Forumindex › Forums › Techniek › Cih › ZF bak (bedford)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
31 mei 2011 om 17:28 #17237463
Wij zijn ons een beetje aan het verdiepen in rallyauto’s van vroeger.
Nu hebben we ergens gevonden dat ze met de volgende bak veel reden:ZF S5 18/3
Nu komen we hier bij een Opel kadett of maserati bak uit.
Maar nu de volgende code :1255 003 078
en deze is nergens meer te vinden,
maar schijnt na horen zeggen van een bedford af te komen.
ik heb evt een foto van het type plaatjeMaar heeft iemand info over deze bakken ??
6 juni 2011 om 19:41 #17876620Snuffel ff op marktplaats, adv. nr. 451373631.
In Dalen staat er een te koop van een Bedford 350, en de prijs isz…………€ 350,-
:jerry :jerry11 juni 2011 om 14:45 #17876621Daar hebben we niets aan !
Ondertussen al wat wijzer geworden,
ze gebruikte waarschijnlijk vroeger de bak van een Bedford Blitz
Wie kan me er meer over vertellen ??14 juni 2011 om 08:26 #17876622Hoi!
De “ZF S5 18/3” is geleverd in sommige Kadett-C, Ascona-B (niet in Manta-B), BMW 2002, Mercedes SL “Pagode” en Maserati.
Een ZF S5 18/3 is wel gehomologeerd voor een Ascona-B, maar niet voor een Manta.
Hier de mijne:
Echter er zijn nogal wat verschillen.
Belangrijkste verschil is de overbrengverhouding van de verschillende tandwielsets. De overbrengingsverhoudingen staat aangegeven op het typeplaatje aan de zijkant van de bak. Bijv. die van een Kadett-C 1000-serie heeft in 5e 1:1, terwijl die van een Ascona-B in 5e 1:0,874 (ook die van de andere versnellingen verschillen!). Die van een Maserati is nog weer heel anders (heel korte 1) en van een BMW/Mercedes weet ik het zo niet. Maar je wilt juist eigenlijk een lange 1e (zou ik denken).Hier het typeplaatje van mijn ZF:
Zo’n twee jaar geleden heb ik hem helemaal gereviseerd. Op de foto rechtsboven is het lager te zien van de primaire as aan de koppelingzijde. Deze steekt iets buiten het versnellingsbakhuis. Het koppelingshuis van een ZF dicht de bak (zijkanten van de lagers) af.
Misschien kun je het in de exploded views ook wel zien (volgens mij is het daar wel duidelijk te zien links boven):
De exploded views kloppen niet 100% ben ik achter gekomen bij de revisie. Zo’n versnellingsbak is overigens relatief simpel / eenvoudig te de-/monteren.
De staartstukken van een niet-Opel ZF zijn heel anders. Is bijvoorbeeld van een Maserati veel langer, zodat je vanaf de achterbank zou kunnen gaan schakelen. Ook de uitgaande as heeft niet perse een schuifspline zoals bij Opels. Daarnaast moet het koppelingshuis ook nog tegen de beoogde motor passen. Het koppelingshuis van een ZF S5 18/3 heeft zoals gezegd ook nog een afdichtende functie (anders gezegd), het koppelingshuis gedeelte dat tegen de versnellingsbak zit heb je eigenlijk wel nodig en dan moet je een deel van een CIH koppelingshuis overlassen.
Van de versnellingsbak waar jij op doelde (Opel Blitz/Bedford?) weet ik zo niets, maar misschien kun je uit bovenstaande informatie wat bruikbaars halen.
Succes!
14 juni 2011 om 15:18 #17876623AnoniemLid sinds:
1 January 1970heb hier ooit eens met iemand overgesproken die veel in bedfords doet
die kwam met een zoort gelijk verhaalik zou ooit nog eens bij hem langsgaan
maar is der eigenlijk nooit van gekomen(drukker met andere dingen)wel heb ik t visite kaartje weer gevonden
wat ik toen van hem kreegz,n naam
pieter happel
komt uit kampenen bereikbaar via
http://www.vauxhall.nlwie weet kan hij je meer vertellen ;) :thumb
17 juni 2011 om 13:26 #17876624Thanx voor het adres !
Die ga ik eens mailen !
@rik daar hebben we wat aan !! bedankt rik :thumb
alleen wij hebben een hele andere bak,(met de 1 links onder)
met de schakelpook verder naar voren, dus die zou nu bij een originele ascona in het dashboard komen :shock:
en deze bak zou gebruikt zijn vroeger in de rally17 juni 2011 om 13:28 #17876625AnoniemLid sinds:
1 January 1970@Ascona20E wrote:
Thanx voor het adres !
Die ga ik eens mailen !geen probleem ;)
laat je het me nog even weten(via mail of u2u)
als daar wat uitkomt??? :thumb
@rik daar hebben we wat aan !! bedankt rik :thumb
alleen wij hebben een hele andere bak,(met de 1 links onder)
met de schakelpook verder naar voren, dus die zou nu bij een originele ascona in het dashboard komen :shock:
en deze bak zou gebruikt zijn vroeger in de rally17 juni 2011 om 14:33 #17876626Zal ik doen,
alleen weet nog niet wanneer het precies is
eerst even emt vakantie ;)17 juni 2011 om 14:52 #17876627AnoniemLid sinds:
1 January 1970@Ascona20E wrote:
Zal ik doen,
alleen weet nog niet wanneer het precies is
eerst even emt vakantie ;)is ook geen haast bij
:thumb17 juni 2011 om 17:17 #17876628@Ascona20E wrote:
alleen wij hebben een hele andere bak,(met de 1 links onder)
Mijn ZF heeft ook de 1e linksonder hoor (en dat hoort ook zo) ;)
Heb je geen fotootje van die exotische versnellingsbak van jullie ? (Ben eigenlijk wel nieuwsgierig geworden)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.