Aangemaakte reacties
-
AuteurBerichten
-
De afstandsbediening werkt inmiddels en ja je hebt daarvoor de security code nodig.
Gisteren heb ik de achterremmen van de Corsa-C opgeknapt, nieuwe handremkabels e.d. want die waren gaan splijten op de geleiders net voor de trommels (onbegrijpelijk trouwens dat ie daarmee recent is goedgekeurd????). Meteen het hele spulletje in de remtrommels gedemonteerd en gereinigd. Daarbij liep ik tegen een verschil tussen links en rechts aan:
In de remtrommel zitten 3 veren, 2 liggen horizontaal en de derde is onderdeel van het zelf stellende mechanisme. Over die laatste gaat mijn vraag.Aan de bovenzijde haakt die veer in het plaatje dat het tandwieltje van het stelmechanisme bedient/blokkeert. Aan de onderzijde haakt die veer in de voorste remschoenhouder. Echter, links en rechts zat de onderste bevestiging niet hetzelfde, aan de ene zijde haakte de veer via de achterzijde in de remschoenhouder (dus je zag het uiteinde van de veer aan de voorkant eruit steken) en aan de andere kant haakte de veer via de voorzijde in de remschoenhouder (dus je zag het uiteinde van de veer aan de voorkant NIET zitten).
Blijkbaar heeft er ooit iemand aan gewerkt die ook niet precies wist hoe het moet. Maar welke manier is nu juist???
Andrew
Mja , sorry maar nog verder verlagen is dus echt niet wat ik ga doen, het is nu al veel te krap tussen wegdek en trekhaak/neuswiel.
Maar past een set achterveren van een Vectra-C Sedan of een Station nu onder een GTS of niet? Die veren zijn beide zeker langer dan van een GTS, of kom ik dan in de problemen met te korte schokdempers?
Andrew
6 februari 2013 om 21:23 In reactie op: EGR afdicht plaatje voor het blokkeren van EGR klep #18099591Maar vergewis je er wel van dat je de juiste blinde pakking hebt, d.w.z. met 0 of 1 gat erin (de originele pakking heeft dus 2 gaten). Niet alle EGR-kleppen gaan “naar binnen” bij het openen, sommige komen naar buiten en dan moet er dus 1 gat in de pakking zitten, anders loopt de plunjer klem en krijg je foutmeldingen.
Andrew
Nou, dat aanpassen valt wel mee, het relais hoeft niet vervangen te worden. Dat draaiwieltje staat in het elektrische schema als optie vermeld als “P16: wiper interval potentiometer” tussen de ruitenwisserschakelaar “S9.2: windscreen wiper interval switch” en het voorruitenwisserrelais “K8: Relay – intermittant windscreen wipe”. Die stekkeraansluiting zit dus niet in jouw Omega, dus je moet die betreffende draad onderbreken met die extra draadjes van het draaiwieltje. Je zult alleen dat dus even wat moeten aanpassen.
Andrew
@EddyKadett wrote:
maar als je rechtsklikt(muisknop) dan openen in een nieuw tabblad dan zie je de foto’s
Hmmm, dat werkt dus niet, die optie blijft grijs (dus niet te selecteren).
Andrew
Ik heb nog nimmer de fusee van een Omega los gehad, ik baseerde me op het antwoord in de software van die uitlijninstallatie. Maar het is goed om dit te weten.
Andrew
[rquote=1920526&tid=147010&author=Slurpy]Slecht uitgelijnd. waarschijnlijk enkel het spoor afgeregeld en niet naar de camber gekeken.
Terug laten uitlijnen. :([/rquote]Het heeft feitelijk niks met het uitlijnen te maken. Recent kreeg ik bij het uitlijnen ook de mededeling, dat de camber (of wielvlucht) niet helemaal goed was, dus heb ik me er ietwat in verdiept. De wielvlucht kun je niet derect afstellen bij de Omega, zo bleek uit de data van de uitlijnsoftware. Er bestaan zogenaamde “camberbouten”, dat zijn excentrische bouten waarmee de fusee aan de draagpoot vastgezet wordt, deze geven wel een zekere afstelmogelijkheid. Gelukkig is bij mijn Omega de wielvlucht niet zo heel erg fout dat de banden heel snel slijten.
