Forumindex › Forums › Techniek › Ecotec › Zeer hoog olieverbruik en veel rook.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 maart 2014 om 15:41 #17264587
Hallo, mijn naam is Stan en heb een Vectra B uit 1999 (X16XEL) met 320.000km op de teller.
Een paar duizend kilometer geleden (ongeveer 5.000/6000km) heb ik mijn koppakking vervangen vanwege verlies koelwater. De auto heeft 4000/5000km zonder problemen prima gelopen. Ineens is er een enorm hoog olieverbruik: 1 liter > 100/200km en heeft de motor een enorme rookontwikkeling bij starten en wegrijden. Na verloop van tijd wordt de rookontwikkeling iets minder maar is nog steeds ruim aanwezig. Aan het uiteinde van de uitlaat zit oliedrap. Als jullie een Vectra een enorm rookgordijn zien leggen … dan ben ik dat.
Ik heb meerdere malen een compressietest uitgevoerd en de waarden zijn: 16,5 / 17.0 / 17.0 / 17.0. Dat lijkt mij in orde. Daarom sluit ik klepseals en kapotte zuigerveren uit (?).
De carterventilatie heb ik schoon gemaakt (zat dicht) en heb ik uitgeboord naar 2.0mm.
Bougies vervangen.
De EGR heb ik afgedopt.
Het luchtfilter is schoon.
De motor start uitstekend.
Loopt als een zonnetje. Geen rare geluiden of tikken.
Alle nieuwe bougies zijn zwart (niet aangekoekte roet) en nattig.Tijdens het vernieuwen van de koppakking is er een stekkertje naar beneden gevallen welke op de kabelboom is aangesloten van de injectorenbalk. Die zat op zo’n onmogelijke plaats klem (kon hem eerst helemaal niet vinden) dat ik het maar gelaten heb voor wat het was. (inmiddels wnet weer aangesloten) iemand enig idee waarvoor dat stekkertje dient en kan het er iets mee te maken hebben dat het probleem zich opgestapeld heeft in de loop van 4000km?
Ik raak zo’n beetje uit of opties. Zou graag nog 1 jaar doorrijden.
Nogmaals: de motor start uitstekend en loopt als een zonnetje. Waarom dan weg doen als het probleem misschien wel iets heel simpels en/of goedkoop zou kunnen zijn?Iemand een hint/idee? Mijn dank.
8 maart 2014 om 16:17 #18222920Bij koppakking vervangen geen kleprubbers vervangen? Met compressietest kan je geen klepseals uitsluiten…
Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk
8 maart 2014 om 16:38 #18222921Dank voor je reactie.
Nee, helaas niet. Achteraf een beetje te stom voor woorden: ze zaten gewoon in/bij de koppakkingset.
Ik dacht dat er met de compressietest ook de kleprubbers werden getest, maar nu je het zegt kan ik mij voorstellen dat dat inderdaad niet het geval is: als de kleppen bijvoorbeeld dicht staan? Zoiets?Maar waarom zouden dan “ineens” meerdere kleprubbers slecht zijn? Ik heb namelijk in op elke bougie olie”nattigheid.
8 maart 2014 om 17:12 #18222922Qua compressie springt er niet echt eentje uit. Dus denk dat rubbers omhoog zijn gekropen… maar hiervoor gebruikte de motor ook al olie?
Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk
8 maart 2014 om 17:16 #18222923Ik heb in december 2013 exact hetzelfde meegemaakt als wat jij nu verteld. Wij rijden een Vectra Sport edII met een X16XEL 260dkm. Na de koppakking te hebben vervangen en de cilinderkop gereviseerd(nu dus weg gegooide euro,s :( )begon de auto later veel olie nemen en erg roken. Motor liep wel gewoon erg netjes zonder rare geluiden.
De X16XEL motoren staan er om bekent dat na een lekke koppakking het wel eens mis kan gaan omdat het geheel wel eens erg heet kan zijn geweest. De onderblokken willen dan wel eens vervormen. De onderblokken zijn niet van de beste kwaliteit.
Ik kon voor de optie gaan om alles te demonteren en controleren en weer alles vervangen, en dan hopen dat het goed zou zijn.
Of gewoon een stapje verder :thumb
Ik heb besloten om een frisse X16XEL (Opel Astra) met 93dkm te monteren(nu 3wkn geleden). Het probleem van roken en veel olie zuipen is nu verleden tijden tijd.Dus ik denk dat je beter een ander blokje kan zoeken gezien de km stand van je huidige motor.
