Forumindex › Forums › Techniek › Elektrische problemen › Zafira Tourer start soms niet
- Dit onderwerp bevat 11 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 28 december 2017om 14:25 door dupudude.
-
AuteurBerichten
-
5 september 2015 om 21:48 #17273427
Enkele maanden geleden kochten wij een Zafira Tourer uit 2012 bij de dealer. De auto werd geleverd met de bijbehorende klapsleutel en een reservesleutel. Een enkele keer gebeurde het dat de auto niet onmiddelijk startte en alles donker (display) en stil (startmotor) bleef. Bij een tweede poging startte de auto wel.
Tijdens onze vakantie gebeurde dat weer. Maar bij herhaald proberen bleef de auto weigeren en begon opeens het auto-met-slotje-icoontje te knipperen. Daarna startte de auto. Direct daarop weer problemen bij het starten en een melding in het display: “Service diefstal-alarmsysteem” (zie foto). Na 10 minuten startte de auto alsnog. Maar dezelfde dag ging het opnieuw fout en bleef het icoontje permanent aan en het display donker. Uiteindelijk is het gelukt om met de reservesleutel de auto uit die anti-wegrijdblokkering te halen. Inmiddels blijft alles ook met de klapsleutel normaal functioneren maar ik vertrouw het niet meer.
De dealer heeft ons zes maanden Bovag-garantie gegeven. Wat kan ik redelijkerwijs van de dealer verlangen om te zorgen dat deze storing niet meer optreedt?
5 september 2015 om 22:44 #18295514Uitlezen op foutodes en beide sleutels opnieuw laten programmeren bij de Opel dealer.
6 september 2015 om 21:31 #18295513Hartelijk dank voor het antwoord Stefan!
Aanvankelijk begreep ik niet hoe het herprogrammeren van een sleutel dit probleem zou kunnen verhelpen. Maar inmiddels begrijp ik wat meer van die immobiliser denk ik. In de sleutels zit een EEPROM-transponder (vermoedelijk de ID46 PCF7936AS van NXP). Een kritische factor bij EEPROMs is data-retentie, het vermogen om data over langere tijd betrouwbaar vast te houden. Bij een EEPROM worden de bitjes, een ‘0’ of een ‘1’ bepaald door een electrische lading tussen twee laagjes metaaloxide. Het probleem is dat die lading langzaam weglekt. Volgens de specs garandeert de fabrikant een periode van 20 jaar. Maar onzuiverheden in de chip tijdens fabricage (en slechte kwaliteitscontrole) zorgen voor veel sneller weglekken van de lading. Misschien heb ik in die klapsleutel dus een minder goede chip zitten. Herprogrammeren voorziet de geheugen-cellen weer van een verse lading dus wellicht ben ik dan voorlopig van het probleem af. Maar liever zou ik die transponder vervangen zien door een goed exemplaar. Voor de liefhebbers hier een technisch verhaal over EEPROMs waarin het allemaal netjes wordt uitgelegd.
Nog een paar vragen:
Wat heeft de dealer nodig om de sleutels te herprogrammeren? Moet dit in de auto?
Ik lees over Op-Com en Tech2, kan ik zo’n ding ergens aanschaffen voor mijn Zafira uit 2012?
Volgens het boekje hoort er bij de auto een Car Pass met daarop de security codes. Die heb ik helaas niet gekregen van de dealer. Welke informatie mis ik nu?
Bedankt!
18 september 2015 om 19:22 #18295515Ik neem aan dat de opel dealer bij herprogrammeren van een “werkende” sleutel niet moeilijk doet.
Je hebt wellicht autopapieren en je autocode (opvragen kost €25,- € 30,- ofzo en moet je bewaren :D ) nodig.Er zijn wel mensen hier die je wellicht kunnen helpen met hun opcom / tech2.
19 september 2015 om 06:27 #18295516Bedankt voor je reactie AstraOPC2010.
