Zelf klepgeleiders vervangen, te doen?

Forumindex Forums Techniek C20xe (2.0 16v) Zelf klepgeleiders vervangen, te doen?

• Dit onderwerp is leeg.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    2000
    Moderator

Ik ben bezig met een c20xe op te bouwen. De basis is een knappe c20xe met een 700 kop. Die kop is goed, maar je weet het nooit. Nu heb ik een costcast liggen met 13 kromme kleppen, en wil de klepgeleiders vervangen. Ik heb er 1 uit getikt, en dat viel niet tegen. Nu de vraag: kan ik zelf nieuwe plaatsen? Kop warm maken, klepgeleiders in de vriezer….moet kunnen. Maar hebben de geleiders daarna nog een bewerking nodig? Of de klepzittingen? Veel gegoogled, en de 1 zegt dat je risico loopt dat de hoek na plaatsing niet helemaal klopt, en de ander zegt dat het makkelijk kan?
      Wie o wie weet dit (met zekerheid)

corsaracer
      Deelnemer

hou er wel rekening mee dat de klepgeleiders van een coscast en een ks kop verschillend zijn.

coscast is dacht ik 13mm en ks is 11 mm

kadett4x4
        Deelnemer

kijk dan meteen of je klepveerplaatjes nog wel passen voor je ze erin plaatst.
          heb eens bronzen gekocht bij kronenburg, en ze hier in de buurt door een bedrijf in laten zetten.
          toen bleek dat de kopjes ervan dikker waren, en zodoende de plaatjes er niet overheen pasten.
          kronenburg gebeld over dit probleem, en dit was hun antwoord:
          oohh, dat wisten we niet, boor ze maar groter, dan passen ze misschien wel.
          zolang kronenburg niks voor je maakt, weten en helpen ze niks.(maar dat is mijn ervaring).
          dus kijk en pas en meet, voor je defenitief monteerd.

groeten.

CPeer

Lekker laten doen, Risico dat je een kop vernield is aanwezig.

Je moet ook na het monteren van de geleiders ( Warme kop en dan koude geleider ) opmeten of de maat juist is. Als dat niet juist is.

gaat hij of olie verbruiken en andere narigheid, of hij is te strak gaat het ook niet goed komen.

Bespaar je een hoop ellende en moeite. Weet niet of je een goed adres hebt,

Maar ik laat het doen in Bovenkerk ( Amstelveen )

Corsa_GSi
            Deelnemer

@corsaracer wrote:

hou er wel rekening mee dat de klepgeleiders van een coscast en een ks kop verschillend zijn.

Dat komt door de klepstelen die anders zijn qua diameter toch?

Volgens mij krijg ik nu KS geleiders in combinatie met KS kleppen in mijn Coscast kop. ;)

En OMR in Almelo is een goede om je kop te laten reviseren.

corsaracer
              Deelnemer

@Corsa_GSi wrote:

@corsaracer wrote:

Volgens mij krijg ik nu KS geleiders in combinatie met KS kleppen in mijn Coscast kop. ;)

nee de kleppen zijn hetzelfde alleen de klepgeleiders zijn anders bij coscast dan ks

maar ik kan nog wel eens ff kijken bij mij in de garage aangezien ik beide koppen hier heb liggen en beide liggen helemaal uit elkaar dus…

2000
                Moderator

Ik doe het anders. Ik zet de 700 kop er op, ga eerst genieten, en daarna laat ik de costcast doen. Wil ‘m in de toekomst laten bewerken, en het meest handige is dan alles tegelijk te doen. De huidige ombouw is al niet goedkoop, en kan niet alles tegelijk doen.

Corsa_GSi
                  Deelnemer

Heb nog een kant en klare kop liggen, geflowed / gereviseerd en met bronzen geleiders erin.
                    Stuur maar een u2u als je interesse hebt.

2000
                    Moderator

@Corsa_GSi wrote:

Heb nog een kant en klare kop liggen, geflowed / gereviseerd en met bronzen geleiders erin.
                      Stuur maar een u2u als je interesse hebt.