Andrew
Waarom zet je er geen helicoil in? Een carterpan kost een lieve cent en is ook veel werk om te vervangen (motor moet omhoog omdat de vooras-dwarsbalk in de weg zit)
Andrew
Hmmm, vreemd gedoe rondom die motor. Maar goed, dat is verleden tijd.
6 liter olie is wel een ietsje pietsje teveel hoor. Ik neem aan dat er eenzelfde motor is teruggebouwd, dan zullen jullie dus een B1 hebben, de B2 is alleen met een 2.2 liter 4-cilinder benzinemotor geleverd (althans in Nederland).
Ik lees niks over brandende controlelampjes. Mogelijke oorzaken van slecht starten:
-nokkenaspositiesensor (maar volgens mij genereert dat een foutcode zodat het MM-lampje blijft branden)
– krukaspositiesensor (idem met MM-lampje)
– slechte vonk (bougies, bougiekabels, bobine)Bedenk dat de distributieriem ook niet het eeuwige leven heeft, wie weet zit die er al veel te lang in, neem aan dat de motor uit een sloopwagen komt dus historie niet bekend. En je wilt echt niet dat die riem breekt, kun je weer op zoek naar een motor.
Andrew
Hallo Clementje,
welkom op het forum, :kewlpics van de Omega vinden we allemaal heel leuk om te bekijken. Dat van die dooie motor is niet zo best, heb je dan geen proefrit gemaakt?
Wellicht moet je even wat meer info over je Omega geven, zoals het type (A1, A2, B1, B2), motortype. Nou zul je vergeefs gaan zoeken naar afstelmogelijkheden voor de ontsteking, dat gaat allemaal via de motorelectronica, er is dus geen verdelerkap die je wat moet verdraaien. Slecht starten kan vele oorzaken hebben.
Andrew
Inderdaad eerst even voorstellen + :kewlpics En de term ‘beunhaas’ klinkt ons liefhebbers wat naar in de oren.
Ik zie via de RDW dat het een X2.0XEV automaat is.
Distributie, waterpomp en uitlaat zullen voor de meeste sleutelaars onder ons geen probleem zijn. Daarvoor heb je geen speciaal gereedschap nodig (formeel wel voor de distributie, maar dat is bij deze motor niet perse nodig, kost hooguit wat meer tijd).
Maar voor de airco heb je speciale apparatuur nodig, dat kun je niet zelf. En voor het airbaglampje heb je tenminste uitleesapparatuur nodig om de storing te localiseren. Voor deze zaken ben je dus al snel aangewezen op een garage (al dan niet via een forumlid zoals RAL).
En beschik je over een eigen sleutellocatie, of moet het op straat gebeuren?
Andrew
[rquote=1835843&tid=116242&author=nl-tuning]En er staat een hele mooie te koop:angel:angel
http://link.marktplaats.nl/410384717
Wie oh wie heeft er nog een oude gevulde sok ergens liggen:P:P:P[/rquote]
Maar staat waarschijnlijk ergens overdekt ouder te worden, want de APK is al bijna 3,5 jaar verlopen.
Andrew
8 januari 2011 om 19:50 In reactie op: Specifieke aandachtspunten Corsa-B _ eentje gekocht #17767663Vandaag is er eindelijk een Corsa-B naast ons huis geparkeerd :D
Het is een “helder” rode in de uitvoering Sport, een vroeg exemplaar van modeljaar 1999 met een X1.2XE motor + 5 bak en 101.000 km. De wagen is particulier overgenomen van de tweede eigenaar, die de wagen in 2001 heeft gekocht. De wagen verkeert technisch in topconditie, alles doet het gewoon en de motor/bak rijdt perfect en zonder enige hapering. In het onderhoudsboekje staat jaarlijks een stempel van de Opeldealer. Ik heb vanmiddag de Corsa van onder naar boven en van voor tot achter bestudeerd en ben ….GEEN roest tegengekomen, nog geen blaasje. En dat terwijl de vorige eigenaar nou niet bepaald een poetswonder was, want de rode lak is heel erg verweerd. Dat is dus de eerste klus die geklaard gaat worden, cleanen en poetsen.
