Forumindex › Forums › Overige › Auto algemeen › Zomervakantie – Aanhanger of dakkoffer
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 april 2013 om 10:07 #17257297
All,
ik zit na te denken over de zomervakantie,
ik ga dit jaar naar de Franse zuidkust en heb veel zooi dat mee moet, en wat opzeker niet in mijn Astra H Station gaat passen.ik kan van iemand een riante dakkoffer lenen, echter zonder dakdragers, deze moet ik nog zelf aanschaffen/huren.
ik kan ipv een dakkoffer ook een aanhangertje aanschaffen/huren (zo’n bakkie van Saris ofzo).
Wat zijn de voor en nadelen van beide ?
ik denk dat een aanhangertje stiller zal zijn, en zuiniger,
echter is een dakkoffer makkelijker rijden, omdat er niks achter je auto zit.wat is jullie ervaring ?
24 april 2013 om 10:44 #18136984Ik heb ook dit probleem. Ik heb hiervoor een ford mondeo mk3 gehad waar ik zeeën van ruimte in had en daar kwam geen eind aan.
Nu heb ik afgelopen jaar een astra gekocht en daar ging niet zoveel in dus heb ik ook op punt gestaan voor een aanhanger of dakkoffer. Ik ben uit eindelijk voor dakkoffer gegaan omdat dir mee dan voldoende ruimte extra bied.Daarbij is dit ook stuk makkelijker met rijden. Qua verbruik valt het wel mee en dat ligt ook beetje aan je rijstijl.
Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk
24 april 2013 om 15:43 #18136985dakkoffer!! aan een dakkoffer zit geen snelheidslimiet en met zo’n klein aanhangertje met van die kruiwagenwieletjes zou ik niet boven de 90 uit durven te komen ondanks dat ik vrachtwagenchauffeur ben.
ik zelf ga met een dakkoffer naar kroatie, ideaal!
24 april 2013 om 16:57 #18136986Sowieso dakkoffer. Die kleine stuiterbakjes leveren misschien iets meer ruimte op. Maar als je met een dakkoffer genoeg ruimte hebt zou ik zeker niet zo’n kreng erachter hangen en vervolgens traag naar Frankrijk gaan.
Let wel op: Liefst zo min mogelijk waardevolle spullen erin en bij voorkeur ‘s nachts open laten. Ze willen die dingen nog wel eens openbreken.
21 juni 2013 om 19:42 #18136987Ik zou voor een aanhangertje gaan , dan een lawaai bak op je dak , ik heb zelf ook een klein bagage wagentje met deksel voor mijn werk , je kan er met gemak 130 mee rijden en als hij vol beladen springt hij echt niet op de snelweg , voor rond de 300 koop je al heel wat moois , ik zou geen nemen met van die baby wieltjes
Gr. Rene
21 juni 2013 om 19:48 #18136988Ik zou aanhanger gaan. Voel ik me ondanks de kruiwagenwielen veiliger mee. Je rijd gewoon 90 niks aan de hand. Met zon dakkofer 120 130 dan denk ik altijd tis eigenlijk van de zotte. Je kunt beter zon anhanger op je auto hebben dan een dakkoffer. denk ik dan zomaar.
21 juni 2013 om 20:39 #18136989Dakkoffer om de volgende redenen.
Je mag met zo’n aanhangertje niet harder als 90, dus duurt de reis lang, te hard of inhalen met aanhanger kan je een dikke boete en vertraging kosten (zorg in ieder geval voor genoeg cash op zak).
Kosten huren aanhanger wegen niet op tegen aanschaf (orgineel opel 50 tot 100 op marktplaats) van een gebruikte orginele opeldrager (astra h met gesloten rails), die je evt. later weer kunt verkopen..waarschijnlijk voor het zelfde geld.
huren dakrails kan ook, al vanaf 1,50 per dag zie ik op MP, ben je 3 weken weg..dan ging ik toch voor zelf kopen.