Mijn frisse motor nu, :thumb
evt heb ik nog wel een gereviseerde x16xel cilkop te koop ;)
8 maart 2014 om 18:02 #18222924Als je nog wel vermogen heb denk ik toch je klepseals die overleden zijn.
Jullie x16xel,s hebben er echt veel kilometers opzitten, die van mij zit na bijna 17 jaar op 165000 km
8 maart 2014 om 18:10 #18222925“remutr,
Vermogen had mijn oude x16xel ook nog wel. Nou ja, hahah 101pk op papier ;) Maar met de frisse motor die er nu in ligt merk ik wel dat deze motor wel wat rapper is qua optrekken.
8 maart 2014 om 18:18 #18222926na 260 d km waren er wat pk,tjes verloren gegaan.
op papier 101 of 105 beide worden genoemd voor de x16xel, heb er nu 10 pk en 17 nm koppel bij met de chip.
alleen blijft ie van mij last houden dat hij soms niet mooi stationair wilt kopen, olie verbruik is 1/2 liter op de 1000 a 1200 km ongeveer 5w40
8 maart 2014 om 19:26 #18222927CarloAstra, -DOMI- en remutr: Allen dank voor jullie reacties.
@CarloAstra wrote:
Qua compressie springt er niet echt eentje uit. Dus denk dat rubbers omhoog zijn gekropen… maar hiervoor gebruikte de motor ook al olie?
Nee, nauwelijks. Als ik in het leven van de Vectra (voor dit probleem dan) 3x een tankje van 4 liter gekocht heb zit ik al wat aan de hoge kant. Nou moet ik wel zeggen dat ik het niet zo nauw genomen heb met het oliepeil/peilstok. Pas als ik geratel hoorde was het voor mij een signaal dat er wat bij moest. Is er een reden waarom de rubbers omhoog geschoten kunnen zijn? Kan dat met het vervangen van de koppakking te maken hebben? Ineens weer hogere compressie o.i.d.?
@-DOMI- wrote:
De X16XEL motoren staan er om bekent dat na een lekke koppakking het wel eens mis kan gaan omdat het geheel wel eens erg heet kan zijn geweest. De onderblokken willen dan wel eens vervormen. De onderblokken zijn niet van de beste kwaliteit.
Wat vervormd er dan precies? Is dat het krom trekken van het vlak waar de kop op rust of praten we dan over het vervormen van cilinders en/of zuigerveren? Dat nieuwe blok ziet er wel geweldig uit, maar ik durf niet te vragen wat daar ongeveer de kosten van zijn. Ondanks dat ik vorig jaar alle schokbrekers + 2 veren, distributieriem + waterpomp, 4 schijfremmen + blokken, 2 wiellagers, handremschoenen, thermostaat, compleet uitlaatsysteem en deels remleidingen heb vervangen rechtvaardigt de algehele conditie van mijn Vectra een motorwissel waarschijnlijk niet. Ik neem aan dat dan alleen het (onder)blok vervangen wordt en alle toebehoren: koppeling, versnellingsbak, startmotor etc. dan van het oude blok overgezet worden. Andere optie is andere Vectra kopen en alle gemonteerde spullen er weer afhalen voor gebruik nieuwe Vectra t.z.t.
@remutr wrote:
Als je nog wel vermogen heb denk ik toch je klepseals die overleden zijn. Jullie x16xel,s hebben er echt veel kilometers opzitten, die van mij zit na bijna 17 jaar op 165000 km
Ik kan er ook nog moeilijk afscheid van nemen omdat dit blok nog prachtig lijkt te lopen. Ik heb ook regelmatig gelezen dat het blok van mindere kwaliteit zou zijn …. maar met mijn 320.000km en nauwelijks onderhoud ….
Ik vind het moeilijk schatten omdat het verlies van vermogen zo geleidelijk gaat. Maar met een compressie van 17 is dat nog ongeveer “af fabriek”. Wat ik mij weer moeilijk voor kan stellen met 300k+.
