat in het rubber geboord waar de stekker van je ruitenwissermotor naar buitenkomt en daar de 9 kabels doorheen getrokken en naar de servo geleid.

          Binnen in je auto leg je A B C en F naar de nieuwe stuurschakelaar. Tevens leg je F naar een geschakelde plus draad, van je contactslot bijvoorbeeld.

          Draad E gaat aan massa (op de dashboardkreukelbalk zit een centrale massa aansluiting, gebruik die).

          Klik je koppelingsschakelaar in het vierkante gat dat zichtbaar is als je door het gat van je zekeringskast kijkt.
          Let op, past maar op 1 manier.
          Zorg ervoor dat je de 3 polige contrastekker op de sloop hebt gehaald! Zit bv op diesel astra g’s en sommige benzines.
          De stekker heeft 3 draden, zwart, grijs en bruin.

          Bruin leg je aan aarde ergens
          Zwart gaat naar F
          Grijs naar D

          Leg draad G naar de zwartgele draad van je remlichtschakelaar, dit gaat t beste door via de plek waar je tellerunit zat de remlichtschakelaar een kwartslag te draaien en naar je toe te trekken. Nu kan je er makkelijk een draad opzetten.

          Draad H gaat naar je OBD stekker, ik heb niet de moeite genomen deze aan te leggen, was me teveel moeite, en ging er van uit dat ik ‘t foutloos uit zou voeren :afro

          Draad K is belangrijk, leg deze aan de blauwrode draad die naar je tellerunit gaat. Dat gaat het beste door de isolatie iets los te snijden en een beetje plek te maken voor de aansluiting.

          Bouw alles weer in elkaar van binnen.

          Monter de servo/stuurcomp met de beugel aan je auto door de tapeinden door de geboorde gaten te steken en aan de achterkant vast te zetten met M8 moeren.

          Haal eerst je primaire gaskabel los (clipje).
          Monteer de secundaire gaskabel op de servo, en de andere kant op je gasklephuis. Haal hem door het rechthoekige gaatje heen en klik ‘m vast. (Ook op 2de afbeelding te zien).

          Door middel van het klemmetje op de secundaire kabel kan je de vrije slag afstellen, zorg dat de kabel span staat maar niet je gasklep opentrekt.

          Sluit de stekker van de servo aan op je servo.

          Ga testrijden en check het volgende:

          CC moet uitvallen bij aanraken koppeling, bij aanraken rempedaal, bij indrukken “0” op stuurschakelaar.

          CC moet versnellen bij indrukken tweede knopje, vertragen bij eerste knopje van bestuurder uit gezien.

          Werkt alles, proficiat, je hebt met succes CC op je assie gebouwd!

          Werkt het niet, begin van voor af aan en check alles opnieuw!

          Hier wat foto’s van t resultaat:


          heb ook bij mij op deze manier course control in gebouwd.
          bij mij wassie binnen voorbereid , maar onder de kap niet.

          dus heb alles gebypast.
          helaas niet fucntioneel.. opcom krijgt g1 contact met ecu.
          ofwel servo / unit defect.. ff andere sloper vinden:)

          In reactie op: How To #17369891
          astra bertone
          Deelnemer
            Lid sinds:
            25 July 2009

            origineel gepost door j.pons
            binnenverlichting met leeslamjes aanbrengen astra g

            Het gaat om dit soort binnenverlichting.
            Voor zover ik weet afkomstig uit een opc

            Voor de gewone verlichting gebruiken we de bestaande kabels. De grijze en de rode met de stekkertjes.
            Voor de leeslampjes moeten we het grote stekkerblok wat op het hemeltje ligt gebruiken.

            1/2 is de bedrading voor het gewone licht wat op de deuren geschakeld staat is gewoon rood op rood en grijs op grijs.
            3 zijn de draden voor de leeslampjes deze zijn rood en zwart, deze sluiten we aan op het stekkerblok nr4 op de foto.
            Hier een schema van de verlichting.
            aan je verlichtings armatuur met leeslampjes Zitten 8 draden, Daarvan neem je als eerste de rode en de grijze, die sluit je aan op de standaard bekabeling van je oude verlichting in je auto, Rood op rood en grijs op grijs.
            Voor de leesverlichting neem je de rode en de zwarte draad. de rode draad an het armatuur zet je op de buitenste zwarte draad op het grote stekkerblok, En de zwarte draad Van het armatuur zet je op de buitenste rode draad van het stekkerblok. Let wel op dat er 2 rode draden aanwezig zijn, Dit zou je met een 9volt batterij kunnen uitzoeken welke je moet hebben. De rest van de kabels die er aan zitten zijn in principe loos.
            Het kan zijn dat jouw auto dit stekkerblok niet heeft,Ik heb er al een aantal over gehoord die deze niet konden vinden.
            Maar dan kun je altijd 2 draden van je leesverlichting bij de achterportieren wegtrekken en ze alsnog op de voor leesverlichting aansluiten.

            Benodigdheden zijn 4 kleine knijpstekkertjes

            ik heb in mijn astra g coupe een stekker met 1 x zwart en 2 x bruin.

            had het zelfde model lamp als op de foto, mijne kwam uit een omega B enkel deze heeft slecht 4 draden, rood , grijs/zwart, bruin en zwart.

            aansluitingen: zoals beschreven rood op rood , grijs op grijs/ zwart. en dan bruin op bruin zwart op zwart

            zwart = altijd contact plus
            bruin = altijd massa.

            bij werkt ie dus ook:D

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)