Zoveel slangen..

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Zoveel slangen..

  • Dit onderwerp is leeg.
4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #17257584
    CtwintigXE
      Lid sinds:
      3 April 2012

      Hoi,

      Mijn c20xe loopt de laatste tijd niet meer mooi. Stationair schommelend, soms hoog, soms laag en zelfs met schakelen kruipt het toerental soms iets omhoog als ik de koppeling in druk. Ik heb recent de koppakking vervangen en snelle nokkenassen geplaatst maar had in het begin nergens last van… Dat is paar weke terug.

      Ik lees stappenmotor en temp sensor vervangen. Temp sensor is pas een jaartje out. Ik las ook over de carterademing.
      Waarvoor zijn alle slangen nu?
      Tussen gasklep en kleppedeksel zitten een heel dunne en een iets dikker slang.
      Aan de zijkant klepdeksel komen 2 slangen, dikke en een dunnere.
      Vanaf de SFI bak komt een grote slang
      van klepdeksel naar oliepijlstok unit
      2 kleintjes van gasklep naar benzinedrukregelaar en koolfilterklep
      Achter de inlaat komen er 3 samen volges mij koelvloeistofslangen
      2 slangen op de stapmotor

      En ik las dat je de volten van de tempsensor gasklep posietiesensor en stappenmotor en lmm en krukassensor kon meten met een voltmeter. Op de ecu zodat je de draden ook meet en piept. Maar hoeveel volten moet die dan geven bij de ecu voor de sensoren.

      ik wil over 2 week op vakantie naar duitsland met de kadett dus ben ik benieuwd of ik dit hiervoor kan maken zonder alles vervangen

      #18140317
      Vinci
      Deelnemer
        Lid sinds:
        3 August 2009

        Beide slangen op de kleppendeksel zijn voor carterventilatie. In de kleppendeksel steken deze nog maar een centimetertje of wat uit en de lucht die ze aanzuigen komt uiteindelijk uit het carter via de slang op de voorkant van het blok, via die haakse knie boven de pijlstok.

        De dikke eindigt boven de gaskleppen en de dunne er onder. Die dunne werkt als de motor stationair draait om een licht vacuum op het carter te houden, niet alleen om af te zuigen, maar ook om olie binnen te houden. Als deze verstopt zit is de kans op lekkage uit keerringen heel groot. De dikke ventileert veel actiever en werkt dus pas als de gasklep opent. Zou de dunne dikker gemaakt worden dan stijgt je stationair omdat de lucht een weg naar binnen kan vinden door de dikke terug de dunne in…

        Die dunne slang zit lager op de voorkant van het gasklephuis op een banjo fitting, daar zitten ook twee koelslangen op waar vloeistof doorheen loopt vanaf boven de waterpomp en de andere piest het weer terug in het expansievaatje. Laat je niet misleiden door te denken dat die drie slangen dus verbonden zijn, want de voorste is puur lucht en de twee die zijwaards weg lopen zijn vloeistof. Dit geheel dient puur om de inlaat iets voor te verwarmen voor met koud weer.

        Dan heb je nog wat vacuum slangetjes, twee die ook voorop het gasklephuis zitten, boven de gaskleppen. De ene loopt naar je brandstofdrukregelaar en dient om die iets te bekrachtigen. De andere loopt naar de tankventilatieklep die aan de brandstofrail vast zit boven je startmotor. Die loopt verder naar het koolstofvaatje, maar mag gewoon afgedopt worden. En er loopt nog vacuum met een dikkere slang naar je rembekrachtiger, halverwege die slang/buis zit een terugslag klep om het vacuum nog even vast te houden als het aan de inlaatzijde even weg valt.