Ik moet er nog wel bijvertellen dat mijn vrouw vanavond vertelde :hmmz dat hij tijdens de lekke koppakking meerdere malen dik in het rood is gekomen. Maar dat leek opgelost.
mvg
S.8 maart 2014 om 19:55 #18222928Bij ons was het ook zo. De vrouw belde me op en zei dat de kachel koud was en dat watertemp vol in het rood stond. Toen wist ik al genoeg :(
Ik ben toen heen gegaan met 5 flessen water. Motor laten afkoelen en toen ging er bijna 3.5 liter water in. Blok was dus leeg.Ons onderblok is erg heet geweest. Wat je wel hoort is dat je zuigers “ovaal”worden. of dat ze glazig zijn. Dat de cilinders niet meer “rond zijn. Dat de zuigerveren (olieschraap) aan gort zijn of vast zitten.
Dit hele verhaal kwam ik pas achter toen de kop al was gereviseerd. Want na een kleine 1000km begon bij ons het gedonder van roken en olie zuipen.
We hebben nog wel het e.a geprobeerd om het goed te krijgen, maar niks hielp. Dus we konden dus de kop eraf halen en die weer laten checken dus ook weer kosten, of een motorflush. Maar ik zei gelijk al dat dat niet zou helpen.
Ook onze motor liep gewoon als een zonnetje, geen enkele misslag of gek geluid, maar telkens weer die dikke rookpluimen in de binnenspiegel.
Maar ik had er geen zin in om steeds weer van alles te proberen en maar kosten te maken.Ook onze vectra sport was reeds veel aan vernieuwd, dus een nieuwe motor was ie zeker wel waard :thumbIk heb dus toen besloten om een andere motor te zoeken en dan alle nieuwe onderdelen van de oliezuiper over te zetten op de frisse motor. Dus de waterpomp en de db-riemset met toebehoren. Al met al was slechts 3500km jong.
Kortste klap is dus om een frisse motor te zoeken met garantie(ik heb 3mnd garantie). Pak 1 van een zafira of astra of gewoon vectra vanaf 1998. Bij zafira en astra zal je je motorsteunen en distributiekappen moeten over zetten, omdat vectra daar geen motorsteun heeft.
Bij de astra motor die ik heb waren een paar stekkers anders dus heb ik alles van mijn oude motor op de nieuwe gezet. Dus het hele inlaat gedeelte incl injectorrail overgezet. Ik heb dus alleen het onderblok en cilkop met uitlaatspruitstuk van astra gebruikt
Ook de immobilizer (sleutelherkenning) overzetten. Zit rechts op zijkant van je cil,kop.Zo heb ik de “nieuwe” motor gekocht,
Ouwe motor met subframe eruit, dan weet je wat je te wachten staat ;)
Oja, ik heb alles zelf gedaan met mijn collega die voorheen 10jaar bij de opel dealer heeft gewerkt. ;)
We hebben het bij een bevriende garagehouder gedaan waar we alles mochten gebruiken.8 maart 2014 om 20:03 #18222929260dkm in 14jaar is slechts 18.500km per jaar. Valt reuze mee toch. Die van jouw heeft gewoon TE weinig gedraaid :afro :thumb
8 maart 2014 om 20:20 #18222930@-DOMI-
Geweldig verhaal en project zo’n motorwissel. :thumbup (edit: hoewel de reden natuurlijk minder was)De andere kant van je verhaal is inderdaad vrijwel een exacte kopie van ons probleem. Ik ga het dan ook niet meer zoeken enof kosten maken m.b.t. problemen in de kop. Jij hebt een complete koprevisie gedaan en toch exact hetzelfde probleem. Bedankt daarvoor: gaat mij een hoop tijd, geld- en kopzorgen schelen. Ik heb moeite met dingen “opgeven”, maar dat leidt zeker niet altijd tot de beste resultaten.
Dan moeten we hier thuis snel een beslissing nemen: wordt het motorwissel of andere Vectra … die ken ik inmiddels een heel klein beetje.
Omdat ik het altijd vervelend vindt als posts niet doorlopen, zal ik zeker doorpostenmelden. Tot zover in ieder geval heel veel dank voor ieders tijd en reactie.
8 maart 2014 om 20:33 #18222931Toch nog een vraag, maar meer omdat ik het wil kunnen begrijpen:
Waarom zorgt een krom onderblok enof ovale getrokken zuigersveren voor veel olieverbruik als de compressie goed is?
Heeft dat te maken met temperatuur: koudwarm en het verschil in dikte van materiaal van blok en zuigers o.i.d.?8 maart 2014 om 20:35 #18222932Wij hebben dit gedaan omdat we de vectra pas sinds augustus 2013 hebben. We hadden er inmiddels ook al wat aan gedaan. Tja, wat moet je dan???? Weer een andere auto zoeken en dan misschien weer die zelfde dingen moeten vervangen???