Andrew
Hmm, zie tot mijn stomme verbazing dat mijn reply verdwenen is nadat ik de tekst nog wat ge-edit had.
Ik zei dus dat het pulsen (frequentie) is dat vertaald wordt naar een snelheid/toerental.
Maar nu ik de vraag van Jack nog eens goed lees, denk ik dat hij bedoelt na vertaling van de frequentie in een snelheid/toerental, dus de wijzeruitslag. Dat blijkt niet uit het elektrische schema, ik weet dat helaas niet.
Andrew
1 december 2010 om 14:41 In reactie op: Specifieke aandachtspunten Corsa-B _ eentje gekocht #17767662Dank voor de reacties, met name die bouwjaarinfo versus roestgevoeligheid is wel handig om te weten.
Andrew
nu gaat het weer als een tierelier zo snel, maar vanmorgen rond 8 uur was het wederom een drama, ben geloof ik meer dan een kwartier bezig geweest om 1 post geplaatst te krijgen :o
Andrew
Om het helemaal precies te zeggen: de B2 was er vanaf modeljaar 2000 en dat begint september 1999.
AJ09 zegt dat hij een MV6-uitvoering heeft, dus dan is het een B1, de B2 is niet als MV6 geleverd.
Andrew
Het meest voor de hand liggende antwoord is natuurlijk: koop 2 nieuwe slijtindicatoren en monteer ze.
Om van de zeurende boardcomputer af te zijn zonder nieuwe slijtindicatoren, dan dien je met een stukje draad de beide aansluitingen van de stekker kort te sluiten. Dan denkt de boardcomputer dat er weer een hele slijtindicator opzit.
Andrew
Ja, dat kan natuurlijk aan de schokbreker liggen, zeker als die lekt. Maar kijk ook eens naar het stangetje met kogelkoppelingen tussen de stabilisatorstang en de draagpoot, als 1 van die kogels ruimte heeft gekregen in de kom, dan heb je ook bij iedere invering een vervelend bijgeluid (met name bij verkeersdrempels goed hoorbaar).
Andrew
origineel gepost door roserije
net andere opel garage gebeld
die vroeg niet na y en x
zei alleen maar 70 euro,dus straks maar even langs en bestellenZorg dat je je kentekenpapieren bij de hand hebt, kunnen ze ook veel uit afleiden (chassisnummer, motortype).
Andrew
origineel gepost door roserije
het is idd die bij de versnellingsbak
trouwens best lastig uit te halen
der is er 1 van paar tientjus en 1 van 400 euro
ze vragen of ik een x of een y motor heb
dat ben ik nog aant onderzoekenDe X-codering zie je pas vanaf modeljaar 1998 (o.b.v. de RDW-site) en nog later de Y-codering. Of Opel in 1996 al de X-codering toepaste, weet ik niet, maar een Y-motor zal het zeker niet zijn.
Andrew
dode pixels is een bekend probleem van het display, misschien is het de stekkeraansluiting (omdat het soms gebeurt).
De koelvloeistoflekkage zal wel de driewegklep zijn.
Andrew
De wagen zal wel ergens als occasion te koop staan, handelsvoorraad hoeft niet APK-gekeurd te zijn. Je zou met de kenmerken (kleur, bouwjaar enz.) eens wat autosites kunnen nazoeken (ik ga dat niet doen :P)
Andrew
dan zal je startmotor nu wel erg veel toeren maken :P ik denk dat de startmotor een mechanisch defect heeft, bijvoorbeeld dat het tandwiel niet naar achteren kan en dus niet in de starterkrans op het vliegwiel grijpt, of de spiebanen nemen dat tandwiel helemaal niet meer mee. Verder valt daar weinig over te zeggen zonder de startmotor te demonteren. Misschien is het iets simpels (vuil of zo).
Maar als je “op zoek gaat naar de startmotor” zou je dit dan wel zelf gaan doen, klinkt niet als echt ervaren :hmmz
Andrew
klinkt mij als versleten schokbrekers in de oren.
Andrew
-
AuteurBerichten