zelf onderhoudsbeurt doen astra K

Forumindex Forums Modellen Astra zelf onderhoudsbeurt doen astra K

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 30)
  • Auteur
    Berichten
  • #18374334
    groothuis27
    Deelnemer
      Lid sinds:
      20 April 2010

      hallo forum mensen , ik heb een astra K 1.4 [ 150pk ] station van 2016 en een corsa c 1.4 van 2004 .

      ik liet het onderhoud altijd doen maar dat houd door omstandigheden op , nu kan ik naar een opel dealer of een algemene garage gaan maar dat vind ik  best prijzig en zo heel veel gebeurt er niet voor het geld .

      de astra heeft nu een grote beurt gehad en de corsa een kleine beurt , ik stond er ieder jaar bij en heb altijd kunnen zien wat er gebeurde . ik heb een lijst aangelegd van allen gebruikte onderdelen , dus olie , filters enz  gaat altijd spullen in van bosch .

      een grote beurt kost gauw € 425,= [ is dan wel incl. bougie’s ] voor de astra .

      als ik zelf de zelfde onderdelen on-line bestel kom ik uit op €161,22 !

      heb ik wel zelf het werk eraan en ik moet de olie nog zelf afvoeren naar de gemeente .

      paar kleine dingen komen er nog bij denk aan  olie opvangbak , tang voor verwijderen olie filter , olie kan om tevullen , maar die kun je vaker gebruiken en in mijn geval ook voor 2 auto’s .

      wie heeft er ervaring met zelf doen of tips

      graag niet te ver af dwalen van de topic [ dus geen slechte garage ervaringen enz.]

      #18374458
      RRAAVVII
      Deelnemer
        Lid sinds:
        10 February 2011

        makkelijk te doen. je komt overal makkelijk bij

        #18405594
        groothuis27
        Deelnemer
          Lid sinds:
          20 April 2010

          ik weet van de astra K dat er de volgende olie in moet 5 W 30 dexos 1 generatie 2 full synthetische .

          als ik hem on-line bestel staat er nog voor : opel gm  en er zit een mooi opel logo op de fles .

          zou het nog uitmaken welk merk je neemt als de boven genoemde specificatie’s exact het zelfde zijn ?

           

          #18406389
          Nick-GSI
          Deelnemer
            Lid sinds:
            30 June 2004

            [quote quote=18405594]ik weet van de astra K dat er de volgende olie in moet 5 W 30 dexos 1 generatie 2 full synthetische . als ik hem on-line bestel staat er nog voor : opel gm en er zit een mooi opel logo op de fles . zou het nog uitmaken welk merk je neemt als de boven genoemde specificatie’s exact het zelfde zijn ?[/quote]

             

            fout Astra k 1.4 turbo moet 0w20 in

            #18406434
            opel-mark
            Deelnemer
              Lid sinds:
              6 March 2011

              Klopt, nu moet er 0W20 in, de reden waarom een dealer zo absurd duur is komt omdat ze voor hun personeel meer dan 100 euro per uur in rekening brengen, een lokale garage rekent meestal de helft.

              Bij mijn astra H deed ik de laatste jaren het onderhoud ook zelf, luchtfiltertje, interieur filter, olie, oliefilter en bougies is iets wat je standaard allemaal zelf kan doen.

              in de gaten houden hoe dik de remvoeringen en remschijven zijn en dat was het wel zo’n beetje, voor APK ging de wagen naar de lokale garage en voor 40 euro was hij dan weer voor een jaar gekeurd als er niks geks aan de hand was.

              Met de astra K laat ik het nog wel even over aan de garage, ben er nog niet uit of dat de vreselijk dure dealer wordt, vroeger had je 7 jaar garantie, maar omdat de vorige eigenaar een maand te laat een keer voor de beurt bij de dealer was is die garantie bij mij niet meer heb ik al te horen gekregen.

              #18406487
              groothuis27
              Deelnemer
                Lid sinds:
                20 April 2010

                Staat bij mijn astra zelfs op de olie dop 5W30 .dat zit  er ook in !wel dexos 1 generatie 2 dat loopt het beste ( geen trillen en schokken meer bij optrekken of constant draaien ) .

                #18406638
                opel-mark
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  6 March 2011

                  bij mij staat op de dop 0W20

                  #18406642
                  groothuis27
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    20 April 2010

                    Mijn astra k is van 2016 , 150 pk

                    #18406680
                    groothuis27
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      20 April 2010

                      welke tang is handig voor het olie filter [ zit nogal krap tegen het blok ] en wat is handig tijdens het olie aftappen / opvangen ?

                       

                      #18406775
                      opel-mark
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        6 March 2011

                        [quote quote=18406642]Mijn astra k is van 2016 , 150 pk[/quote]

                        die van mij uit 2018, 150PK 1.4T

                        maar er zijn verschillende motortypes die verschillende soorten olie nodig hebben, er is ergens een lijstje van te vinden op het astra K forum op facebook.