En dan nog de onderdelen zoals Distributieriemset, koppakkingset incl rekbouten, olie en filter, koelvloeistof. inlaat pakking, uitlaat pakking. wat klein materiaal. en je bent zo weer €250 verder (met korting via de Opel dealer en mijn collega ;) )
De koprevisie was €437,- :( Dat is dan wel weggooid geld. maarja, dat wisten we van te voren niet. Oude motor heb ik nog, dus de kop gaat in de verkoop :thumbBeetje knappe X16XEL met nette km-stand heb je al tussen de €250,- a €350,- ;)
8 maart 2014 om 20:37 #18222933@smobie wrote:
Toch nog een vraag, maar meer omdat ik het wil kunnen begrijpen:
Waarom zorgt een krom onderblok enof ovale getrokken zuigersveren voor veel olieverbruik als de compressie goed is?
Heeft dat te maken met temperatuur: koudwarm en het verschil in dikte van materiaal van blok en zuigers o.i.d.?Als de onderste zuigerveren (olieschraapveren) hun werk niet goed doen of niet goed afdichtendan kan de olie boven de zuigerkomen, dus mee verbranden, dus roken dus je olie word opgezopen/verbrand.
Kan ook in je kleprubbers zitten, dat de rubbertjes hard zijn en niet meer afdichten.Tja, wat zal het zijn :( Zo zat ik dus toen ook.
8 maart 2014 om 21:01 #18222934Post een foto van je auto. Dan kunnen we zien of het een motorwissel waard is ;)
8 maart 2014 om 21:23 #18222935Van de kleprubbers ga ik niet meer uit. Mede naar aanleiding van jouw verhaal met complete koprevisie. Onze problemen komen exact overeen.
Ik kan mij ook niet voorstellen dat kleprubbers op vrijwel gelijk moment de geest geven boven elke cilinder. Zoals door iemand eerder genoemd in dit onderwerp kan ik mij wel voorstellen dat kleprubbers omhoog schuiven door ineens hogere compressie. Maar dan had het probleem, denk ik, vrijwel gelijk moeten ontstaan en niet pas na 1000 of 5000km.
Ik vind het aantrekkelijk een blok (met garantie) voor de door jouw genoemde prijs. Ik ben zeker geen techneut. Wat ik weet of heb gedaan de laatste anderhalf jaar is meer met trial and error en dan vooral de error. Ik heb ook geen garage of beschikking over een brug. Anders was ik zeker ‘s-avonds lekker gaan sleutelen. Wat ik gedaan heb is allemaal op de stoep geweest. Mijn buren zullen dat zeker niet allemaal waarderen, dus ergens moet dat stoppen en dan zou het nog snel moeten omdat mijn vrouw de wagen voor het werk nodig heeft.
Ik zal eens zoeken voor een foto. Maar een recente heb ik vrijwel zeker niet of die moet ik morgen maken. Maar stel je maar iets voor met roest op deuren, deuk onderkant voorspatbord, onderkantbalken roest en een voorbumper die vast zit met tie wraps. Ook vertonen m’n lichtmetalen velgen slijtage waardoor mijn banden snel leeglopen. Een deur heb ik overgespoten maar het verschil is duidelijk te zien door verkeerd gedroogde blanke lak:cry
Hoewel vervelend voor je denk ik dat je wel de juiste keuze hebt gemaakt. Nu ik nog :???:
9 maart 2014 om 07:43 #18222936@smobie wrote:
Maar stel je maar iets voor met roest op deuren, deuk onderkant voorspatbord, onderkantbalken roest en een voorbumper die vast zit met tie wraps. Ook vertonen m’n lichtmetalen velgen slijtage waardoor mijn banden snel leeglopen. Een deur heb ik overgespoten maar het verschil is duidelijk te zien door verkeerd gedroogde blanke lak:cry
Hoewel vervelend voor je denk ik dat je wel de juiste keuze hebt gemaakt. Nu ik nog :???:
Dan denk ik dat je beter een andere auto kan zoeken. Reken maar dat de complete motor ombouw je toch wel €500 gaat kosten. En wil je dat nog wel aan je vectra uitgeven???
Maarja, andere auto kopen “kan” duurder zijn.9 maart 2014 om 09:11 #18222937€ 500,-? Daar doe ik het waarschijnlijk voor. Mocht dit probleem bij mij niet ontstaan zijn had ik deze zomer ervoor gezorgd dat het uiterlijk van mijn wagen weer goed in orde zou zijn geweest.
