Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › Zeer hoog olieverbruik en veel rook.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 maart 2014 om 09:52 #18222944
@marijnl1988 wrote:
Ik heb x20xev
Ik vermoed 90% dat het probleem gewoon in je kop zit
x20xev zijn betere motor dan de x16xel.
Als het in de kop zou zitten, waarom rookte mijne nog extreem na complete koprevisie?????? Uitgevoerd door motorrevisie bedrijf http://www.automotorenrevisie.nl
Onderblokken kunnen van binnen met een camera nog wel zo mooi zijn maar een “ovale” zuiger of cilinderwand kun je met camera niet zien.16 maart 2014 om 09:55 #18222945@smobie wrote:
@-DOMI-
Ja. Wij zijn deze week druk geweest met een andere auto uitzoeken.
Een blokwissel: daarvoor zijn (voor ons) de kosten te hoog. Ik ga dat nooit redden voor € 500,-. Daarnaast kost het teveel tijd: mijn vrouw heeft een auto nodig voor haar werk. We hebben een andere Vectra inmiddels voor de deur met 130.000km:Alle anderen en speciaal -DOMI- heel erg bedankt voor de reactie(‘s). Het heeft mij enorm geholpen, na lang lopen stressen, om een beslissing te nemen en in te zien dat het einde verhaal was voor de oude.
Graag gedaan, hopelijk heb je nu meer geluk ;)
Ben benieuwd naar de foto,s en je motorkeuze :D16 maart 2014 om 16:39 #18222946@-DOMI- wrote:
Graag gedaan, hopelijk heb je nu meer geluk ;)
Ben benieuwd naar de foto,s en je motorkeuze :DIk klaag niet: 320.000km met nauwelijks onderhoud. Al had ik graag gezien hoever ik het kon rekken, maar kennelijk houdt het hier op. Jaren geleden lekke radiator gehad door steenslag. Daarbij zal vast de koppakking beschadigd zijn en in de loop der jaren steeds verder kapot gegaan zijn. Ik heb nog lang door laten rijden met de lekke koppakking met koelwater verlies omdat ik er niet aan wilde dat het de koppakking was. Ik heb eerst de distributieriem + waterpomp vervangen. De waterpomp was helemaal verrot: er zat geen schoep meer aan. Daarna nog op zoek geweest naar andere lekkages. In die tijd is het blok dus meerdere malen veel te heet geworden.
Ondanks dat de X16XEL een blok van “mindere” kwaliteit zou zijn ben ik er wel over te spreken. Prima blok tot je tegen dit probleem aanloopt. De “nieuwe” is ook een X16XEL al is dat min of meer toeval. Ik ben er niet perse naar op zoek gegaan. Hopenlijk kom ik weer een eind met deze. Ik heb er wel vertrouwen in.
Verder denk ik dat je gelijk hebt m.b.t. een krom blok. Voor jouw is het helemaal duidelijk eigenlijk, met een complete koprevisie achter de rug. Ik ga er zeker vanuit dat dat bij mij ook het geval is.
@marijnl1988. Ik ben wel benieuwd of bij jou een kopwissel gaat helpen.16 maart 2014 om 17:08 #18222947Als je blok heeel warm is geweest, is de kans dat er wat krom getrokken is groot, maar dat is niet per defenitie een slecht blok.
Een ovale zuiger zou kunnen, maar dan zou die dus ook veel minder compressie moeten hebben. En in veel gevallen klemmen en dus je blok binnen no time wat afbreken. Dus daar geloof ik niet echt in.17 maart 2014 om 18:36 #18222948Heb hier een X16XEL uit 1997 die nog geen 60.000 heeft gereden.
Maar als hij een keer goed heet is geweest, dan hadden ze het onderblok ook moeten vlakken voordat ze er een nieuwe pakking tussen hebben gezet.
Daarnaast altijd gelijk een gereviseerde kop erop zetten als je hem toch los hebt liggen.Probeer is het is met flink dikkere olie en eventueel goedkopere olie?
17 maart 2014 om 19:05 #18222949De x16xe… series staat er sowieso om bekend dat ze flink olie kunnen zuipen, uitgesleten cilinderwanden enz. Motor schijnt veel last te hebben van zuigerkanteling. Bij een maat van mij is een x16xe in elkaar gelopen doordat de bougie aankoekte door teveel olie verbruik. Daar kwamen echt flinke wolken uit de uitlaat (1 liter op 100km max)
nou was wel de compressie op de 4e cilinder niet heel veel meer….
18 maart 2014 om 17:57 #18222950heb hier ook een x16xe icm powerbox en spaghetti,motertje heeft ongeveer 130.xxx gelopen maar loopt nog lekker,alleen voordat ik het gas erin trap zorg ik wel dat de moter goed warm is,binnenkort heb ik nog meer zekerheid door een oliedruk/temperatuur meters te plaatsen,olie hoef ik eigenlijk bijna nooit bij te vullen,compressie is ook gewoon nog goed!
20 maart 2014 om 20:07 #18222951De beloofde foto’s:
Zo zag de cilinderkop er 4000/5000km geleden er in ieder geval niet uit. :???:
Cilinders lijken okee hoewel ik denk dat daar niets uit op valt te maken van foto’sblote oog.
Wat opvalt zijn de vlekken bij 1 en 2. Daar is het ook natter van de olie. Maar geen idee of het iets zegt.
Nokkenassen nog niet los gehaald dus over de staat van rubbers kan ik niets zeggen.
Klepstelen binnenkant zijn schoon.
21 maart 2014 om 17:54 #18222952zie geen foto,s :(
21 maart 2014 om 18:16 #18222953same here :(
21 maart 2014 om 18:40 #18222954Sorry.
Nu wel?22 maart 2014 om 07:44 #18222955:thumb
Ik zie allemaal aanslag van olie :shock: Wat een vieze drab bij het inlaat gedeelte.
23 maart 2014 om 21:45 #18222956Mogenlijkheden:
Zuigerveren vervangen, die vangen de Vervorming wel op van de Cilinderbussen (alleen te meten met een Micrometer), en Kleprubbers vervangen.
Dan valt het verbruik meestal wel weer mee.
Kijk eens naar de Hoon in de Cilinders, is deze niet kaal, een te gladde Cilinderwand zorgt voor meer olieverbruik zonder er echt op prestaties p achteruit te gaan.
Willem
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.