Gisteren was ik bij de dealer met het verzoek om beide sleutels te herprogrammeren. Dat werd uiteindelijk niet gedaan omdat dat “niet zinvol” zou zijn. De auto is wel uitgebreid geanalyseerd met hun diagnose-apparatuur. Ik heb zelf meegekeken op de laptop. Die haalde via een website online de diagnose-software op (Java). Voor de BCM bleek er een update beschikbaar te zijn en die is geïnstalleerd. Daar ben ik wel blij om want dat zou ik zelf nooit kunnen. En het zou best kunnen dat die patch ervoor zorgt dat het probleem nu niet meer terugkeert. Misschien wel doordat de BCM nu af en toe zelf de data ververst in de transponder. Maar welke problemen de software update eventueel oplost werd niet vermeld (geen changelog) dus heel veel zekerheid biedt het niet.
Ondertussen heb ik zelf zo’n op-com besteld. Als het goed is zou ik dus die sleutel straks zelf moeten kunnen herprogrammeren. De security code en sleutelnummer heb ik gewoon gekregen. En volgens de monteur zit er geen code meer op de radio dus dan mis ik niks denk ik.
19 september 2015 om 08:54 #18295517Weet wel wat je doet met je opcom.
Een verkeerde keuze zoals “reset ecu” (uit mijn hoofd) zou alles kunnen wissen, en dan kent je auto je sleutel niet meer(en dat rijd niet :D ).Maar er zullen hier wel mensen met meer opcom ervaring zijn.
Jammer van de changelog :thumbdown
suc620 september 2015 om 06:52 #18295518Ik denk niet dat de transponder dit probleem veroorzaakt, denk eerder aan een handshake tussen de modules (CIM, BCM, IPC, ECU) waarin je transponder wordt gevalideerd niet goed gat waardoor de transponder niet wordt vertrouwd.
Welke Zafira heb je precies, zou je mij het chassis nummer of kenteken per PM kunnen sturen. Dan kan ik kijken in TIS2WEB (zefde site als de dealer gebruikt) of er misschien TSB’s bekend zijn en welke updates er voor de auto beschikbaar zijn :)
20 september 2015 om 09:22 #18295519Bedankt voor het aanbod ZakhooiTM!
Het zou best kunnen dat je gelijk hebt. Het was immers vooral de auto die flink opgewarmd was op die vakantiedag. Die had toen de hele dag in de volle zon gestaan. Het is een Zafira C 1.4 Ecoflex Start/Stop edition. Ik stuur je de nummers per PM.
Overigens vertoonde de auto ook een andere merkwaardigheid na een dag in de hete zon. Het is een paar keer voorgekomen dat de automatische besturing van de klimaatregeling dan niet functioneerde. Koelen lukte dan nog wel door de temperatuurinstelling helemaal terug te zetten naar 16 graden celcius.
En wat ik ook vreemd vind is die storingsmelding in het display: “Service diefstal-alarmsysteem”. Deze auto heeft helemaal geen diefstal-alarmsysteem. :???:
Bedankt alvast voor het checken van de TSB’s!
23 september 2015 om 19:31 #18295520Heb even gekeken maar kan helaas geen TSB’s vinden. Nu is het ook zo dat mijn TSB database niet helemaal up to date is dus heb niet de laatste bekende bullitins.
Ik heb ook even gekeken bij GM voor software updates en er zijn wel een paar denk ik (ECU bijvoorbeeld) maar geen beschrijving wat het oplost.Ik zal verder nog even kijken of ik in een ander systeem meer informatie kan achterhalen
23 september 2015 om 20:57 #18295521Bedankt voor het zoeken ZakhooiTM.
In elk geval zou mijn Zafira nu up to date moeten zijn. Tot nu toe is de storing ook niet meer opgetreden. De laatste keer was op een heel warme dag in juli. EVen afwachten dus.
28 december 2017 om 13:56 #18351029Is al even geleden maar is het je gelukt met een opcom om de sleutel in te leren?
Heb een andere sleutel en wil graag weten hoe dit te doen zodat ik niet langs de Opel dealer hoef te gaan.
28 december 2017 om 14:25 #18351031Nope, helaas… Het is me niet meer gelukt om werkende software te vinden die dit model al ondersteunt.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.