Forumindex › Forums › Techniek › 1,8 liter motoren › Zuigers zonder piston? Een mirakel!?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 oktober 2011 om 20:43 #17242382
(Ik hoop hier het plaatje te kunnen invoegen. Of moet het plaatje eerst ergens ge-upload worden?)
[img]C:UsersverdurPictureszuiger.jpg[/img]
In mijn opel TIS was ik aan het kijken bij zuiger en zuigerstang.
Op dit plaatje had ik verwacht ook een zuigerpen (piston staaf), borg veren, en eventueel zelfs een lager te zien.
Ook had ik hopen te herkennen of mijn Z18XE holle zuigerstangen heeft voor olie aanvoer naar de piston (zoals ik zojuist ook bij een plaatje van een DAF vrachtwagen zag).
Maar er staat niets van dit alles. Dat kan toch niet waar zijn!!!?. Kan iemand mij vertellen hoe dit in elkaar zit?
Groeten Rinus
19 oktober 2011 om 22:12 #17929645upje :thumb
21 oktober 2011 om 22:34 #17929646heeft wel degelijk een piston pen, maar of ie een oliesmering heeft ala Daf truck zou ik niet weten, kapot gaat het nooit, dus zou niet weten waarom dit vervangen zou moeten worden.
Willem
23 oktober 2011 om 11:43 #17929647Hi wim
Bedankt voor je hulp. Ik leer elke dag wat bij. Ik zou ook niet weten waarom ik het zou willen vervangen, maar ik probeer als nieuweling gewoon een beetje uit te vinden waar slijtage het eerste toeslaat. Ik wil goed begrijpen waar ik aandacht aan zou moeten geven om te zorgen dat mijn auto weer “als nieuw gaat klinken”, en om te zorgen dat ik bijtijds ben met vervanging, zodat ik geen slijtage effecten hoef op te gaan lossen, zoals ingesleten groeven op de krukas of wat voor vervelende slijtages dan ook.
En het leren gaat al lekker :D . Ik ben de afgelopen 3 maanden (ook dank zij jouw hulp :thumb ) er in geslaagd om aan mijn 188000km en 10 jaar oude Zafira A te doen: Nieuwe distributie riem en set met pomp, Nieuwe stuurstangkogels, nieuwe fusee pennen, nieuwe voorwiellagers, jonge versnellingsbak, nieuwe koppelingsschijf, nieuwe drukgroep, nieuw hydraulisch druklager, nieuwe keerringen in alle openingen van versnelingsbak & achter het vliegwiel, verse remvloeistof en vers koelwater, nieuwe remschijven en blokken rondom.
Misschien was het deels overbodig en nog wat te vroeg, maar kwaad kan het zeker niet, en met deze set onderdelen wil ik ruim de 300.000km gaan halen zonder ooit met “pech langs de weg” te stranden. Bovendien heb ik er gewoon plezier in. Auto rijd al weer een stuk geruislozer, en voel me al helemaal onafhankelijk van mijn (dure) dealer, en dat is een goed gevoel!!! Ik geef trouwens een aardige cent uit aan onderdelen, dus erg kostenefficient is het nog niet, maar als ik er 5 jaar langer door kan rijden in deze wagen dan komt de besparing vast nog wel….hoop ik….lol.
Bij de krukas ben ik nog helemaal niet in de buurt geweest, vandaar dat ik daarover wat aan het lezen ben, en wat vragen stel. Als ik rustig 80 rijdt dan “zoeft” hij over de weg. Het enige geluid dat ik hoor zijn de banden, en de wind. Als ik dan echter vol gas geeft gaat de motor wat harder brommen, en ik probeer er achter te komen of het een “normaal” geluidsniveau is, of dat ik uit voorzorg alvast eens iets moet gaan verniewen. Ik ben liever een jaartje te vroeg, met een simpele vervanging, dan een jaartje te laat, waarbij ik bovendien vervolgschade moet gaan oplossen.
Wat zijn de meest slijtage gevoelige lagerpunten? Kan iemand deze voor mij eens op volgorde zetten, en misschien zelfs indicaties geven van aantal km’s levensduur?:
– De 4 normale krukas lagers
– Het afwijkende krukas lager bij het vliegwiel
– Drijfstang big end lagers
– Drijftsang small end lagers (piston en zuiger kant)Groeten Rinus
23 oktober 2011 om 21:34 #17929648De eerste lagers die er uit zullen lopen, zijn die van het big end, maar die hoor je wel aankomen hoor, dan word de motor erg rumoering, en dan niet in de vorm van brommen, eerder een schel geluid bij halflast in hoge toerentallen.
Wil je horen hoe dat klinkt, dan moet je eens met mijn Smallblock 16V rijden als ie koud is haha… die is wel wat rumoerig op dat punt..
Versleten Drijfstang en Bigned lagers maken juist minder herrie bij Belasten, en meer herrie bij halflast in toeren…
Meer geluid bij Belasten is gewoon het harder werken van de motor zelf.
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.