Zwakke punten Corsa B 1.6 16V GSI

Forumindex Forums Modellen Corsa Zwakke punten Corsa B 1.6 16V GSI

• Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    streamline

Hallo Medeforumleden,

Mijn naam is Kacper (Forumnaam Streamline) ook wel bekend uit het Manta gedeelte.
      Aangezien ik binnenkort voor mijn werk iets verder moet rijden en het toch wel lekker is om dit met de auto te doen
      ben ik een beetje gaan rondkijken en kwam op twee optie’s uit, een Kadett of Corsa GSI. Gezien mooie Kadett’s GSI weinig te vinden zijn
      en het ook mijn eerste dagelijkse auto moet worden kwam ik al snel terecht op een Corsa GSI. Na het enig zoeken naar een nette GSI met weinig kilometers had ik er een tijdje terug een gevonden maar helaas was deze net verkocht. Vorige week viel mijn oog op Marktplaats op
      een 95’er 1.6 16V GSI met 143.000 op de teller welke er best netjes uitzag en ook het GSI pakket heeft. Na enige contact te hebben gehad met de eigenaar van de auto bleek deze momenteel weinig tijd te hebben om een afspraak te maken waardoor de auto ook weer van Marktplaats af is. Momenteel heb ik met de eigenaar een afspraak dat ik hem vrijdag terug bel om een afspraak te maken om de Corsa te bezichtigen. Het zou om een paarse Corsa gaan welke in Drunen (Noord-Brabant) zou moeten staan (Misschien bij iemand bekend?).

Dit bracht mij op de volgende vraag, waar moet ik bij het bezichtigen vooral op letten.
      Ik heb bij het bezichtigen eventueel de mogelijkheid om de auto op de burg te bezichtigen, ik kreeg laatst al de tips op goed te kijken
      naar onder andere de chassiebalken, veren/veerschotels en naar de de chassiedelen achter de remschijven.
      Zijn er nog meer dingen waar ik goed op moet letten bij een Corsa? Zowel optisch al motorisch?

Alvast bedankt!

Groeten, Kacper

EdGSI

# Olieverbruik
        Laat hem even 5-10 min stationair lopen, geef dan een FLINKE dot gas. Komt er (veel) blauwe rook uit. Laat hem maar staan dan! Een x16xe zonder ernstig olieverbruik vind je bijna niet

# Roest
        Motorkap , ruitenwisser achter, veerpoten achter, chassisbalken voor tot achter, achteras, A-stijl

# Airco werkend (indien aanwezig)

Ik heb in de 2 jaar dat ik de mijne heb nog niet veel last gehad van andere dingen haha :jerry

Olieverbruik en Roest is toch wel het voornaamste

soepkiepe
        Deelnemer

ff gepakt uit een oud topic van mij zelf.
          daar vroeg ik ook ff om de plekken.
          komt ie, niet schrikken :P

@wim-v6 wrote:

Punten Corsa-B 1e versie, en Prefacelift

Chassisbalkjes voor onder de auto.
          Krikpunten voor
          dorpels achteraan en vooraan net op de beginstukken
          Achter de wielrandjes voor en achter
          Chassis balkjes achter
          Veerschotels achter
          plaatwerk bodem Kofferbak
          Binnenschermen achter
          Achterklep
          Motorkap
          Achterplaat achter de achterbumper

Willem

soepkiepe
          Deelnemer

oja, voordat je het zelfde krijgt als mij.
            in de kofferbak ff de kapjes waar je verlichting achter zit er af halen, en daar ff kijken naar roest.
            de mijne had er iets roest, toen ik begon te drukken paste mijn vuist er door, en keek ik dus naar buiten.

streamline

Kijk!, dat zijn nog eens advies punten die ik zeker ga controleren :thumb
              Is er toevallig ook iemand hier van het forum welke in de omgeving Drunen woont?
              De Corsa waar ik voor wil gaan kijken zou daar moeten staan en afkomstig zijn van een faillissement, kleur is donker paars.

DarkNL08
              Deelnemer

Ik heb een 94’er GSI gehad, C16XE en dit zijn in mijn ogen nog belangrijke punten om te controleren:

– Roest (b-stijl, ruitenwisser achter, tankhals, dorpels, wielkasten)
                – Olieverbruik inderdaad
                – Luchtmassameter? Gevoelig dingetje, LMM’s worden schaars
                – Koppakking ?