Van geluidhinder koffer eigenlijk geen last, alleen wat meer boven de 160.., maar ook al rijd je 130 je bent natuurlijk iets onzuiniger uit als zonder koffer of als met 90 km per uur met aanhanger…maar dat weegt niet op tegen de huurkosten v/d aanhanger.Maar ik weet natuurlijk niet hoeveel ruimte je nodig hebt voor http://www.youtube.com/watch?v=HilVFpvzuBM” onclick=”window.open(this.href);return false;
21 juni 2013 om 22:03 #18136990Wij zijn net een weekje terug uit Frankrijk. We hadden gekozen voor een dakkoffer op de astra (H-station). 420 liter voor net over de 100 euro bij Heuts (automaterialenzaak) en de dragers via marktplaats aangeschaft (voor dichte rail met verzenden 60 euro betaald voor een setje 2e hands). Onze dakkoffer heeft wel een snelheidslimiet (staat in de beschrijving max 130) maar veel harder wil je ook niet want het verbruik gaat flink omhoog boven de 120. En maakt ook best lawaai.
22 juni 2013 om 15:35 #18136991Als ik al een half uur met aanhanger moet rijden op de autobaan word ik al ongeduldig.. Ook al rij ik gewoon 120 met kar wat niet mag.
Of minder spullen mee nemen of lekker een koffer op t dakje..
Met aanhanger ook al kans op een klapband aan gezien de meeste mensen zo’n karretje over beladen, de meeste hebben zelfs geen reserve wiel erbij dus daar zit je dan ook nog eens mee.
Vooral als je 1000km voor de boeg hebt en je hebt een redelijke zuinige auto zou ik hem lekker op 140 zetten dat rijd tenminste niet zo vermoeiend als je 100/110 moet tuffen. :thumb
23 juni 2013 om 18:13 #18136992Ik rijdt op mijn gemakkie zo 1000km op 120km/u hoor…
Willem
23 juni 2013 om 20:54 #18136993Wel op vakantie maar geen van beide nodig!
Maar als ik het mocht zeggen een dakkoffer.. altijd beter dan een aanhanger zoals ze al zeggen met een aanhanger mag je 90 en met een dakkoffer 130 of meer ;)
Voorbeeld
Alleen ik zou hem we iets naar achteren plaatsen!24 juni 2013 om 07:55 #18136994Misschien handiger om de voor en nadelen naast mekaar te zetten.
Dakkoffer: je kunt doorrijden, betaald geen extra tol, maar met minder extra ruimte, hoger verbruik, en inbraak gevoeliger, kan meer lawaai maken.
Aanhanger: meer ruimte, minder verbruik (hangt in de slipstream van de auto), stil, maar kost weer extra in tol, mag max 90 (kunt best harder, maar mag niet).De kosten laat ik even buiten beschouwing, omdat je de aankoopprijs (2de hands dan) vaak na de vakantie weer terug krijgt als je hem weer zou verkopen. Mocht je ze blijven houden, hebben beide zo hun handigheden. Maar met een dakkoffer naar het stort lijkt me dan weer wat minder handig.
Het is maar net wat je wil.
Hard doorrijden en daar eerst bij moeten komen voordat je wat kunt doen en maar weinig extra ruimte nodig => dakkoffer
Geef je de voorkeur aan rustig op het gemak (je gaat immers op vakantie) en heb je veel extra ruimte nodig => aanhanger25 juni 2013 om 14:41 #18136995Heren, blijf wel even bij de feiten:
je mag in België, Luxemburg en Frankrijk gewoon 130 km/u met je aanhanger. Dus je kunt net zo hard, maar dan met minder lawaai rijden met je aanhanger als met je dakkoffer.
Alleen dat kleine stukje in Nederland is 90km/u. En je betaalt geen extra tol voor een aanhanger, wel voor een caravan. Dus daar hoef je het ook niet voor te doen.Wij rijden vrijwel altijd met aanhanger (vanwege huis in Zuid-Frankrijk met meubels, gereedschap, tegels en weet ik allemaal) naar Zuid-Frankrijk, gaat prima. Ik zou dan wel kiezen voor een fatsoenlijke aanhanger en niet zo’n ding op twee stepwieltjes.
