ArneBE

Aangemaakte reacties

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • ArneBE
      Lid sinds:
      2 May 2014

      Klopt, ik zeg zeker niet dat het aan het blokje zelf ligt hoor (frustraties). Er is tijdens de eerste panne aan 75 000 km gewoon iets te lang mee gereden vermoedelijk. (maar wat is lang??) We stonden in de file en zijn misschien een minuut of 2 na de alarm signalisatie aan de kant gegaan). En daar zit een beetje mij wroeging. Een wagen van toen iets meer dan 2 jaar met 75 000 km hoort niet zo’n probleem te hebben (daarom dat opel gelukkig nog iets is tussenbeide gekomen). Wat me vooral stoort is het feit dat de wagen geen enkele boodschap nog code gaf buiten een alarm (die trouwens niet beschreven staat in de handleiding). Toen we zagen dat de temperatuur van de motor te hoog was hebben we actie ondernomen.

      Het is gewoon bizar dat men de wagen wel kan beperken in kracht om erger te voorkomen, maar de motor automatisch stil leggen bij temperaturen die stukken van de motor kunnen doen vervormen doet men niet? (er zullen uiteraard redenen voor zijn). Ik weet ook wel dat dit bij oude wagens sowieso niet het geval is, maar ik stel me er toch vragen bij :)

      In ieder geval, ik wilde jullie de afloop ervan niet besparen! Spijtig, maar die dingen gebeuren nu eenmaal zoals Bart-GSI al zei.

      ArneBE
        Lid sinds:
        2 May 2014

        Het verhaal heeft nog een staart gekregen. De garagist had hier in het begin reeds voor gewaarschuwd. We hebben de wagen nu 3.5 jaar en 30 000Km na de eerste panne komt het grotere probleem naar boven. Koppakking is niet 100% dicht meer + er zijn enkele kleppen gebogen. Nieuwe koppakking + afvlakking is nodig en vervangen van kleppen. Zal een dure worden, maar ik vreesde er al voor.

        Ik heb toch zo’n vermoeden dat een kleine motor (1.3) en het de “hoge” pk’s voor dit blok parten speelt. Uiteraard is dit een rechtstreeks gevolg van de eerste panne, maar toch vertrouw ik dat niet meer 100%. Als je kijkt naar het nieuwe Meriva gamma zijn dat volgens mij allemaal 1.6 blokjes met 75 of 95 PK. Geen 1.3 meer. Zegt volgens mij meer dan genoeg . (correct me if i’m wrong).

        ArneBE
          Lid sinds:
          2 May 2014

          Even een update. We hebben onze wagen terug.
          Radiator + leidingen zijn vervangen (ik heb de stukken gezien en de volledige radiator zat vol smurrie, niets mee aan te vangen). Alles werd mooi schoon gemaakt en de wagen rijdt terug naar behoren. Er zou (gelukkig) niets mis zijn met de koppakking zoals eerder gedacht. De kans zit er natuurlijk wel in dat er nog een probleem gaat opduiken, gezien het motorblok wel onder “stress” heeft gestaan. Voorlopig ziet alles er goed uit dus.

          Opel komt tussen voor 40% van de kosten, het zal ons toch nog een aardige € 600 euro kosten. Sinds kort is men bij opel ook begonnen met extra garantie te ‘geven’ op nieuwe wagens. Spijtige zaak dat dit bij ons nog niet werd aangeboden …

          Bedankt alvast voor jullie feedback.

          ArneBE
            Lid sinds:
            2 May 2014

            Nieuws gehad van Opel. Men zou willen tussenkomen voor 40% van de kosten voor het vervangen van de radiator en leidingen. zou me toch nog een aardige € 600 euro kosten. En dan weet ik nog niet of die koppakking stuk is. Waarschijnlijk gaan ze daar niet in willen tussenkomen omdat dat een gevolg is van oververhitting. Wat uiteraard belachelijk is in mijn ogen, want we hebben pas op’t laatste een waarschuwing gehad. als het al te laat was. Zelfs de garagist gaf toe zelden op zijn temperatuursmeter te kijken.

            Weet iemand trouwens hoe snel een motor kan oververhitten. het was zo’n 18 a 20 graden vermoed ik. De ventilator draaide dus nog toen we de motor uitschakelden. Ik vermoed dat de motor sneller zal oververhitten door een breuk in de leiding dan bijvoorbeeld het niet werken van de ventilator? Gezien het blok dan nog gekoeld wordt door de inkomende wind? Of heb ik dat verkeerd voor?

            Kan misschien belangrijk zijn naar argumentatie toe, gezien we dus amper tijd hadden om te reageren …. Eer we door hadden wat het probleem was, was het te laat. En ik spreek over misschien een minuut ofzo. (we waren net de file uit … )

            ArneBE
              Lid sinds:
              2 May 2014

              Ondertussen nieuws gehad van de garage. Ik zal het zo goed mogelijk proberen uit te leggen met mijn (beperkte) kennis van motoren.