                        voor het aftappen van de olie is het handig een speciale bak met tuit te kopen, dan kun je de olie weer netjes in een oude fles gieten en naar de milieustraat brengen.

                         

                        #18406958
                        Nick-GSI
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          30 June 2004

                          alle astra k 1.4 turbo motoren en 1.0 turbo motoren en sommige 1.6 diesel motoren moet altijd 0W20 olie in ook al staat er 5w30 op de dop!! Ik werk zelf als monteur bij opel dus kan het weten

                          #18406978
                          groothuis27
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            20 April 2010

                            Beetje vreemd , is altijd 5W30 ingedaan bij alle beurten ! Verschild schijnbaar per opeldealer . Opel zet er zelf op 5w30 op ( kan bij latere motor types anders zijn ) en dan zou er altijd 0W20 in moeten !? Vraag me af of het veel uit maakt 0W20 of 5W30 dexos 1 generatie 2

                            #18407010
                            Nick-GSI
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              30 June 2004

                              [quote quote=18406978]Beetje vreemd , is altijd 5W30 ingedaan bij alle beurten ! Verschild schijnbaar per opeldealer . Opel zet er zelf op 5w30 op ( kan bij latere motor types anders zijn ) en dan zou er altijd 0W20 in moeten !? Vraag me af of het veel uit maakt 0W20 of 5W30 dexos 1 generatie 2[/quote]

                               

                              maakt zeker uit elke olie zitten andere toevoegingen bij. Als je in tis gaat kijken zeggen ze dat er bij de 1,4 en de 1,0 turbo’s 0w20 in moet ongeacht het bouwjaar

                              #18407022
                              groothuis27
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                20 April 2010

                                Aan de 5W30 werd gesteld dat het dexos 1 generatie 2 moest zijn .wat voor soort 0W20 moet er dan in ? Of kan dat gewone standaard 0W20 zijn ? P.s wat zijn de voordelen vam 0W20 tov 5W30 ( behalve dat hij nog dunner is ) ,gaat hij ook langer mee bijv.

                                #18407046
                                Nick-GSI
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  30 June 2004

                                  Alle motoren, behalve de hieronder vermelde.
                                  dexos2
                                  SAE: 5W-30, 5W-40, 0W-30, 0W-40

                                  1.4L (LUJ) / 1,4 l (LFE) / 1.6L (LWC) / 2.0L (LTG)
                                  dexos1 Gen 2
                                  SAE 5W-30

                                  1.0L (L5Q) / 1.0L (LE1) / 1.4L (LE2) / 1.5L (LFV) / 1.6L (LVL) & Euro 6D tijdelijk (NCV) / 1.6L (LVM) / 1.6L (LWQ) / 1.6L (LWV) / 1.6L (LXO)
                                  OV401547
                                  SAE 0W-20

                                  #18407048
                                  22voeter
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    4 November 2018

                                    Zorg ieder geval voor goed gereedschap, en een veilige opstelling. Een stevige garagekrik en een set assteunen! Ik werk alleen onder de auto met de assteunen er onder, en als back up ook nog de krik. Draai je de wielen er af, leg die dan ook onder de auto.
                                    Zorg voor een dopsleutelset, ring en steeksleutels, Schroevendraaiers, setje torx sleutels en of bitjes.

                                    rijd eerst even de motor lauw, dan is de olie dunner en loopt hij beter leeg. Ik gebruik als olie opvang altijd een bouwemmer met een vuilniszak er in, met een trechter giet ik die weer leeg in de oude jerrycan. Vervang altijd je afdichtring, of in geval van een koperen ring even roodgloeien stoken en in een emmer water laten vallen, dan is die weer zacht.

                                    Nieuwe bougies niet te vast draaien, handvast en nog een klein stukje vaster. Ook oliefilter niet al te vast, anders krijg je hem moeilijk los volgende beurt. En smeer de ring in met olie.

                                    Na de filtervervanging weer afvullen met olie tot halverwege de peilstok, en na een paar minuten draaien weer controleren (motor af en even wachten voor je peilt).

                                    Luchtfilterhuis goed uitzuigen voor je het nieuwe luchtfilter plaatst, en vergeet je interieur filter niet, kunnen flink vies zijn.

                                     

                                    #18407053
                                    groothuis27
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      20 April 2010

                                      Mijn motor type is : B 14 XFT

                                      #18407087
                                      opel-mark
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        6 March 2011

