Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
@willemmiranda wrote:
Bedankt voor je reactie en informatie . Onze auto is aangekocht met garantie bij een Opel dealer , dus ik blijf net zolang teruggaan tot het helemaal opgelost is . Maar voorlopig ga ik muit van 1 of meerdere kapotte sensor(s) . En ik heb ook alle vertrouwen in de dealer anders had ik de auto daar niet gekocht .
Ik hou iedereen op de hoogte van het verdere verloop !Je hebt alle vertrouwen in de dealer tot hij je vertrouwen op een dag beschaamt.
Ik had ook alle vertrouwen in mijn dealer, ik ging ook braaf telkens terug, maar dat kost tijd en moeite en iedere keer vervangend vervoer en dan kwamen er soms meerdere dagen bij dat ze de auto wilden behouden en dat werd toch al gauw ER-RUG vervelend. Nou heb jij garantie, snap ik, maar toch, ik hoop voor jullie dat ze het snel oplossen, want een kapotte sensor dat weet je met de door mij beschreven methode in minder dan 10 minuten, verwijderen op de brug van zo’n sensor is een eitje en dan kijken welk type je moet bestellen bij GM/Opel in Breda zou een dag duren voor het er is, dus in twee dagen tijd moet een kapotte sensor (of het nou 1 of meerdere zijn) vervangen zijn.
Maar euh, welke opties heb je allemaal op je auto uit 2008/2010 ? Geef eens een lijstje alsjeblieft ? :jerry
Heb je bandendruk sensoren ?
Quickheat ?
IDS+ ?
Bochtlicht in de stad ?
Bi Xenon met automatische niveauregeling ?
Donker getinte voor en achterlichten ?
Automatische niveauregeling (achteras)
Sport chassis ?
Semi automatisch wegklapbare trekhaak ?
Standverwarming ?
DVD90 navi ?
Hittewerende voorruit ?
Zijraam gordijnen in de portieren geïntegreerd ?
Dakraam ?
Neerklapbare passagiersstoel ?
Achterbankverwarming ?
etcetera…Ik heb lange tijd met dit zelfde probleem gezeten en tot grote ergernis bleek het enige wat de Opel dealer wist te verzinnen het inspuiten met contacspray van de sensoren voor en achter te zijn wat nog behoorlijk kostbaar was (want arbeidsintensief ?!?) en natuurlijk geen enkel resultaat had !
Uiteindelijk sprak ik bij toeval met een Alfa Romeo monteur die een simpele test wist: start de auto met versnelling in z’n vrij. Schakel nu met de dashboard knop de parkeersensoren in. Als het goed is, zouden nu alle 8 (4 voor, 4 achter) senoren moeten werken, maar je krijgt die ene toon en dat lampje natuurlijk omdat er een storing is. Geen probleem, je gaat nu bij IEDERE sensor bijna met je oor er tegenaan zitten. Als de sensor werkt, zul je zachte tikgeluidjes horen, tik-tik-tik, ik geloof dat je het zelfs een beetje kunt voelen. Zo ga je alle 8 die sensopren af tot je er één (of meer, maar meestal één) tegenkomt die dat niet doet en dat is de kapotte. Via Ebay (wereldwijd zoeken !) kun je dan meestal wel voor niet al teveel een nieuwe of gebruikte sensor kopen. Ik was vanuit Duitsland alles bij elkaar 25 euro kwijt. Je kunt zelf de stekkervan de kapotte sensor loshalen, dan de sensor lostrekken (wrikken) en dan de nieuwe erin en de stekker erop en dat zou het eigenlijk moeten zijn, in de meeste gevallen. Uitlezen van de boordcomputer heeft bij mij niets zinvols opgelevert (ik heb een Vectra C station uit oktober 2006), behalve dat het bij de Opel dealer natuurlijk geld kostte. Sommige dealers hebben kennelijk veel te onervaren (lees: jong en te laag geschoold) monteurs in dienst. Ik heb ook een probleem met de stekker voor injector 3 gehad (1.9 cdti 110 KW) en de oplossing was gewoon een nieuwe stekker, maar ook dat heb ik zelf moeten uitvinden (kosten wederom 25 euro materiaal en verzending via Ebay Engeland) nadat dezelfcde dealer m’n auto 2x 2 dagen gehouden heeft. Te gek voor woorden. Enfin, laat even weten of deze test voor de sensoren je iets wijzer gemaakt heeft.
