Forumindex › Forums › Modellen › Vectra, Signum › zelf reparatie uitvoeren
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 april 2013 om 17:19 #17256799
Forummers,
Mijn auto is zojuist APK afgekeurd (VEC B 2001) op een paar lullige maar toch kostbare onderdelen. Mijn vraag is nu, zijn onderstaande onderdelen “gemakkelijk” zelf te repareren of zijn dit klussen voor de vakman?
In deze toch al financieel moeilijke tijden kan ik hier toch een aanzienlijk bedrag op besparen.- Spiraalveer linkervoorschokbreker is onderin net boven de schaal afgebroken (gezien dmv spiegeltje)
- Remblokken achter (2mm) en beide schijfremmen zijn op
- HandRemkabel op achteras is op
Waar kan ik het best deze onderdelen bestellen wanneer ik dit zelf uitvoer?
Zijn er nog handige sites waar het e.e.a. wordt uitgelegd voor reparatie?Groet Gregory
4 april 2013 om 17:46 #18124199Voor de spiraal veer moet je enig speciaal gereedschap hebben, om de veer er tussen uit te kunnen halen.! als je niet echt sleutel ervaring heb zou ik het laten doen !/
Remblokken en handremkabel is redelijk te doen. zou bijvoorbeeld eerst foto,s maken hoe iets in elkaar zat. en dan demonteren
en op de omgekeerde volgorde weer terug monteren en afstellen4 april 2013 om 17:52 #18124200Staat een howto over remblokken hier op de site, is een ander model maar toch de basis blijft het zelfde.
Misschien een kan je kijken voor een veer en schokbreker op de sloop?
4 april 2013 om 17:54 #18124201Mijn voorveren waren ook gebroken.
Ik heb gewoon de complete veerpoten vervangen. Dat was een goedkopere en eenvoudigere oplossing dan het plaatsen van nieuwe veren.4 april 2013 om 18:15 #18124202Heb je toevallig een sport uitvoering? Want die veren zijn prijzig. Dan kan je beter een verlaging set halen
4 april 2013 om 18:27 #18124203@teungts wrote:
Heb je toevallig een sport uitvoering? Want die veren zijn prijzig. Dan kan je beter een verlaging set halen
Ja het is de sport uitvoering. Waar en welke verlaging set kan ik dan het beste halen?
4 april 2013 om 18:30 #18124204@Vannos wrote:
Voor de spiraal veer moet je enig speciaal gereedschap hebben, om de veer er tussen uit te kunnen halen.! als je niet echt sleutel ervaring heb zou ik het laten doen !/
Remblokken en handremkabel is redelijk te doen. zou bijvoorbeeld eerst foto,s maken hoe iets in elkaar zat. en dan demonteren
en op de omgekeerde volgorde weer terug monteren en afstellenVoor die spiraal veren, bestaan er veerspanners toch? Is het dan nog een lastig klusje? Lijkt mij wanneer je de veren bijeenklemt mbv de veerspanners het niet zo spannend meer is, maar ik kan het mis hebben?
4 april 2013 om 19:01 #18124205is idd met veren spanners vrij makkelijk te doen..
4 april 2013 om 19:06 #18124206@usbstick wrote:
is idd met veren spanners vrij makkelijk te doen..
Is het dan beter om beide kanten te vervangen?
4 april 2013 om 19:06 #18124207Waar bestellen jullie de materialen hiervoor?
4 april 2013 om 20:21 #18124208Toch nog een aantal vragen;
Voor het vervangen van de spiraalveren is dat een kwestie van schokbreker demonteren en daarna de veerspanners plaatsen bij elkaar trekken, schalen verwijderen en voor het terugplaatsen alles in omgekeerde volgorde? Wat raden jullie voor veerspanner aan?
Nu heb ik het type VEC sport met dus een sportonderstel kan ik hier een normaal spiraalveer voor bestellen? En wanneer ik de gehele schokbreker wil vervangen voor welk merk zouden jullie kiezen?
Bij het bestellen van de schijf-remset kan ik kiezen uit 4,5 of 8 gaten en verschillende diameters als ik op kenteken goochel.
Welke moet ik kiezen?5 april 2013 om 15:07 #18124209je nebt fabrieks af 2cm verlaagt. deze veren kosten per stuk belachlijk veel. als je er gewone veer onder zet gaat 1 kant hoger staan. doe je beide kanten staat je vectra als een raket.
op ebay marktplaats of een onderdelen boer bij jou in de buurt kan je er wel aan helpen.
