zelf koppakking vervangen CORSA JOY C1.4NZ 1995

Forumindex Forums Modellen Corsa zelf koppakking vervangen CORSA JOY C1.4NZ 1995

• Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
  • Auteur
    krabvis

Beste opel rijders ik ben nieuw hier dus zal me meteen even voorstellen.
      ik ben Rhon maar ze noemen me Krabvis, vraag me niet waarom lang verhaal.
      ik zal meteen met de deur in huis vallen, ik ben bezig met de corsa van me oma.
      ze heeft de auto al vanaf 1995 en hij heeft 76*** op de teller :sleeping
      belachelijk weinig dus..maar ze heeft de koppakking lek, althans beginnend. en die ben ik aan het vervangen.
      ik heb nu de kop eraf (letterlijk) en ben nu zover dat (als) dinsdag de onderdelen komen, om te gaan monteren.
      ik ben redelijk handig en snap het principe van de motor en wat ik moet doen maar wil toch voor de zekerheid een paar puntjes op de i zetten.
      ik vraag me af:

1) kan er kvs in het onderblok komen langs de zuigers? en zoja hoe weet ik zeker hoe ik alles eruit heb?
      2) als ik bij de karterpan de olie laat weglopen, loopt dan ook eventueel geknoeid kvs via dat gat weg?
      3) de motor is nooit te warm geweest, hij heeft alleen een beetje ingehouden met acceleratie; geen scheuren toch avlakken?
      4) ik kan de nokkenas niet bewegen en aan het tandwiel bij nokkenas zit een spietje, blijft hij dan goed getimed staan?
      5) ik heb een momentsleutel van 28Nm t/m 150Nm maar op volgens lezen staat er voor de kopbouten 25Nm kan ik toch die 28Nm pakken?
      6) in de koel poorten/kanalen van het onderblok zit nog steeds kvs, maakt dit wat uit, of moet het eruit?
      7) moet ik als ik klaar ben met monteren de auto starten en dan wachten met kvs vullen voordat de koelvin aanslaat, of eerst wat vullen?

heeft iemand een stap voor stap plan?
      met name voor een hollander die kan werken maar niet leren ;)

wim-v6
      Deelnemer

1: ja kan er in lekken via de zuigers
        2: Ja loopt mee met de olie.
        3: als ie niet te heet is geweest zou het niet nodig mogen zijn
        4: Timing afstellen tijdens opleggen riem, Probeer de nokkenas zo goed mogenlijk te monteren, streepje op het wiel omhoog
        5: Eigenlijk niet de bedoeling uiteraard, kan bij deze motoren niet heel veel kwaad
        6: laten zitten, motor afvullen met eenzelfde type koelvloeistof
        7: Koelvin zal NOOIT aanslaan als er geen koelvloeistof in zit, kan je dus LANG wachten, tegen de tijd dat de koelvin aan wil slaan zit de motor al weer vast door over verhitting
        7: Eerst vullen, en dan starten, laten draaien met de dop eraf tot de thermosstaat open gaat.
        7: Vervang ook gelijk de thermosstaat mee als je nu de boel los hebt liggen, deze zit namelijk achter de nokkenaspoelie.

Willem

krabvis

hey bedankt daar kan ik wat mee!

krabvis

nog een paar vragen,

1) moet de kleppendeksel ook met een bepaalde kracht worden aangedraaid?
            2) heeft de nieuwe riem een markering of iets dergelijks?
            waar moet ik op letten bij het plaatsen van de riem?
            3) de kvs heeft een rood achtige kleur, is dit de kleur, of kan het verkleurd zijn?

joop1970
            Deelnemer

1 Kleppendeksel is 8nm
              2 riem moet goed op tijd staan, nokkenas en krukas poelie heeft markeringen, waterpomp ook. Regel anders even het haynes werkplaatshandboek, staat het allemaal erg duidelijk in met plaatjes. Ik heb hem digitaal dus als je hem wilt hebben, stuur maar een pm.
              3 Klopt, is originele opel kleur, is concentraat wat verdund is.

krabvis

hoi heb nog een paar vraagjes voor de zekerheid!

1) ik heb de nokkenas gedemonteerd en niet bewogen, maar het spietje bij de nokkenastandwiel/poulie staat precies naar boven.
                is dit toeval?
                2) als ik de distrie erop leg, moet ik dan boven beginnen?
                3) iedereen heeft het de hele tijd over “heb je hem wel afgetekend?!” heb ik wel gedaan, maar het kan toch niet anders getimed worden?ivm spietje?
                4) waterpomp moet ik daar wat aan markeren?

mvg

wim-v6
                Deelnemer

alleen goed kijken hoe de waterpomp zit als ie eraf komt..

heb m vaker verkeerd zien zitten..

willem

krabvis

nja harstikke mooi om te weten dat ik met jullie hulp bijna niks meer fout kan doen!
                    aangezien vanmiddag de onderdelen komen kan ik eindelijk gaan monteren!
                    ik heb nog 2 vragen!

1) hoeveel olie moet ik vullen en welke olie?
                    2) hoeveel kvs moet ik vullen?

mvg

Jurgen
                    Deelnemer

Hoeveelheid KVS heeft wim al beantwoord. Gewoon eerst het potje tot het peil van max vullen en dan beetje knijpen in de slangen, als het peil iets gezakt is weer even tot max afvullen en starten. Motor warm laten draaien totdat de thermostaat open gaat, dan zakt het peil ineens een heel eind. Weer afvullen tot max en dan moet het goed zijn. Kachel ook even helemaal open zetten trouwens.