P.S. Ik kan me het zo niet precies herinneren, maar mocht het met motor in z;n vrij en parkeersensor knop ingedrukt niet werken aan de achterkant, dan natuurlijk even hulp van vriendin inroepen en auto in z’n achteruit en voet op de rem en dan iemand langs die achtersensoren laten gaan. Geheugen wordt slechter, weet niet meer precies hoe ik dit gedaan heb.
Ik doorzocht de forums al ruim een jaar, maar had me niet aangemeld, dat kan ook. ;)
Anyway, welkom van een mede voorsteller. Wat vind jij nou van de Insignia ? Ik vind het zo’n gestroomlijnde auto die daardoor best mooi is, maar van binnen is het zo’n chaos qua bediening en achterin is het zo krap, om over de kofferba nog maar te zwijgen, maar wat ik mij na slechts een enkele proefrit ooit, nog steeds afvraag: is de wegligging en het flexride electronische dempersysteem nou nog verbeterd ? Je kunt het natuurlijk niet met een Vectra met ook electronische dempers vergelijken, maar toch, wat is je mening over het rijgedrag ?
Een Astra is een leuke auto, voor als je alleen of met een vriendin bent. Goed rijgedrag schijnt, voral die versie met Watt link achterophanging en hiperstrutt voorophanging.
Het is in het leven vaak moeilijk om je draai te vinden en vooral dat te kunnen doen waar je je het prettigst bij voelt, zonder geldproblemen te krijgen. Ik hoop dat je dat ondertussen gevonden hebt of snel zult vinden. Mijn moeder zegt altijd dat aan ieder beroep behoefte is, waarop ik dan antwoordde dat het alleen vervelend is dat men daar niet gelijker voor beloond wordt.
Ik wens je zowel sterkte als geluk en natuurlijk plezier. :thumbup
Hallo HM78 (heeft dat iets met boten te maken ?),
Ik kan je over de kwaliteit niets melden, behalve dat je met google het beste kunt zoeken op het merk en typenummer van dit, verder erg mooi uitziende apparaat, en dan problemen, dus bijvoorbeeld “Zenec TR-6984i problemen” (ik verzin maar wat) en dan kijken of je forumdiscussies tegen komt. Lees dat dan goed door en dan heb je een idee van wat en hoe het is. Als je geluk hebt, zijn er nauwelijk hits, maar het is goedkope Chinese namaak of variatie op iets bestaands, en dat kan okay zijn, maar kan ook problemen hebben. Vooral het aansluiten op de CANBUS en de antennes kan tricky zijn. Ik had voor mijn vrouw’s Skoda na diefstal van de ingebouwde Columbus navi het idee om een Zenec model in te bouwen, maar dorst dat uiteindelijk niet aan. Die was wel ruim het dubbele van deze prijs hier. Voor 425,- zou je er bijna niet zo heel veel strop aan hebben als het zou tegenvallen. Als ik dat zo zeggen mag.
Nogmaals, het ziet er erg leuk uit. De rest moet je, ben ik bang, zelf uitvinden. Succes.
Hartelijk dank voor het bovenstaande welkom van jullie zessen. Ik zal er even nader op ingaan. Ik weet niet of het de bedoeling is om een aparttopic aan te maken voor zoiets, maar van andere fora weet ik dat je in je eigen topic gewoon over jezelf kunt doorzagen. Hopelijk is dat hier ook zo, of moet dan het topic onderwerp van een naam voorzien worden ?