              – Men heeft vastgesteld dat het koelsysteem naar de vaantjes is (maar dat wisten we al). Door de hogere oliedruk en waarschijnlijk een breuk, is er olie in het water circuit terecht gekomen. Men heeft nu een aanvraag gedaan bij Opel om te kijken in welke kosten men wil tussenkomen. Auto is iets ouder dan 2 jaar.
              – De garage wil het gehele koel systeem vervangen, met alle leidingen erbij. Dat wordt niet altijd gedaan, vele garages “kuisen/spoelen” dat uit, maar dat wil men niet. De vervuiling van het systeem is vrij groot en er zou achteraf teveel vettigheid uit die leidingen kunnen loskomen in het koelwater.
              – Daarna kan men pas kijken door het laten draaien van de wagen, of er effectief ook iets mis is met de koppakking. Men vermoed van wel, maar men moet dat in 2 aparte stappen aanvragen bij Opel.

              De wagen is dus nog wel even in herstelling … . To be continued.

              ArneBE
                Lid sinds:
                2 May 2014

                Hoi Willem,
                Ik had al zo’n vermoeden, echter zit me dit wel dwars. Voor de “minste” melding krijg je tegenwoordig bij je wagen een <> melding, maar als de motor oververhit geraakt moet je maar op het naaldje letten? Dat gaat er bij mij toch niet in. Niet dat we het zouden hebben kunnen verhelpen, want de oververhitting is natuurlijk een gevolg van het ander probleem.

                Ik ben niet technisch (op het vlak van motorisatie) maar kan men dan geen waarschuwen geven? Volgens mij gaat er toch redelijk wat fout op het moment dat die koppakking gescheurd is? (druk, koelwater die snel gaat verdampen, etc, .. ?)

                Wat ik mij zat te bedenken, is het niet “verdacht” dat hetzelfde type motor exact hetelfde probleem heeft, of gebeurt dit nog met wagens met lage kilometerstand? Ik heb al zaken gehoord dat dit kan komen door de wagen niet op temperatuur te laten komen en nog andere zaken, maar mijn vriendin is hoofdgebruiker van de auto en rijdt naar mijn gevoel zeer normaal. Doet geen gekke dingen en duwt enkel op zijn staart bij het voorbijsteken en dergelijke (dus geen johnny gehalte aan de rode lichten) ;)

                Bedankt alvast voor jullie reacties!

                ArneBE
                  Lid sinds:
                  2 May 2014

                  Waarschijnlijk dergelijk probleem. Ik vindt het wel zeer frappant dat we geen enkele melding kregen, noch van oververhitting, noch van oliedruk, noch van koelwater, etc etc . Enige aanwijzing was het plotse geluid, 30sec erna het olielampje. We hebben ons onmiddellijk aan de kant geplaatst.

                  Het kan best zijn dat de temperatuur van de motor al even te hoog was, maar een auditief geluid of een visuele melding mag toch zeker? Het gevolg van de te hoge temperatuur is waarschijnlijk de koppaking, dus het kwade was al geschiedt.
                  Ik laat zeker weten wat de bevindingen zijn van mijn garagist. Ze zijn gesloten tot maandag, dus nog even geduld.

                  ArneBE
                    Lid sinds:
                    2 May 2014

                    Eergisteren waarschijnlijk hetzelfde voorgehad. We rijden met een Opel Meriva (2010 model) van het jaar 2012. 1.3 cdti ecoflex 95pk. Na wat file-rijden kregen we na ongeveer 10 minuten een audio melding (zelfde geluid als wanneer je brandstof op is). Echter bleef dit aanhouden. Ook het geluid van de richtingaanwijzers werkte niet. Ik heb meteen op mijn dashboard gekeken naar foutcodes (die meriva geeft meestal codes weer) of lampjes. Er brandde niets. Tevens merkte ik dat de auto aan kracht verloor. Terwijl we een geschikte plaats zochten om ons aan de klant te plaatsen ging het olie-lampje branden en zag ik op datzelfde moment dat de motor temperatuur veel te hoog was nog een geluk dat een meriva dit heeft, veel auto’s hebben dit niet meer). We reden de afrit op en plaatsten ons meteen aan de kant.

                    Mijn eerste idee was inderdaad de koppakking; eenmaal de motor was afgekoeld zag ik dat het koelwater reservoir zat vol met zwarte olie, alsook het volledige motorblok en de achterkant van de geluids en warmte isolatie. Onze meriva is net 2jaar en 2 maanden en heeft 74500km.
                    De man van touring wegenhulp bevestigde mijn vermoeden, maar mijn garagist vermoedt dat er meer aan de hand is. Hij liet liet mij verstaan dat hij waarschijnlijk Opel zal contacteren. Dit is niet normaal voor een wagen van 2 jaar oud. Ik ga er dan ook alles aan doen om dit onder fabrieksgarantie te krijgen, ook al is mijn 2jaar verlopen. Dit hoort gewoon niet. IK heb zo’n vermoeden dat dit een productiefout van dat motorblokje is. 50 000 of 70 000 km, ongewoon.

                    Laat me duidelijk zijn, tot het moment van de audio waarschuwing, hebben we geen enkel lampje zien branden op het dashboard. Ook geen foutcode of andere melding. Volgens mij was het kwaad al geschiedt toen het olielampje ging branden (de boel olie en water was er toen al uit naar mijn insziens). Dat men geen auditieve waarschuwing geeft voor de motortemperatuur, vindt ik al helemaal frappant. (de melding komt allesinds te laat).

                  8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)