Zafira stottert, houdt in en rookt…help

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Zafira stottert, houdt in en rookt…help

• Dit onderwerp is leeg.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    NEM

Sinds gisteren is mijn auto, een Opel zafira b 1.9 z19 dtl uit 2005, aan het stotteren. Vanmorgen wilde ik wegrijden, maar startte de auto moeilijk, kon ik niet harder dan 15 km per uur rijden (ging gewoonweg niet harder) en kwamen er flinke rookwalmen uit mijn uitlaat.
      Anwb gebeld… Betreffende monteur heeft storingen uitgelezen, maar niets. Luchtinlaat temperatuur bleek 215 graden aan te geven.
      Hij heeft de luchtmassameter losgemaakt , maar daar lag het niet aan. Vervolgens een paar klappen op de egr- klep gegeven. Toen werd het steeds wat beter, en rook uit uitlaat werd minder. Echter, hij bleef aangeven dat de luchtinlaat temperatuur 215 graden was….
      Veel roet uit uitlaat, en op de stoep na bezoek Anwb. Auto rijdt nu wel weer en heeft weinig klachten opgeleverd op de heenreis. Op de terugweg naar huis, hield de motor weer in.

Heeft iemand tips? Is dit de egr klep? Moet deze schoongemaakt worden, en waar is dat er beste (regio Rotterdam) Kosten etc. Of moet de hele klep direct vervangen worden?

Graag jullie hulp

Gr. Chris

Anoniem

Dit lijkt idd wel de egr klep te zijn. Is vrij makkelijk te demonteren. Als je geluk heb is de egr schoon te maken en zeker de moeite waard om te proberen.
        Een nieuwe EGR KLEP ZAFIRA-B Z19DT / Z19DTL 119,00
        http://gm-tuningparts.nl/opelparts.php” onclick=”window.open(this.href);return false;

NEM

Bedankt voor je reactie. Eerst maar proberen schoon te maken. Kosten nieuwe klep vallen mij ook mee. Had ook ergens gelezen dat deze ruim 700 euro kosten!!!

Anoniem

Zo 700€ :wtf met een gouden randje zeker :jerry Bij een Opel dealer zou het wat meer kosten maar 700€ is wel erg bond

hennyw

ik meen iets van 350 euro bij de dealer betaald te hebben.
              incl. montage, dat dan weer wel. :agent

Bekded

Klinkt me erg bekend in de oren. Heb exact hetzelfde gehad, bij mij alleen wel foutcodes.
                Ben gister in Bergen op Zoom bij de dealer geweest (woon in R’dam maar werk in BoZ) en die heeft een softwareupdate gedaan. Nergens meer last van nu. Tis nog maar één dag maar toch.
                Hun monteur had het idee dat het niet aan de EGR lag.

Succes ermee

Bekded

jeroenk
                Deelnemer

Rijd je toevallig ook veel korte stukjes? Rijd je ‘m ook wel eens goed warm en rijd je stevig door?

EGR blijft waarschijnlijk (gedeeltelijk) open staan waardoor je roetfilter dicht zit…

ZafirB

montage van egr is 30 min werk. op internet genoeg info te vinden op engelse Vauxhall forums.
                    ook egr kost via ebay bv 189,- euro nieuw..

zafira 2.2

ook ik heb een stotter probleem met mijn zafira 2.2 direct. als hij koud is is er niets aan de hand maar zodra hij warm wordt begint hij in te houden, als je namelijk aan het rijden bent en je moet gas terug nemen en vervolgens weer gas bij moet geven blijft hij 2 à 3 seconden pruttelen en dan gaat hij pas weer. volgens de dealer waren de injectoren vervuilt, die zijn toen met een splinter nieuw apparaat schoongemaakt maar dat hielp ook niet, daarna is de motorolie gekontroleert en toen bleek dat de motor vervuilt was door dat ik maar hele kleine stukjes rij, en dat klopt wel en daardoor is de distributie ketting langer geworden waardoor de motor niet meer op tijd liep en dat veroozaakt het stotteren, dus ketting en ook de nokkenasketting vernieuwt, dure grap en eerst leek het beter te zijn maar nu begint hij weer in te houden, heeft iemand een idee wat dit kan zijn? ik heb me laten vertellen dat het ook de warmte sensor kan zijn die kapot kan zijn.
                      verder ben ik ook maar een leek en ik zie iedereen praten over een egr klep, misschien een stomme vraag maar wat is een egr klep?

gr chris.

midnight black
                      Deelnemer

EGR: Exhaust Gas Recirculation valve ofwel uitlaatgast recirculatieklep: door in deellast een gedeelte van de uitlaatgassen mee in terug de motor in te voeren wordt de verbrandingstemperatuur verlaagd waardoor er minder stikstofoxide ontstaat.

zafira 2.2

dank je, weet ik ook weer wat een egr is, maar mijn probleem van inhouden is er nog niet mee opgelost.

gr chris.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.