1. Wij houden van Kewl pics… Cool pics neem ik aan, nooit begrepen waar “kewl” precies vandaan komt. Euhm, ja, daar zal ik dan aan moeten gaan werken, want ik ben notoir slecht met het beheren en uploaden van foto’s. Of ze zijn te groot en ik ben te bedonderd om daar een hulpprogrammaatje voor te gaan zoeken zodat ze kleiner kunnen worden, of ik vergeet ze van de camera af te halen, dan heb ik weer geen zin om me te registreren bij een foto upload- of verzamelsite (ja, ik ben een echte druiloor !!! :jerry )
Daarnaast vraag ik me dan af wat er zo bijzonder zou zijn aan mijn auto, want hoewel ik wel wat kleine tweaks heb uitgevoerd (een OPC Line dakspoiler, twee rode mistlampen achter in plaats van één, originele Opel spatborden voor en achter waar vrijwel niemand mee rijdt en uit noodzaak twee originele koplampen met zwart in plaats van zilver plastic binnenwerk), is het verder een ietwat saaie, “star silver” gekleurde Vectra Stationwagon van modeljaar 2007 (ook al is hij afgeleverd in oktober 2006). Ik ben zelf niet zo’n verfraaier van de auto, ik vind het origineel mooi genoeg. Alleen het over laten spuiten van de auto in “silver lightning” of beter nog, iets met “titanium / gun metal grey”, staat al jaren hoog op mijn verlanglijstje, maar heb ik om de volgende redenen nog niet laten doen:
a) de kotsprijs :puke (ja, ik had kostprijs moeten schrijven, maar koTSprijs is zo’n prachtige Freundiaanse verspreking, het zegt precies wat je denkt)
b) aarzeling omdat iedereen die ik eerder gesproken heb over deze wens het mij afraad, bijvoorbeeld omdat het het geld (of de auto !) niet waard is, en je het altijd blijft zien, want je moet dan de dorpels en deuren enzovoorts ook gaan verven en dat wordt vervelend, niet aan beginnen, zonde van je centen, heb je weleens aan folie gedacht en ga zo maar door.
c) Ik verwacht gedoe met de APK, andere kentekenregistratie enzovoorts. Het kan misschien wel, maar er is een hindernis. Buitenlands kenteken namelijk en ongelovelijke zeikerds bij die APK. Sportremmen gemonteerd (EBC Red stuff plus slotted discs en Goodridge gepantserde remleidingen) ? Oh, maar dat mag net, hè ?! Moeten eerst op het kentekenbewijs geregistreerd worden (dat kost geld) en dat kan alleen als we ze in ons systeem hebben staan EN u een bijbehorende TüV verklaring hebt, oh en dan kunnen we de letters en cijfers op de remblokken niet meer lezen, dus als daar geen papier bij geleverd wordt, zult u ze opnieuw moeten aanschaffen zodat we het wel kunnen lezen. Of u gaat gewoon weer terug naar originele Opel remmen, dan praten we nergens meer over, mag u alleen nog een keertje extra langskomen en betalen. “Tut mir leit”. Leugenaars ! Of wat gedacht van deze: u heeft een Tom Tom (niet ik, een lokale vriend) met zuignap aan de voorrruit geplakt, ja dat kan zo net hè, belemmering van het zicht, die met er de volgende keer dat u langskomt, niet meer zitten. Ja, maar dan haal ik ‘m toch gewoon weg en plak ‘m weer terug als ik weg ben ? Dat maakt ons niet uit, maar u moet zonder die Tom Tom nog een keer langskomen en betalen. Ja, maar ik heb ‘m er nu toch afgehaald ?!? :wtf Jaaaaaah, maar zo werkt dat niet meneer, wie zegt dat u ‘m straks niet weer op de ruit terugplakt, dat zegt u net zelf. Maar dat zou ik de volgende keer ook doen, goochem ! Ja, kijk meneer, ik ken u nu en ik raad u af me verder nog Goochem te noemen anders krijgt u nooit een APK goedkeuring en blijft die auto hier staan, dat begrijpt u zeker wel ? [Hmm, buitenlander, neen, die begrijpt dat niet, nou jammer voor hem dan. Ha!] :argue Als u de volgende keer komt en uw grote mond houdt, dan kent mijn collega u niet en dan doet u buiten maar wat u niet laten kan. Capice ? [Stomme buitenlander…] Nou, zo gaat dat, dus twee maal raden wat er gebeurd als ik de auto verf en niets zeg van te voren ? Gaat misschien 1 jaar goed, hangt van de uitgeslapenheid van de controleur af (kostte ze drie jaar om de sportremmen op te merken) Nee officieel aanmelden en betalen voor een nieuw kentekenregistratie deeltje. Het kan wel, dat zei ik aan het begin al, maar je moet je tong afbijten, niet stikken in het bloed en veel, heel veel geduld hebben en heel lang wachten. Kan uren duren, ik zweer het je.
