Zoemend geluid aan de voorzijde

Forumindex Forums Modellen Astra Zoemend geluid aan de voorzijde

• Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Ger1

Goedemorgen all,

Ik ben nieuw hier.. #begentle.

Ik heb een vraagje..

Sinds vrijdagavond heb ik aan de (voor mijn gevoel) linker voorzijde een brommend cq zoemend geluid.
      Het gebeurd bij 40 a 50 km per uur en het stopt bij de 100 km ongeveer.
      Ik heb vanmorgen de wielen eraf gehaald om te kijken bij de aandrijfassen qua speling… Niks te zien… Gekeken of ik speling in de lagers had.. Niks gevoeld of te horen.. Ze draaien allebei relatief soepel… Je hoort het heel iets aan de schijf schuren… maar zeker geen lager geknars…
      Ik heb Michelin Energy banden eronder zitten en geen gekke dingen mee gedaan qua noodstop oid…

Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn ??

Astra G uit 2000 een 16.16v 134000km benzine…

xladage
      Deelnemer

Kan vanalles (en niks) zijn, durf er zo niks over te zeggen.
        Resonantie van iets, iets dat aanloopt, een van je pompen, dynamo, ga zo maar door.
        Wat ik wel weet, is dat banden soms ander geluid kunnen gaan maken als ze slijten.

verandert het geluid met snelheidsverandering en/of toerental?
        Dus harder / zachter of andere toon / geluid bij andere snelheid of bij ander toerental, c.q. in bepaalde versnelling?

Ger1

Dag Xladage,

Dank voor je reactie.

Als ik de motor gewoon stationair laat draaien hoor je alleen de motor.
          Verder geen nare bijgeluiden.
          Als ik ga rijden dan begint het geluid ongeveer bij de 40 a 50 km/uur.. en het stopt bij de 100 km/uur, ongeacht welke versnelling..(bij de 100 km/uur zit ik al in z`n 5e..) lol
          Ik ben wezen slingeren gisteren en dan maakt geen verschil.
          Het is niet een heel hard geluid maar als je het 1 maal gehoord hebt? weet je dat het er is….

Zou het iets met de uitlaat kunnen zijn ? ik vernam gisteren dat er volgens mij ergens een heel klein lekje zat….
          Maar dat kan toch geen resonantie geven… Toch ?

xladage
          Deelnemer

Misschien kan je een opname maken met een mobieltje of zo, dan kan het misschien iets duidelijker worden. Ff youtuben ;)

Het kan je uitlaat wel zijn. Een klein lekje kan je zeker horen. Meer toeren is meer compressie, maar dan zou ik verwachten dat bij hogere toeren ook harder geluid komt.

Resonantie kan. Door een lekje kan je uitlaat gaan trillen / schokken, maar zoals ik net schreef zou ik verwachten dat het meer toeren-afhankelijk zou zijn.

Banden is ook een optie. Mij vorige Pirellis zoemden / floten toen ze onder de 4 mm profiel kwamen, ook tot een km of 100.
            Het geluid lijkt dan weg, maar eigenlijk wordt het dan overstemd door de overige herrie (wind, banden etc).

Mijn gok zou zijn dat het iets met banden is. Kan zijn dat je voorband niet 100% rond meer is. Maar het is een ongefundeerde gok…
            Misschien dat anderen nog iet kunnen zeggen er over, maar ik weet het niet.

Succes iig

Blue-Dragon
            Deelnemer

Leg de voorwielen is achterop en de achterwielen voorop.

Ger1

Ik ga vanavond even een filmpje proberen te maken en de banden over zetten….
                Dank voor jullie reactie….

Ger1

Goedemorgen,

Ik heb geprobeerd een filmpje te maken maar je hoorde het zoemen niet…..
                  De wind overstemde het geluid…
                  Banden wisselen maakte ook niks uit……totdat mijn vrouw vanmorgen de auto startte en weggreed….
                  Ik hoorde een rammeltje in de einddemper tijdens het starten…
                  Die ga ik vervangen en hoop dan dat het weg is…

In ieder geval dank voor jullie suggesties,

Ger

Anoniem

Het zoemen was bij mij toen wiellagers, krik m op, pak met een hand de schotel vast waar je veer op rust, en draai aan het wiel.. Als je dan trilling of iets voelt in die schotel, dan is het je wiellager..

Zijn goedkoop te krijgen bij fsrs opelwebshop…

Verstuurd van mijn GT-I9195 met Tapatalk

Ger1

Moge pixel66,

Auto vanmorgen opgekrikt en idd linksvoor zit een hele kleine onevenheid tijdens het draaien.
                      Rechts niet.. dus ben er nu zeker van dat het de lager is…

Dank je wel.

Mvg,
                      Ger

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.