Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Zafira stuurhuis olie bijvullen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
21 augustus 2011 om 13:35 #17238875
Dag opelspecialisten,
De stuurbekrachtiging van mijn Zafira A (model januari 2000) doet raar. Als ik de auto start dan beweeg ik de stuur een beetje, zodat de kleinbeetje olie door de leiding gaat (dat kan ik dan horen als ze stromen). Pas dan lijkt de stuurbekrachtiging normaal te doen. Nu vertelde mij een ex-automonteur dat de stuurbekrachtiging een gesloten systeem is, en dus geen olie kan bijvullen.
Maar volgens deze link: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=79000 was er een mannetje die de olie wel bij heeft kunnen vullen. De vraag is dan, hoe kun je dan toch olie bijvullen in een gesloten systeem? Ik weet dat je speciale olie voor de stuurbekrachtiging in moet gooien, maar hoe kan ik het bijvullen.
Nog even ter info, ik hoor de elektrische aandrijfmotor ook hoorbaar zoemen, als ik de stuur beweeg.
Ik zit er een beetje mee, omdat de Zafira mij flink wat geld heeft gekost. Dank je.
21 augustus 2011 om 14:55 #17892404Hi Nordin,
Als eerste welkom hier.
Misschien als je even voorstelt dat je meer reracties krijgt.Maar om je vraag even te beantwoorden:
De stuurbekrachtiging kan je gewoon bijvullen.
Als je de motorkap open hebt en je kijkt tussen je blok en het schutboard zie je links beneden een wit reservoir zitten.
Hij is een beetje verstopt, dat ben ik met je eens, maar hij zit er wel.
Hij zal in de loop der jaren een beetje verkleurt zijn tot zwart door vet en vuiligheid.Wat zijn dan de specifieke klachten dan van je stuurbekrachtiging
Succes21 augustus 2011 om 20:25 #17892405Hoi Nordin,
Dat zoemen doet ie van mij ook (zafira uit 2000) volgens ople normaal! Ik hoorde dat eigenlijk pas voor het eerst een paar dagen terug (ik hem hem pas sinds begin augustus. Ben meteen naar de dealer gereden, helaas was het geluid toen niet op z’n luidst maar toch garandeerde de monteur mij dat dit regelmatig is en geheel onschuldig. Olie kun je gewoon controleren door de dop van het reservoir (tegen het schutbord van bijrijder) eruit te halen en te kijken op het pijlstokje. Als je pomp echt kapot is dan moet je dit meteen merken met sturen en ook horen door een geschuur in de pomp, volgens de monteur.
Mocht jij andere info krijgen hoerover van hoor ik het graag want ergens ben ik altijd bang dat dit geluid toch een begin is van slijtage (ook al beweerd de monteur iets anders)
succes21 augustus 2011 om 20:51 #17892406Die van mij doet het ook.
Ik rij er nu ruim anderhalf jaar mee en ben reeds 10.000Km verder en tot nu toe geen enkel probleem.
Ook heb ik al andere Zafira’s gehoord met dit geluid.
Dit is de Elechtische motor (servo) die je hoort.
Als je een aantal seconden niet gestuurd hebt neemt het geluid ook af.
Dus ik denk wel dat de Opel monteur gelijk geeft.
Dit is mij ook al verteld door onze dealer, dat het geluid normaal is.
En ik heb de auto daar niet gekocht.
Als dit wel een kwaal zou zijn zou hier echt wel geprobeerd om mij een nieuw stuurhuis aan te smeren.21 augustus 2011 om 21:51 #17892407Jongens,
Hartstikke bedankt voor jullie reacties, ik zal morgen na mijn werk gauw naar het oliereservoir zoeken, ik hoop dat ik ‘m echt vind.
Verder kan ik weinig over mezelf vertellen, behalve dat ik een zwarte Zafira bj.2000 Elegance 1.8 heb. Zelf ben ik een software ontwikkelaar en heb elektronica gestudeerd, wonend in Rotterdam.
Ik laat het jullie weten of ik het gevonden heb.
Vriendelijk dank.22 augustus 2011 om 08:52 #17892408Hoi,
Ik kon gisteravond laat niet na laten om het reservoir te zoeken (was middennacht), maar kon het niet echt vinden. Zou het kunnen dat ik de plastic kap, die het motorblok afdekt, los moet halen om vervolgens het reservoir te kunnen zien? Ik zag wel dat er een leiding vanaf dat zwarte ronde disk (waar het remvloeistof reservoir tegenaan geplaatst is) naar een ander blokje gaat (staat achter het motorblok), maar kan verder niet echt van een dopje zien. Wellicht ligt het reservoir wat beneden, maar kun je er goed bij komen?
Nogmaals, erg bedankt voor jullie hulp.
22 augustus 2011 om 09:18 #17892409AnoniemLid sinds:
1 January 1970plaats maar even een foto van je motor ruimte
dan wijzen ze hem wel even voor ja aan ;)als software ontwikelaar
zou n fototje hier postten geen problemen mogen geven ;)22 augustus 2011 om 11:37 #1789241022 augustus 2011 om 13:28 #17892411als ik het goed heb moet je even de slang waar de Luchtmassameter in zit demonteren, en kan je vandaar er tussendoor om bij de stuurberkachtigings voorraad pot te komen.
Let wel, moet speciale olie in.
Willem
22 augustus 2011 om 20:03 #17892412Geweldig jongens,
Ik heb het gevonden, hier is hij dan:
23 augustus 2011 om 11:31 #17892413Gelukkig, heeft de speurtocht toch wat opgeleverd.
Het is niet de meest ideale plek, maar je hebt hem.23 augustus 2011 om 13:19 #17892414Ja het is inderdaad geen ideale plek, dat wordt een beetje hobbyen om dat potje te vullen. In ieder geval hartstikke bedankt voor jullie hulp. :thumb
31 augustus 2011 om 17:17 #17892415Ik heb zelf een klein trechtertje gebruikt en die op een stukje dun pvc buis gezet. Wel moet je even de aanzuigbuis van motor naar luchtfilter losmaken om er beter bij te kunnen. Op deze manier is het goed te doen, alleen moet je wel heel langzaam gieten, want anders loopt het reservoir over. Er zit nl een klein filtertje net onder de bovenrand van het reservoir, waardoor zich lucht moeilijk laat ontsnappen.
Overigens wel zaak om je olie regelmatig even te peilen als je vermoed dat er ergens olie lekt. Peilstok zit in de dop van het reservoir. Je kan ook met een zaklamp even op de draagarmen van de auto kijken of deze droog zijn of nat van de olie. Bij ons was het tweede het geval en moest ik binnen een half jaar meer dan 300 ml olie bijvullen. Ik heb toen besloten het stuurhuis te laten vervangen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.