en zo als je beschrijft van demonteren is de goeie mannier. ook hier kan een onderdelenboer(brezan etz) je wel bij helpen
5 april 2013 om 17:52 #18124210hallo bij mij was er een schokbreker kapot de monteur belde mij en zei dat die per twee 200-220 euro waren …….ik heb deze zelf besteld bij http://www.mister-auto.nl/fl/” onclick=”window.open(this.href);return false; deze waren van het merk monroe de zelfde als bij de monteur alleen ik was 109euro incl verzend kosten duurde wel wat langer voor ik ze had maar 110 euro bespaart kijk zelf op de site en zie het verschil in prijs succes verder met de onderdelen
5 april 2013 om 18:07 #18124211@jan1972 wrote:
hallo bij mij was er een schokbreker kapot de monteur belde mij en zei dat die per twee 200-220 euro waren …….ik heb deze zelf besteld bij http://www.mister-auto.nl/fl/” onclick=”window.open(this.href);return false; deze waren van het merk monroe de zelfde als bij de monteur alleen ik was 109euro incl verzend kosten duurde wel wat langer voor ik ze had maar 110 euro bespaart kijk zelf op de site en zie het verschil in prijs succes verder met de onderdelen
Wat heb je tegen de monteur verteld? Ik doe de reparatie zelf wel?
Bij mij moest het € 312,- excl. BTW en incl. montage gaan kosten.
Maar zoals je waarschijnlijk al gelezen hebt, heb ik net weer een afwijkend model sportonderstel dus de veren zijn iets korter en de prijs is daar ook weer naar.Ik ga maar even verder op zoek naar het juiste model spiraalveer
5 april 2013 om 18:18 #18124212Ik zou gwn wat sloperijen afbellen,internet afzoeken: http://www.rhenoy.nl/” onclick=”window.open(this.href);return false; hier kwam ik al ophanging van een V6 sport tegen(geen idee of het goede type is)
5 april 2013 om 18:27 #18124213Wat zijn de wettelijke eisen voor afkeur remschijf, vindt dit nog erug verwarrend.
De monteur gaf aan dat er meer dan 25% roest op de schijven zat!
Hier een fotootje van de spiraalveer. De veer is onderin de schaal gebroken is niet te zien op foto5 april 2013 om 19:03 #18124214@chieltjuh wrote:
Ik zou gwn wat sloperijen afbellen,internet afzoeken: http://www.rhenoy.nl/” onclick=”window.open(this.href);return false; hier kwam ik al ophanging van een V6 sport tegen(geen idee of het goede type is)
Denk het niet V6 veren zijn denk ik zwaarder uitgevoerd als voor een 4 cilinder, maar bedankt voor de tip!
5 april 2013 om 23:09 #18124215Klopt idd dat v6 veren anders zijn dan van 4 cilinder benzine. Diesel is wel weer gelijk aan v6 (1.7diesel niet)heeft te maken met de aslast
Ik had bij onze vectra sport 2.0dth ook een voorveer kapot. Na het horen van de prijs van originele sport veren heb ik de laten vervangen voor een verlagings set. Heb alleen achter origineel gelaten. Meende 3 cm ben dus maar een cm extra gezakt voor
6 april 2013 om 07:32 #18124216@greg wrote:
Wat zijn de wettelijke eisen voor afkeur remschijf, vindt dit nog erug verwarrend.
De monteur gaf aan dat er meer dan 25% roest op de schijven zat!Hier een fotootje van de spiraalveer. De veer is onderin de schaal gebroken is niet te zien op foto
Remschijf mag max 50% roest zitten. op het remmend vlak. (wat de remblok raakt op de schijf)
Maar het remverschil mag ook maar 30% zijn. dikte van de remblokken en schijven is geen eis voor de apk.6 april 2013 om 08:16 #18124217met 2 spanbanden trek je de veer ook bij elkaar en kan de de poot uit elkaar halen en nieuwe veer erop zetten.
al meerdere malen zo gedaan en geen enkel probleem.6 april 2013 om 18:43 #18124218@arjontje wrote:
Remschijf mag max 50% roest zitten. op het remmend vlak. (wat de remblok raakt op de schijf)
Maar het remverschil mag ook maar 30% zijn. dikte van de remblokken en schijven is geen eis voor de apk.Sinds wanneer zijn er geen wettelijke eisen gesteld aan dikte van de remblokken? Ik weet niet beter dan elke garage bij een APK als eerst begint over de dikte van de remblokken! Over remverschil hoor je ze nooit. By the way…hoe meten ze dit verschil? En wat bedoel je met verschil ten opzichte van wat..?
6 april 2013 om 18:57 #18124219Remverschil testen ze gewoon op een remmentestbank. Veel garages hebben dit al wel aangeschaft ;)
Volgens mij moet een remschijf een voorgeschreven dikte hebben, welke meestal ergens op de naaf staat.
6 april 2013 om 20:31 #18124220Heb nog een complete vec B verlagingset liggen en ook nog een hanremkabel en zelfs nog wel een paar knappe schijven.
alles is vrij gemakkelijk zelf te monteren,, stuur maar een pm6 april 2013 om 20:37 #18124221haha hoe bestaat het, :thumb
6 april 2013 om 20:50 #18124222:D :D :D
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.