Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Zwaar schakelen bij koude motor
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 mei 2010 om 18:02 #17220790
Dat de Opel versnellingsbakken niet het meest soepel schakelen is mij bekend en daar is op zich ook niets mis mee. De laatste tijd heb ik het idee dat met name bij de koude start de pook erg slecht in de eerste versnelling wil. Als de motor warm is gaat het wel maar met koude motor heb ik echt het idee dat ik de pook in de versnelling moet drukken. Ik probeer na thuiskomst ook altijd de auto in de eerste versnelling te zetten zodat ik ‘s ochtends niet vanuit de vrij eerst naar de één hoef te schakelen. Vanochtend ben ik zelfs in z’n twee weg gereden………..
Is dit een bekend fenomeen? Zou het aan de versnellingsbakolie kunnen liggen? Mijn G (Z22SE) uit 2003 heeft nu een dikke 69.000 km gelopen. Wanneer moet officieel de versnellingsbakolie worden vervangen en zou het nodig zijn om dit nu al te doen? Is dit een grote klus of net zo simpel als de normale olie vervangen?
Zijn er wellicht nog andere oorzaken of oplossingen?
4 mei 2010 om 19:19 #17666771Ja dit is een bekend verhaal , komt meer voor.
Ik heb het zelf ook , ben ook een keer in z’n 2
wegereden kwam wel een beetje rare rook
onder de auto vandaan (koppeling) dus dit
laat ik maar in het vervolg.
Ik weet niet of dit met een oliewissel (naar andere) te
verhelpen is , heb er weleens over gehoord maar weet
niet of het echt goed werkt.
Succes en groet Marcel.5 mei 2010 om 05:28 #17666772Schakelmechanisme op de bak demonteren en smeren (beetje een rotklusje)
Die gaat vaak vast zitten bij dit soort bakken (komt de pook wel goed in de middenstand? of blijft hij tegen over de versnelling staan waar hij uit komt?)
5 mei 2010 om 08:43 #17666773de opel dealer zegt dat je de bak olie nooit hoeft te vervangen ,ik zelf heb het wel gedaan bij 157000 km en,de olie zag er nog mooi rood uit ,wel zat er een heel klein beetje slijpsel in ,na de olie wissel schakelde die nog net zo goed.
9 mei 2010 om 18:30 #17666774Bedankt voor de reacties. Zo te lezen komt het niet overdreven veel voor. Wellicht ook alleen maar bij de bak gekoppeld aan de Z22SE?
Ik wordt helaas niet gehinderd door technische autokennis :D Ik zal mijn mannetje de berichten in ieder geval doorgeven.
4 november 2010 om 18:31 #17666775Hallo, ik heb hetzelfde probleem. Als de motor warm is gaat de pook wel terug naar de middenstand.
Als ik het goed begrijp ontstaat het probleem buiten de versnellingsbak?4 november 2010 om 20:04 #17666776Hier precies hetzelfde. Wordt weer kouder, drama drama
4 november 2010 om 20:20 #17666777De hele zomer totaal geen problemen gehad en nu de nachttemperatuur begint te dalen loop ik hier ook weer tegen aan. Ik zet de auto bij terugkomst altijd gelijk in zn één zodat ik ‘s ochtends niet gelijk van de vrij naar de één hoef te schakelen. Na 2 minuutjes rijden is het probleem ook weg maar het geeft me een bijzonder slecht gevoel de pook echt in de één te moeten duwen.
Mijn vrouw vergeet nog wel eens de auto in zijn één te zetten bij terugkomst. Afgelopen week ben ik heel rustig in zn twee weggereden. Met weinig toeren en rustig de koppeling laten komen gaat dat met de 2.2 motor ook nog erg soepel.
29 maart 2011 om 11:37 #17666778Hier mogelijk een oplossing:
http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=145440&goto=search&pid=19024597 augustus 2011 om 11:49 #17666779Hallo allemaal,
Ik heb bij mijn Zafira de aansluitingen van de kabels op de bak en ook het mechanisme ingespoten met imal en heb nu al meer dan een jaar geen problemen met de middenstand meer gehad.
Ook in de winter is het goed gegaan….het is te proberen. ;) ;)7 augustus 2011 om 12:02 #17666780Lang leven de Getrag bakken, vervang de olie inderdaad eens…
willem
7 augustus 2011 om 12:17 #17666781Aan iedereen: probeer eens te alvorens terug naar de 1 te schakelen met een koude motor, de bak in z’n vrij te zetten, koppeling op te laten komen en dan naar de 1 schakelen. Dan gaat het een stuk soepeler.
7 augustus 2011 om 12:23 #17666782heb zelf nergens last van, mijn F25 getrag bak kan je zelfs bij 100km/u zonder al te veel moeite in zijn 1 zetten als je wil.
Mijn F15CR (echte haak bakken die nooit terug willen naar 1 als je nog rolt) bak schakeld ook heel soepel van 2 naar 1 bij snelheden van 40km/u tot stilstand.
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.