Zekering onder de motorkap 30amp gaat steeds stuk

Forumindex Forums Techniek 1,8 liter motoren Zekering onder de motorkap 30amp gaat steeds stuk

• Dit onderwerp is leeg.
5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Brandweerboot

Geachte lezers.

Mijn naam is Jan, en sinds 5 weken ben ik in bezit van een zafira z18.xe.
      Een mooie en fijn rijdende auto, echter heb ik na een week de volgende storing.
      Tijdens het rijden op de snelweg, c.a 120km per uur, stopte de motor er mee. De wegenwacht ingeschakeld en er bleek een zekering kapot te zijn. En wel de 6 zekering van boven afgezien, in het kastje onder de motorkap. Een grote 30amp. zekering.
      De zekering vernieuwt en rijden maar.. 10 kilometer om precies te zijn. Zekering vernieuwt en verder maar. 5 kilometer nu. Weer een zekering erin, en die klapte gelijk. Echter contact stond nog aan. Contact uit en zekering erin, starten en weer rijden. 15 kilometer ik begon hoop te krijgen dat ik thuis kon komen. Helaas 100 meter verder weer kapot. Wegenwacht er bij en besloten auto af te laten voeren naar garage.
      Daar is de computer uitgelezen, maar geen storing aangetroffen, de monteur is gaan zoeken, en heeft een bypass gemaakt voor de benzinepomp relais. Proefgereden en auto bleef het doen. Vorige week donderdag opgehaald, en wat in de buurt rond geleden en geen probleem. Echter gisteren weer een langere rit gemaakt, met volle tank benzine weggereden en na c.a 150 km begon het weer. Het lijkt dat het probleem ontstaat wanneer de tank nog driekwart vol is. 13 zekeringen vernieuwt om thuis te komen, auto staat nu weer bij de garage.
      De monteur gaat nu de benzinepomp vervangen, en we hopen dat het hiermee is opgelost. Mijn vraag aan jullie is, kennen jullie of een van jullie dit probleem. De zafira is van 2004.

wim-v6
      Deelnemer

let er eens op, of deze niet klapt op het moment dat de koelventilatoren moeten gaan draaien.

Wil nog wel eens gebeuren dat de koelvin kapot gaat.

Willem

Brandweerboot

Hallo Willem,
          Het probleem is opgelost, In de tank van het deksel naar de benzine pomp was in de tijd de plus draad langs een massa punt gaan slijten.
          Op het moment dat de tank half leeg is kwam de draad tegen massa tijdens het rijden door de beweging in de brandstof.
          De isolatie van de plus en massa draad waren geheel weggesmolten. en het moet redelijk hebben gevonkt in de tank.
          Gelukkig is er nooit veel zuurstof in de tank aanwezig, anders had het een grote plof kunnen veroorzaken.
          Maar al goed eind goed, en chapeau voor de garage. Geen gemekker geen geklier, gratis leenauto en tijdens het zoeken kwamen zo nog een paar kleine probleempjes tegen, welke ze kosteloos hebben gerepareerd. Bedankt voor het meedenken.
          Mooi en nuttig forum.

wim-v6
          Deelnemer

Mooi, zijn wel dingen die je niet verwacht.

Brandweerboot

Inderdaad Willem.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.