        Dat is even de text en uitleg bij de kleinere slangetjes…. Hier nog een tekening die ik heb gemaakt een keer, voornamelijk voor het koelwater:

        Oh ja, en de stappenmotor, die wil nog wel eens vervuilen met olie omdat deze onderaan het inlaatspruitstuk hangt en door carterventilatie oliedampen neerslaan en als dat genoeg is druipt het in de stappenmotor. Die gaat dan als een soort snotterende verkouden neus slecht ademen. Je kan eens wat remmenreiniger in de slang spuiten die op de SFI box zit en deze weer verbinden en een nachtje in laten weken. Spuit er gerust een leuke slok in! Dan heb je kans dat het eventjes wat verbetert en dan weet je dat dat het is. Je kan deze ook met een verlengpijpje wat hoger hangen om dit soort problemen te voorkomen.

        En voor je er remmenreiniger in spuit, hou de gasklep eens goed dicht (hevel waar de gaskabel aan zit even wat aandrukken) en blaas eens op die slang. Als er dan veel lucht ontsnapt is er ergens iets lek, mogelijk een gescheurd of uitgelubberd slangetje….

        Ook de gasklepschakelaar kun je nog even controleren of die goed schakelt. Die moet bij trekken aan de gaskabel even klik zeggen en met loslaten ook.

        Check dit alles eerst eens even voor je met een multimeter aan de slag gaat, want geloof mij maar dat als je spanningen niet hebt op je ECU connector je MM lampje wel brandt en het echt niet goed meer werkt allemaal. Je kan evt. wel slechte massa hebben, bijvoorbeeld op je LMM of gewoon blok-chassis… Maar goed eerst de mechanische dingen…

        #18140318
        CtwintigXE
          Lid sinds:
          3 April 2012

          Super reactie :wors :wors Bedankt!!

          En voor je er remmenreiniger in spuit, hou de gasklep eens goed dicht (hevel waar de gaskabel aan zit even wat aandrukken) en blaas eens op die slang. Als er dan veel lucht ontsnapt is er ergens iets lek, mogelijk een gescheurd of uitgelubberd slangetje….

          Die zin ben ik wel benieuwd naar. Als ik de slang tussen SFI-vervanger en stappenmotor dichtknijp slaat de motor direct uit. Maar als de motor uitstaat en ik blaas op die slang richting de stappenmotor met het gaskleppenhuis dicht (sluit goed en schakelaar klikt altijd met open en dicht) blaas ik zo de lucht erdoor heen! Ik heb eens de sfivervanger weggehaald en met een stuk kartonnendoos de gasklephuis dichtgemaakt. Maar dan gaat het iets moeilijker. Kan dat iets betekenen?

          En de dunne slang die tussen de kvs slangen doorloopt. Die nippen schijn je uit te kunnen boren met een boortj (volgens mij jou idee, ik sprak laatst iemand die dat heeft gedaan en dat ging erg goed bij hem. Boortje 2,5 en al zijn problemen waren weg) is 2,5mm dan goed of beter 4mm zoals jij hebt gedaan?

          En is er een manier om bougies te testen? mijn bougiekabels zijn nieuw maar de bougies al misschien wel 50 of 60 duizend kilometer oud! Ruik altijd iets benzine zou dat daardoor kunnen komen?

          #18140319
          Vinci
          Deelnemer
            Lid sinds:
            3 August 2009

            Je kan eens het gasklephuis er af halen en dan de boel dicht houden en nog eens blazen. Ik heb wel eens gehad dat er aan de gaskleppen was gevijld. Rare manier om je stationair af te stellen! :???:

            Die nippel uitboren was WimV6 z’n idee en werkt erg goed, maar doe het niet te wild, ik zou zeggen 1,5 á 2 mm is wel zat anders gaat je stationair boven de 1000 en kan je gezeik krijgen met de APK keuring. Nou kun je dan altijd makkelijk een propje in de slang doen, maar toch…

            Bougies gewoon vervangen elk jaar, wil je geen gezeik mee hebben. Dingen zijn niet echt te testen, maar hoe ze er uit zien zegt al vaak wel veel. Bruine rand om het porcelein waar het het metaal uit komt bijvoorbeeld is niet goed. Electrode kleur, en staat van is ook erg veelzeggend.

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.