Dat zal prijs technisch er voorlopig niet in zitten. Ik kan met mijn auto hobby vrij ver gaan, maar weet óók waar de grens is. Iig bedankt.

corsaracer
                      Deelnemer

@corsaracer wrote:

@Corsa_GSi wrote:

@corsaracer wrote:

nee de kleppen zijn hetzelfde alleen de klepgeleiders zijn anders bij coscast dan ks

maar ik kan nog wel eens ff kijken bij mij in de garage aangezien ik beide koppen hier heb liggen en beide liggen helemaal uit elkaar dus…

heb het ff opgemeten voor zover het kan…

de kleppen zijn hetzelfde!!

en voor zover ik het heb kunnen meten lijken de klepgeleiders ook het zelfde te zijn :hmmz :hmmz

maar kan me toch echt herinneren dat ik ergens gelezen heb dat de klepgeleiders van een coscast dikker waren dan die van een ks….

hillclimber16V
                        Deelnemer

De buitendiameter is verschillend en dus ook de plaatjes onder de klepveren, voor de rest kan je de kleppen omwisselen.
                          Ik heb zelf de vraag of je de geleiders zelf kan vervangen, waar ik wel zeker van ben is dat na vervanging
                          best de kleppen op zijn minst opnieuw gerodeerd worden. Ze kunnen nu ook geen mm meer naar links of rechts verhuizen.
                          Maar om goed af te dichten zou ik ze toch roderen met stokje en pasta tot je handen rood zien!!
                          Voor de plaatjes onder de kleppen gebruik je gewoon die uit de coscast kop als je de 13mm geleiders gebruikt, maar of die in de KS kop kunnen gepast worden denk ik niet. Zelf ben ik nog steeds overtuigd dat de coscast kop de betere keuze is.

Ivan

otdh
                          Deelnemer

ik ben nu zelf 2 koppen aan het reviseren ( t is wintertijd, je moet wat… ) 1 coscast DIS kop, en 1 ks700

kleppen slijpen, klepseals vervangen enzo doe ikzelf, gelijders besteed ik uit ( mijn revisieboer is niet zo duur ) en dan weet ik dat ze goed zitten, heb het 1x zelf geprobeert, alles nagemeten of ze er ver genoeg in zaten enz…

tja toch 3 gescheurd bij t monteren…kom je pas achter als je de motor weer draaiend heb…kon k dus weer opnieuw beginnnen

t ergste om te doen is om de klepspietjes weer te monteren, dat is soms echt vloeken in de kerk :)

rabbitopc

doe er dan wat smeer vet aan dan blijven de spietjes plakken aan de klep dan vallen ze er niet af :thumb

2000
                              Moderator

Ik heb een hulpstuk gemaakt om de klep spietjes los te kunnen maken. Óók ik zie de bui al hangen, met mijn hulpstuk gaat de spietjes terug plaatsen niet lukken. Misschien toch maar een klepverentang kopen :-(
                                De costcast wacht maar even, de 700 kop is nog goed. Als mijn geld boompje weer gaat bloeien dan breng ik de costcast wel weg, laat ik ‘m meteen bewerken.
                                Het plan is rijden ( lijkt me wel wéér fijn dat ik óók onder de 3000 toeren kan komen) Daarna waarschijnlijk een extra c20xe erbij, en die serieus gaan tunen.
                                Carroserie komt er ook over 2 jaar aan, mijn nieuwe vooras moet er nog onder, interieur is ook niet helemaal naar mijn zin, en dan heb ik het nog niet eens het sper diff gehad. Nog een hoop wensen te gaan.

Fearless
                                Deelnemer

spietjes….? kinderspel met wat vet en een magneetje
                                  Heb zelf zon antenne geval met een magneet kopje. Ideaal.
                                  Een magnetisch schroefendraaiertje is trouwens ook ideaal.

Cilinderkoppen besteed ik het liefste uit aan de revicieboer.
                                  Tuurlijk zijn er dingen die je zelf kunt doen aan je kop, maar dingen zoals afpersen en lekkage checken…..dat kan je niet thuis.

Duurste kopje wat ik liet klaar maken inclusief nieuwe geleiders was die van mn 8v project (die ik nooit gereden heb na carbombouw) die was 140 euro. Alles wat de reviceur kon doen heeft ie toen gedaan.
                                  En een 16v is dan niet eens zoveel duurder, geloof dat ie 4 euro per klep loshalen/bewerken vraagt.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.