Mocht iemand me van het tegendeel kunnen overtuigen en/of een interessant adres of prijsje weten, dan houdt ik me aanbevolen.
Overigens, is mijn Vectra afgelopen vrijdag, na weken bij de garage te hebben gestaan, eindelijk weer terug. Heb afwisselend in mijn vrouw haar Skoda gereden (kreeg ik pijn van in mijn linker dijbeen, die stoel deugt ergens niet en mijn vrouw heeft natuurlijk nergens last van – ze heeft ALTIJD wel ergens last van, maar natuurlijk niet van de stoelen in de Skoda, heb ik weer…) en in een Peugeot 207 van een vriend. Ben ‘m heel, heel dankbaar voor de leenauto, maar ik zal NOOIT een Peugeot gaan kopen.
Nu vraagt u zich misschien af, waarom mijn Vectra zo lang bij de garage heeft gestaan ? Ja, nou, dat zit zo: er was een bus tegenaan gereden en mijn auto is 9 jaar oud en dan is het zo krankzinnig dat de dagwaarde van JOUW auto bepaalt of je het ding nog wel volledig gerepareerd krijgt, ook al is de tegenpartij de schuldige aan JOUW schade ! Over verstoord rechtsgevoel gesproken ! Dit kan toch niet waar zijn dat ze mijn auto in principe total loss kunnen verklaren ? Oh, jazeker wel, alleen mag je er – eventueel – tegen in gaan. Alleen moet je dan een sympathieke schade expert treffen die met je meedenkt, alle accessoires en recente reparaties mee wil tellen en zelf dan op pad gaan om zo goedkoop mogelijk aan vervangende, tweedehands onderdelen te komen. In mijn geval bleken de koplampen (ik had er één nodig) heel slecht verkrijgbaar in gebruikte staat en origineel nieuw zaten ze lokaal met hun prijs boven de 1000 euro – per stuk dus. Dan was er nog sprake van een voorbumper, een zijvleugel, een spiegel, uitdeuken, spuiten, nieuwe aluminium velg, nieuwe band en diverse dingetjes aan de wielophanging rechts voor. Nou ben ik wel een beetje een techneut, maar ik heb beperkte kennis van autotechniek, dus met die wielophanging kon ik weinig beginnen, maar uiteindelijk ben ik met een gebruikte, identieke velg, een nieuwe band, een sloop zijspiegel en twee koplampen (de laatste twee via Ebay Duitsland) naar de garage gegaan en uiteindelijk kwamen we er net uit qua verzekeringsbudget. Ik geloof ook wel dat de garage het budget gewoon helemaal volgemaakt heeft omdat het om een verzekeringskwestie ging. Het moet toch goedkoper kunnen, denk ik. Nu was er 4.600,- euro nodig waarvan 3.900,- voor de garage en 700,- voor mijn spullen !!!
