zafira z18xe op LPG, ruilkop of ruilmotor?

Forumindex Forums Techniek 1,8 liter motoren zafira z18xe op LPG, ruilkop of ruilmotor?

  • Dit onderwerp is leeg.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #17251001
    tom1972
      Lid sinds:
      31 July 2012

      Goedendag, ik ben Tom. Rij al 4 jaar (ong 110.000 km) in een zafira met z18xe motor. Heb er direct LPG in laten bouwen en de kmstand is nu 225.000.
      Nu is afgelopen vakantie de motor stuk gegaan, bleek verbrande kleppen in eerste cilinder. volgens de franse garage moest er een hele nieuwe kop op. de zittingen waren ook niet goed meer. Die kosten waren in frankrijk te hoog en duurde te lang. Mijn auto komt naar nederland.

      Nu is de vraag, de kop reviseren, een ruilkop er op zetten of de motor omruilen?
      voor 500 euro zag ik een ruilkop met gaszittingen, voor 1000 euro heb ik een ruilmotor met weinig km’s.

      Het is een fijne wagen, ik heb tot nu geen olieverbruik gehad en rij rustig en haal 1 op 11 op LPG.
      Ik zou nog graag jaren door willen rijden met de auto.
      Is een ruilkop dan een verstandige keuze? of zijn er risico’s op bv kromtrekken van onderblok of dergelijke?

      #18052105
      RISL
      Moderator
        Lid sinds:
        24 January 2011

        Upje.

        Het is lastig te zeggen zonder foto’s van de schade aan je kop en eventueel je onderblok.

        Zo zonder foto’s zou ik zeggen: volg in ieder geval het advies van die Franse garage (dus sowieso een ruilkop). En laat een garagebedrijf een advies uitbrengen over je onderblok.

        #18052106
        wim-v6
        Deelnemer
          Lid sinds:
          12 August 2005

          En laat na de reparatie, de afstelling van de LPG installatie nakijken, verbrandde kleppen met 225.000km is vrij vlot voor deze motor

          #18052107
          tom1972
            Lid sinds:
            31 July 2012

            dank allen voor de reacties.
            Een gereviseerde kop heb ik er op gezet.
            Alles netjes in elkaar geschroefd.
            Het was nog een hele puzzel om te zien waar alles aangesloten moeste worden maar uiteindelijk past elk stekkertje maar op 1 plek.

            Starten…helaas.
            De motor draait wel rond maar slaat niet aan.

            Als ik de bougies eruit haal en met het bobineblok eraan vast start zie ik geen vonk.

            Tja,wat nu.. zit er ergens een resetknop? of iets waar ik aan moet denken voor ie een vonk geeft?

            Inmiddels heb ik zelf gevonden wat het probleem was.
            Er hing toch nog ergens een sekkertje los.
            Die er in en hij loopt weer als vanouds.

            Nu 1000 km op benzine rustig inrijden en dan het gas laten afstellen.

            Tax voor het meedenken.

            #18052108
            wim-v6
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 August 2005

              Kijk das mooi, laat inderdaad de gasafstelling goed controleren..

              Dit kan erg gustig zijn voor de levensduur van de kleppen en klepzittingen

              #18052109
              tom1972
                Lid sinds:
                31 July 2012

                ja, dank.

                Ik heb al een afspraak gemaakt. De gasinbouwman vond het ook wel snel dat mijn kleppen verbrand waren.
                Maar ja, ik heb de kop gezien, duidelijk ingebrande kleppen in 1 cilinder.
                Dus daarom laat ik het goed nakijken en afstellen.
                En met de extra geharde zittingen in mijn gereviseerde kop moet de auto nu toch weer jaren mee gaan.

                Dit is een prachtig forum, en leuk dat men actief is in reacties geven op problemen.

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.