Ze zijn vaak erg afgetrapt !!

streamline

Dat is ook de reden dat ik eigenlijk kijk naar een met een kilometerstand onder de 150.000.

Krijg enkel nadat ik nu een beetje aan het google ben het idee dat de auto al reeds verkocht is.
                  Eigenaar zou eind komende week contact met mij moeten opnemen gezien deze afgelopen week geen tijd had
                  echter als ik zijn gegevens google kom ik met zijn nummer uit op verschillende andere auto-advertenties..

robert_corsa

corsa b gsi.

roest is het belangrijkste.
                    punten zijn al opgenoemt.
                    je heb een manta, dus je zal gerust kennis hebben van roest. dus hoeft er niet uitgelegt te worden hoe je dat kan zien enzo.
                    punten als motorkap en achterklep vind ik onzin. gewoon naar de sloop of makrtplaats, en een knappere motorkap of klep zoeken, en hij is weer knap.

zeer belangrijk punt is wel ophanging achter. voorasl die balken. die kunnen erg rotten.
                    begint meestal in de wielkasten, links en recht van de schokbreker.
                    ook ophangpunt van de schokbreker zijn gevoelig voor roest.
                    de reservewielbak is ook niet spannend. is niets dragends.

motor, is al genoeg gezegt dat deze olie verbruiken. is niet altijd zo erg als er beweerd wordt.
                    heb zelf naast mijn gele 1.2 nog een gsi staan uit 95. met een x16xe erin. geheel orgineel. 2de eigenaar met meer dan 210.000 op de teller.
                    zonder noemens waardig olie verbruik. laatste eigenaar keek nooit naar het oliepijl. gooide er nooit olie bij. die heeft er 7 jaar in gereden.
                    was trouwens een vrouw.
                    reed 18.000 in het jaar.
                    olie verbruik is goed uit te sluiten hoe erg het is:

-check hoelang de olie erin zit
                    -kijken of deze zwart is (is een teken van verbruik)
                    -zwarte uitlaat (teken olie gebruik)
                    -laat hem een tijdje warm draaien, en dan een dot gas. en ja, ze kunnen roken,:D

overigens is het totaal niet om af te schrikken. goedkoopste olie erin gooien, en gas op die lollie :jerry
                    een ieder die met een gsi rijdt weet dat een goed x16xe blok gewoon best vel is. dus iedereen begrijpt dat hij veel te lijden heeft :wors

otdh
                    Deelnemer

Vrijwel elke 1600 gebruikt olie
                      Ook n xel uit n astra of vectra b
                      Daarom hoef je de auto niet te laten staan, ik pijl toch elke 1000km de olie van al mn autos

Verder zijn idd alle punten al genoemd

robert_corsa

ja, klopt. daarom zeg ik ook, goedkope olie erin en knorren maar:D
                        opzich zijn de blokjes wel sterk, ze lopen lang door.

joop1970
                        Deelnemer

Totdat ze echt te veel olie gaan zuipen en de bougie heel de tijd verkoolt. In het begin vervang je die, later heb je schijt en draait de motor in elkaar. Dat is dan wel weer spannend!

Trek even de oliedop eraf of de peilstok. Walmt hij daaruit (zichtbaar) met een warme motor: hard wegrennen. Zuigerveren zijn dan gaar, gebeurt vaker. Dit was de reden waarom die motor in elkaar draaide, te lang op 3 cilinders gelopen. Die zoop een liter olie op een ritje naar delft heen en weer (40km totaal)

Qua roest:
                          -Kijk naar de radiateurbalk, deze roesten bij elke corsa B. Is opzich niet erg maar ik geloof dat de ophangpunten van de stabilisator stang voor de apk niet te erg verroest mogen zijn.
                          – Let op de chassisbalken vooraan
                          – kijk naar de draagarm draaipunten, staal wat daar omheen zit. Kan ook vrij rot zijn.
                          – kijk ook maar naar de dorpels, facelift of niet. De gsi van een maat van mij heeft daar een gat van 5×5 cm inzitten, van binnenuit gerot.
                          – scheurtjes in b stijlen: meer een optische kwestie.

robert_corsa

radiateur balk idd. is bij mij ook weg gerot

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.