Ik denk dat je een bijzonder goede deal hebt gemaakt met een 90k blok voor het door jou genoemde geld en de inbouw. Ik zie ze er niet voor.
9 maart 2014 om 09:43 #18222938http://www.onderdelenlijn.nl/voorraad/resultaat.aspx?motorcode=x16xel&onderdeel=motor” onclick=”window.open(this.href);return false;
Even wat bedrijven bellen en je weet de prijs.
Ik heb €300,- voor mijn blok betaald. Als ik de koprevisie van de oude motor niet meereken dan kom ik net onder de €500 uit voor de ombouw.15 maart 2014 om 08:01 #18222939En weet je al wat je gaat doen????
15 maart 2014 om 08:36 #18222940Waar kom je vandaan? Ik kan evt de ombouw wel voor je doen als je wil.
16 maart 2014 om 09:24 #18222941@-DOMI-
Ja. Wij zijn deze week druk geweest met een andere auto uitzoeken.
Een blokwissel: daarvoor zijn (voor ons) de kosten te hoog. Ik ga dat nooit redden voor € 500,-. Daarnaast kost het teveel tijd: mijn vrouw heeft een auto nodig voor haar werk. We hebben een andere Vectra inmiddels voor de deur met 130.000km:Alle vorig jaar vernieuwde onderdelen gaan van mijn oude auto af en in reserve voor de “nieuwe”.
Verder overweeg ik lid te worden van de plaatselijke sleutelclub om deze wagen wel behoorlijk te onderhouden.
@sjoerdie: heel dank voor je aanbod. Maar dus niet meer nodig.
Alle anderen en speciaal -DOMI- heel erg bedankt voor de reactie(‘s). Het heeft mij enorm geholpen, na lang lopen stressen, om een beslissing te nemen en in te zien dat het einde verhaal was voor de oude.16 maart 2014 om 09:27 #18222942Ik heb x20xev
en heb precies zelfde probleem
pakking was kapot en laten vervangen
seals zijn vervangen zei dit bedrijf waar ik het liet doen.
toch begon ik te twijfelen en info op doen.
zo heb ik ook bij het starten alleen dat er ook blauwe rook walm vrij komt
tijdens het rijden is niks te zien het is dus alleen bij het starten en soms wel en soms ook niet
compressie test uitgevoerd en zat geen groot verschil in en kon het ook niet wezen..
verder zoeken naar een eventuele oplossing natuurlijk lopen zoeken en zoeken
uiteindelijk via via een camera geregeld en eens in me blok lopen kijken wat het kon zijn
zuigerwanden waren oke en konden we niks aan zien
bougies waren ook goed eerste was koffiebruin 2 was ook koffie bruin 3 was iets witter 4 was ook koffie bruin
3 cilinder is een zwakke punt van de x20xev camera naar de kleppen gericht en oorzaak gevonden voor 90 %
kleppen sluiten niet zoals het hoort eerste 4 kleppen ( cillinder 1) waren zeiknat van de olie
Dus conclusie seals zitten of verkeerd of zijn bij droge start gestart en gelijk naar de knoppen geholpen
Nu ben ik bezig om een andere kop erop te gooien
ik zou als ik jou was eerst andere opties doen dan gelijk je blok vervangenga met een camera in je blok en bekijk je blok eens van binnenuit
Ik vermoed 90% dat het probleem gewoon in je kop zit
16 maart 2014 om 09:44 #18222943@marijnl1988
Zelfs een kopwissel of een complete revisie van de cilinderkop zou teveel zijn geweest voor onze wagen. Daarbij is het onderblok meerdere malen zeer heet geweest. Een vriend van mij heeft aan een oud ANWB man met een eigen sleutelbedrijf ook het probleem nagevraagd. Zijn antwoord was hetzelfde als -DOMI-: Blok X16XEL te heet = krom onderblok. Bij ons was er geen sprake meer van blauwe walm bij starten, maar sprake van een continue bizar rookgordijn.Toch is het wel interessant.
Omdat ik de cilinderkop van de oude af ga halen (en aan ga bieden voor iemand die een complete revisie daarvan ziet zitten) zal ik gaan kijken wat de staat van de kleppen/kleprubbers en cilinders + zuigers is. Geen idee wat ik zou moeten zien, maar ik zal foto’s plaatsen. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.