Olie is volgens mij gewoon 10w40, hoeveelheid durf ik niet te zeggen, heb zo Autodata even niet bij de hand.

jeroenk
                      Deelnemer

Volgensmij gaat er ongeveer 3,5 – 4 liter olie in. Het makkelijkste is gewoon even kijken hoeveel je hebt bij het aftappen. Als je dezelfde hoeveelheid er weer in gooit is het dik in orde :thumb (mits op het moment van aftappen op niveau).

Edit: Year Range: 91->98 ; Engine-1.4 Petrol ; Engine/Model Notes- C14NZ,X14NZ ; Oil Tank Capacity- 3.5 litre ; Oil Change Interval- 9500 Miles / 12 months

Jurgen
                        Deelnemer

Kets je er eerst even 3 liter in, even een tijdje wachten en dan peilen. Daarna afvullen tot het max streepje en klaar ben je. Hou er wel even rekening mee dat er ook nog wat in je oliefilter gaat zitten, dus nadat ie even gelopen heeft weer even controleren ;)

wim-v6
                          Deelnemer

3,5 liter in de 1.4 motor incl filtervervanging.

en Controleer na afkoelen nog een keer het koelvloeistofpeil, kan nog iets zakken..

Willem

krabvis

ja ben er nog niet aan toe gekomen vandaag.
                              bijna hele middag bezig geweest om de krukaspoelie los te krijgen!
                              om gek van te worden!
                              ik had maar 1 dopsleutel 18 en die heb ik verrot gedraaid met de luchtsleutel.
                              blijkt dat mijn lucht sleutel te zwak is (325Nm)
                              dus nieuwe dop 18 halen want zit in geen 1 setje dopsleutels!
                              morgen kan ik een luchtsleutel lenen met letterlijk meer koppel dan een bugatti veyron, dus hopen dat het daar mee lukt!
                              iig bedankt voor info olie/kvs

chieltjuh
                              Deelnemer

Je moet een speciale dop gebruiken op een luchtsleutel( meestal zijn deze donker van kleur)

Beetje locktite op de krukas bout, evt even aanstippen met typeex dan later nog een keer checken.

Alles op tijd zetten(dat is t belangrijkste) spannen 2x rond en dan checken of het echt op tijd staat.
                                Neem aan dat je dit wel weet maar zet het er maar voor de zekerheid bij:)

krabvis

nja ik ga er zomeeen weer mee aan de gang maar wat bedoel je met locktite?
                                  dat de dop beter aan sluit op de bout? of echt vast lijmen? :hmmz
                                  is er verder nog iets wat ik kan proberen?
                                  warm maken lijkt me geen optie ivm krukaskeering :???:
                                  en wim bedankt voor de moeite maar kan hem niet binnehalen, krijg steeds een foutmelding!
                                  maar iig bedankt

Jurgen
                                  Deelnemer

Moet je per sé de krukasbout los hebben dan? Ik heb geen idee hoe het zit bij een c14nz maar bij mijn 2 liter zit de poelie voor de V-snaar met 4 boutjes op de krukaspoelie waar de distributieriem op ligt.

Aapje

In principe hoeft die niet los tenzij je een krukaskeering wilt vervangen zover ik weet…

Jurgen
                                      Deelnemer

Dat dacht ik dus ook

chieltjuh
                                        Deelnemer

srry my bad.. bij mijn blok is het een centrale bout:)

Jurgen
                                          Deelnemer

Ja kan ook maarzo hoor, maar ik weet het niet zeker. Zou lullig zijn als je die bout losrammelt terwijl het niet nodig is.

chieltjuh
                                            Deelnemer

Zat nog even na te denken maar omdat hij zij dat hij de poulie niet los kreeg met dop 18 neem ik aan dat het een centrale bout is?!

Locktite is een goedje waardoor je bout beter vast blijft zitten(dit smeer je op de draad van de bout)
                                              Heeft dus niks te maken met het dop 18 verhaal.

krabvis

Ik heb hem los, met die andere luchtsleutel in 1x
                                                is wel degelijk nodig! anders krijg je de riem er nooit op!
                                                Was allemaal achteraf wel veel werk en tricky.
                                                Ik ben blij dat ik het gedaan heb omdat ik veel geleerd heb.
                                                Maar als je totaal geen ervaring hebt blijf er in godsnaam vanaf!
                                                Hij loopt weer als een zonnetje, denk dat ik me vrouw maar eens ga opzoeken naar 3 dagen.
                                                Mensen bedankt voor de hulp!

chieltjuh
                                                Deelnemer

mooi hoor!! ben blij dat het gelukt is! :thumb

krabvis

ja mooi werk!
                                                    ik vond dat dit vergeleken met andere motoren een redelijk vergevende motor.
                                                    dit vooral omdat je verschillende aantekeningen hebt bij dit blok.
                                                    bij de krukas poelie, bij de waterpomp, en ook de ontsteking (bij de verdelerkap) zijn allemaal aangetekend met spietjes.
                                                    en eerder vroeg ik of het toeval was dat de nokkenas precies boven in stond, dit was dus waarschijnlijk wel zo?
                                                    ik heb een imbus sleutel in de bougiekamer van zuiger 1 gedaan, en de krukas gedraaid tot je de zuiger voeld.
                                                    toen gekeken waar de kervjes zaten bij de waterpomp en poelie.
                                                    water pomp gespannen en toen was het allemaal in orde.
                                                    heb wel geluk gehad met de ontsteking want die had ik niet aangetekend.

chieltjuh
                                                    Deelnemer

Jah mensen kunnen je hier ook presies vertellen hoe het op tijd staat hoor, mij hebben ze ook een mooi plaatje gegeven waar de merktekens staan en hoe ze moeten staan:)

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.