De keren dat wij met dakkoffer rijden (voornamelijk met wintersport) is het veel lawaaiiger in de auto en het verbruik ligt een stuk hoger dan wanneer er een volle aanhanger achter de auto hangt.
25 juni 2013 om 21:37 #18136996Ik heb zelf een Westfalia Essen aanhanger; ligt als een huis op de weg.
26 juni 2013 om 05:53 #18136997Aangezien ik zelden tot nooit naar Frankrijk ga met de aanhanger, heb ik dus ook geen idee vna de max snelheid (tol had ik van mijn pa die jaarlijks naar Cannes trekt met een aanhangertje)
Hier een overzicht van de max snelheden in de buurlanden.
http://www.kampeerinfo.nl/informatie/0-0-31/maximumsnelhedenmetcaravanofaanhanger.html” onclick=”window.open(this.href);return false;Zie net wel dat het een al wat verouderde versie is (2 jaar oud)
26 juni 2013 om 06:48 #18136998Wij rijden al een jaar of 15 jaarlijks minimaal 5 keer op en neer naar Frankrijk met aanhanger, nog nooit tol extra hoeven betalen.
Je betaalt wel extra voor caravan, maar aanhangers, vouwwagens e.d. betalen niet extra.26 juni 2013 om 07:15 #18136999In het verleden (voor het laatst een jaar of 6 geleden) ieder jaar met de aanhanger naar Frankrijk. Maar ook wij hadden extra tol.
Het was wel lager dan met de caravan, maar wel een extra tol toen der tijd voor met de aanhanger.Maar weer even ontopic.
Ik zou zelf aanhanger verkiezen boven de dakkoffer (omdat je buiten NL wel door kan rijden met de aanhanger en zuiniger is dan de dakkoffer). Maar rij dus tegenwoordig wel met de dakkoffer, dit omdat ik niet makkelijk de aanhanger kwijt kan als opslag.26 juni 2013 om 20:48 #18137000(D) 100km/u: (F): sommige stukken 120 zelfs.
Als de henger helemaal achter de auto hangt, kost het bijna niks extra. gaat ie wind vangen dan gaat je auto ervan zuipen.
Dat geld dus ook voor een dakkoffer.Willem
26 juni 2013 om 20:56 #18137001Yups met boedelbak met huif effen Holland in… 550km totaal tank leeg en moest nog extra tanken anders kwam ik niet thuis met me dieseltje… effen 60liter diesel opgestookt… doe ik nooit meer.
Daarna openbak had ik bijna halve tank over. :thumbup26 juni 2013 om 21:07 #18137002Astra-H-Caravan 1.7CDTi 74Kw achter de V6 op de trailer. (1400kg voor de Astra / 600kg voor de autoambulance)
met Continu 90km/u gemiddeld 1 op 11 volgens BC, zal 1 op 10 zijn werkelijk ongeveer.
niet gek, met een 3liter in het vooronder..
27 juni 2013 om 05:43 #18137003@wim-v6 wrote:
(D) 100km/u: (F): sommige stukken 120 zelfs.
Als de henger helemaal achter de auto hangt, kost het bijna niks extra. gaat ie wind vangen dan gaat je auto ervan zuipen.
Dat geld dus ook voor een dakkoffer.Willem
In Frankrijk heb je geen aparte snelheid voor aanhangers. Dus als je er met je auto 130 km/u mag, mag je dat ook met aanhanger. Datzelfde geldt voor de stukken waar je 110 km/u mag.
27 juni 2013 om 21:19 #18137004ja daar doelde ik op, hoe het precies zat, haha dat wist ik effe niet meer, ik mag nergens harder als 80 haha… met of zonder aanhanger..
Kom (nog) niet voor mijn plezier in frankrijk, alleen als er geld te verdienen valt..
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.