Echter, de zilveren rand (“star silver”) hieraan is dat ik nu een electrisch inklapbare spiegel heb laten monteren terwijl ik die functie af fabriek niet heb. Zelf voor rechts een nieuwe besteld (Hagus 8 pins) en die wilden ze wel, zonder verdere kosten, in kleur meespuiten en ook maar even gelijk monteren. Beide 8 pins. Resultaat ? Alles werkt zoals voorheen, dus ook verwarmde spiegels, electrisch verstelbaar en dimbaar (links, naar ik meen), maar electrisch inklapbaar ? Nee, dat nog niet. Maar…daar ga ik me verder in verdiepen, het moet mogelijk zijn. Dit is net een klusje dat binnen mijn vaardigheden zou moeten vallen (let op de voorzichtige formulering: “zou moeten vallen”). En toen vroeg ik mijn oude en deels kapotte onderdelen terug… Hmmmm, wat raar, die man wil die nog goed zijnde koplamp en spiegel terug en denkt de kapotte misschien te kunnen reviseren. Joh, dat doen ze hier nooit !!! Ook zo leuk, ze hadden ooit een accu vervangen, dus ik vraag de oude mee, dat kon niet zeiden ze, ik dus vragen waarom niet, nou, dat bleek te zitten in afspraken danwel verplichtingen om gebruikte accus naar een chemie depot af te laten voeren en met milieuheffingen. Okay, okay, ik geef het toe, ik was daar even stil van, maar na 5 minuten sprak ik dan toch de onstervelijke woorden: MAAR HET IS NOG STEEDS MIJN ACCU, MIJN GELD EN ALS ZE “M WILLEN AFVOEREN HEBBEN ZE MIJN TOESTEMMIG NODIG. :puke :puke :puke :puke Nou, dan kreeg ik de accu wel mee. Gelijk laten doormeten bij een bevriende dealer in Rotterdam en wat bleek, was nog 75% goed, hoefde dus niet vervangen te worden. Ben ik toen teruggegaan ? Nee, want ik ben enigszins conflictvermijdend ingesteld, maarrrrr, als ze me in de toekomst nog eens zoiets proberen te flikken, dan komt dit incident gelijk op tafel. Ons bin rancuneus namelijk.
Maar goed.
Ik heb verleden jaar zo’n mooi Duits boek gekocht, “So wird es gemacht VECTRA C & SIGNUM Maart 2002 t/m Augustus 2008” en daar staan best nog wel wat interessante dingen in. Misschien lukt het me daarmee om zelf de bekeleding van de portieren los te krijgen en eens naar de bedrading en modules te kijken. Nou ben ik van nature wat sloom, dus geen idee wanneer ik het ga proberen en je schijnt een speciaal kijl (keil ?) stuk nodig te hebben om de boel los te wippen. Iemand een idee wat daar zonder beschadigingen te veroorzaken nog meer geschikt voor zou zijn ?
2. De chiptuning van 8,5 jaar geleden. Het was ergens in Twente en ze beloofden in principe 1.9 CDTI 110 kW 150 PK 315 Nm –> 132 kW 180 PK 375 Nm, maar een rollenbank van de ACL (zuster club ANWB) kwam twee jaar later tot 174 pk en beweerde geen resultaten in Nm te kunnen tonen omdat ze dan een andere rollenbank nodig zouden hebben en daar was geen geld voor, bla, bla, bla. Ik wil je best geloven dat “pk = Nm x rpm/5252”, maar dat wist ik toen nog niet en ik zou ook niet weten of zij de toerentallen registreerden. Staat niet op mijn uitdraai in elk geval.