                                        [quote quote=18407048]Zorg ieder geval voor goed gereedschap, en een veilige opstelling. Een stevige garagekrik en een set assteunen! Ik werk alleen onder de auto met de assteunen er onder, en als back up ook nog de krik. Draai je de wielen er af, leg die dan ook onder de auto. Zorg voor een dopsleutelset, ring en steeksleutels, Schroevendraaiers, setje torx sleutels en of bitjes. rijd eerst even de motor lauw, dan is de olie dunner en loopt hij beter leeg. Ik gebruik als olie opvang altijd een bouwemmer met een vuilniszak er in, met een trechter giet ik die weer leeg in de oude jerrycan. Vervang altijd je afdichtring, of in geval van een koperen ring even roodgloeien stoken en in een emmer water laten vallen, dan is die weer zacht. Nieuwe bougies niet te vast draaien, handvast en nog een klein stukje vaster. Ook oliefilter niet al te vast, anders krijg je hem moeilijk los volgende beurt. En smeer de ring in met olie. Na de filtervervanging weer afvullen met olie tot halverwege de peilstok, en na een paar minuten draaien weer controleren (motor af en even wachten voor je peilt). Luchtfilterhuis goed uitzuigen voor je het nieuwe luchtfilter plaatst, en vergeet je interieur filter niet, kunnen flink vies zijn.[/quote]

                                         

                                        Wielen eraf voor olie te verversen ????

                                        bougies handvast ??? nou daar gebruik je een momentsleutel voor

                                         

                                        #18407091
                                        22voeter
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          4 November 2018

                                          [quote quote=18407087]

                                          Zorg ieder geval voor goed gereedschap, en een veilige opstelling. Een stevige garagekrik en een set assteunen! Ik werk alleen onder de auto met de assteunen er onder, en als back up ook nog de krik. Draai je de wielen er af, leg die dan ook onder de auto. Zorg voor een dopsleutelset, ring en steeksleutels, Schroevendraaiers, setje torx sleutels en of bitjes. rijd eerst even de motor lauw, dan is de olie dunner en loopt hij beter leeg. Ik gebruik als olie opvang altijd een bouwemmer met een vuilniszak er in, met een trechter giet ik die weer leeg in de oude jerrycan. Vervang altijd je afdichtring, of in geval van een koperen ring even roodgloeien stoken en in een emmer water laten vallen, dan is die weer zacht. Nieuwe bougies niet te vast draaien, handvast en nog een klein stukje vaster. Ook oliefilter niet al te vast, anders krijg je hem moeilijk los volgende beurt. En smeer de ring in met olie. Na de filtervervanging weer afvullen met olie tot halverwege de peilstok, en na een paar minuten draaien weer controleren (motor af en even wachten voor je peilt). Luchtfilterhuis goed uitzuigen voor je het nieuwe luchtfilter plaatst, en vergeet je interieur filter niet, kunnen flink vies zijn.

                                          Wielen eraf voor olie te verversen ???? bougies handvast ??? nou daar gebruik je een momentsleutel voor[/quote]

                                          Even goed lezen, ik ging er bij je inleidende tekst vanuit dat TS bij een beurt eventueel ook de remmen wil inspecteren, en dan leg ik altijd voor de veiligheid de wielen onder de auto.
                                          En de meeste beginnende sleutelaars hebben geen momentsleutel. En dan draaien ze bougies vaak veel te vast, uiteraard is op moment het allerbeste.

                                          Maar ik geef het als antwoord op een hobbyist die niet een hele werkplaats tot zijn beschikking heeft, en met weinig sleutel ervaring.

                                          #18407096
                                          groothuis27
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            20 April 2010

                                            Wel handig om ook even het aanhaalmoment te vermelden . Weet niet of dat standaard is voor alle bougies en opel modellen ( astra ,corsa enz. ) eventueel een lijstje indien bekend / beschikbaar .

                                            #18407100
                                            pjotter
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              21 November 2013

                                              Zelf bougies vervangen is mogelijk let wel op dat er alles rond het bougie gat schoon is zodat er geen vuil inkomt met het demonteren

                                              De schroefdraad schoonhouden bij het plaatsen deze met een momentsleutel vastzetten het gaat om een aluminium motorblok (1,4)

                                              De motor voldoende laten afkoelen wanneer uw dit  uitvoert zou ook het overwegen van keramische bougies langere levensduur

                                              https://www.autoweetjes.com/Aanhaalmoment%20aanhaalkoppel%20auto%20opvragen.html

                                              #18409575
                                              groothuis27
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                20 April 2010

                                                moet de auto ook perse recht staan of kun je hem ook op oprijsteunen zetten ?

                                                dan staat hij wel wat scheef maar kom je er tenminste van onderen bij .

                                                 

                                                #18409618
                                                opel-mark
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  6 March 2011

                                                  voor het olie verversen en pijl meten moet hij recht staan

                                                  #18409654
                                                  Koffie
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    25 November 2019

                                                     

                                                    #18409731
                                                    groothuis27
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      20 April 2010

                                                      Heb nog even contact gehad met de opel dealer hier ( en opel nederland ) en in mijn astra zit de juiste olie de 5W30 dus in de beschreven uitvoering ( dexos enz.) De 0W20 is vanaf model 2018 is mij uit gelegt ( neem aan dat de dealer en opel nederland het wel zullen weten ) rijd al probleemloos ruim 60000 km op deze olie dus ik houd deze olie erin . Nu nog een passende oliefiltertang volgens mij niet zoveel ruimte om het oliefilter heen .

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 30)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.