De Vectra 1.9 cdti is nog steeds langzaam in 1 en 2, maar dat hoort er bij begreep ik en de temperaturen van de motorolie zijn steeds 85 graden Celcius (hebben jullie dat ook ?) en mijn gemiddeld verbruik met nu meer dan 262.000 km op de teller is 6,1 liter per 100 km. Kan de auto zuiniger rijden ? Ja hoor, ik kan – als ik mij inhoud – 4,9 liter per 100 km rijden op het traject Luxemburg-Den Haag met 380 km snelwegen, hoogteverschillen van bijna 485 meter hoogte tot -2 meter laagte plus file verkeer en stadsverkeer op 3 dagen in Den haag en omstreken en 2 dagen in Luxemburg Stad en omstreken. En op 80 km wegen hier kan ik zelfs 2,5 tot 3,5 liter per 100 km rijden, maar okay, dat zijn momentopnamen. Het verbruik is kortom erg netjes, vcan de 1600 kg Vectra SW, maar ter vergelijking op dezelfde buitenland trip presteerde de Skoda van mijn vrouw met 4×4 haldex koppeling (vanwegen de bergen en heuvels, er zit ook een verhoogd chassis en onderkant beschermingsplaten onder – heb ik trouwens ook onder de Vectra zitten, zo’n beschermplaat) en een soort powerbox chiptuning (kastje met allemaal stekkertjes onder de motorkap) toch ook tot mijn verbazing onder de 5 liter/100km diesel. Aanvankelijk koste het moeite om onder de 6,4 liter per 100km te komen met die Skoda, maar nu, na 65.000 km gaat het opeens stukken beter. Als dit nog onder inrijden valt, is dat best een lange periode…
3. Lachen. Amusement. Fijn dat jullie mijn schrijfstijl konden waarderen. Schrijven is een spontaan proces, je hebt er zin in of je hebt er geen zin in. Je moet effe de geest hebben, zeg maar. Drank help, af en toe (AF EN TOE !). Ik vind het af en toe (AF EN TOE !!) leuk om te spelen met taal en ik vind huis, tuin en keuken cabaret ook wel aardig. IK ben zelf niet te beledigen, ik moet alleen oppassen dat ik het anderen niet doe, af en toe (AF EN TOE !!!), vooral niet als ze de beschikking hebben over een kettingzaag, of zoiets. Of Satudarah op hun t-shirt hebben staan, of van de Socialistische partij zijn, en vrouw daarbij. Sommige mensen hebben nu eenmaal geen gevoel voor humor. De uiterste vorm van geen gevoel voor humor hebben is, zoals wij allen weten, beperking van de mening van vrijheidsuiting, …errm…herstel… de vrijheid van meningsuiting. Dus dat je in de bar ergens in Twente niet mag zegen dat je eigenlijk geen Grolsch wilt, maar Brand, en dat ik de site http://www.audisucker.com” onclick=”window.open(this.href);return false; best een goed idee zou vinden. Och ja, het leven met medemensen is vaak zo beperkend. :angel
Tot besluit, ik kan niet garanderen dat ik elke dag langskom hier; mijn vrouw vindt sowieso al dat ik vandaag te weinig tijd aan onze twee kinderen heb geschonken (ritje supermarkt dan maar, of filmpje Everest ? Of kijken of we weer één van papa’s mini treintjes kapot kunnen maken ?), maar het is leuk te kunnen ouwehoeren over autoprobleempjes en waar het verder op uitdraait (zwaar alcohol gebruik, een doos vuurwerk die bijna te vroeg afging, het jaarlijkse carbidschieten, de vrouw die teveel heeft uitgegeven en weer eens vrouwelijk onredelijk was) en wat de auto betreft, ik hoop dat er tenminste een Opel opvolger voor de Vectra Station komt die vrijwel hetzelfde is (praktische auto bedoel ik, met leuke technologische snufjes erbij) en wel voor mijn Vectra de geest geeft of echt total loss gereden wordt. Heftig afklopgeluid volgt nu… Tafel ligt bijna in twee helften. Phfffouh !
Anders graag zonder grote, verdere incidenten op naar de 500.000 km, 800.000 km, 1.000.000 km (0 km dus).U zijn gegroet !
Live long and Opel !!
3 oktober 2015 om 12:01 In reactie op: Vrijwillige forumdonaties 2015 . De teller staat op 585 Euro #18270008L. van Blijswijk, dat ben ik. De naam Ashimar komt uit een oud computerspelletje dat ik nog steeds speel (“Lords of Midnight” uit ’83) en mijn roepnaam is Marc, maar dat komt dan weer van de derde voorletter en dan wil je niet weten wat de combinatie van drie voorletters dan weer moest aanduiden – ja, mijn vader was redelijk gek en ondertussen is het redelijk verwarrend als ik bij de tandarts een afspraak heb op naam Leonard en ik bel op met Marc of reageer niet meteen als ik in de wachtkamer zit te lezen, in Autoweek of zoiets…
Anyway, het lezen over inklapbare spiegels en bedrading her en der en wat nog niet meer (voor ik me registreerde) is me het geld wel even waard. Volgend jaar zien we weer verder. :D
-
AuteurBerichten