Forumindex › Forums › Modellen › OPC-Modellen › Zafira stinkt naar verbrande olie **EDIT: LEH turbo is gemon
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 februari 2010 om 20:32 #17217303
Hoi Allemaal,
Ben op het punt om de auto maar eens naar de garage te brengen. Maar dat is eigenlijk mij een beetje de eer te na. Om het zo te zeggen…… Want ik wil het graag zelf oplossen.
De auto stinkt, dit doet deze tijdens het rijden iets minder dan met stilstaan. Tevens als de ventilatie aan staat is het heftiger dan als deze uit is.
Wat er vervangen is aan de auto: Alleen de einddemper.
De moeren van het spruitstuk zijn wel aangedraaid, kwart voor breek:P
Nu vraag ik mij af kan het zo zijn dat de pakking van einddemper niet goed zit en dat deze dus de uitlaatgassen onder de auto naar binnen trekt? En dat het daarom stinkt?
Of kan het zijn dat de carterventilatie verstopt is?
Of kan het zijn dat de onderste moeren van het spruitstuk (waar je zo verschrikkelijk handig bij komt!!) dat daar enige speling in zit. Oftewel aandraaien weg stank??
Hoor het graag.
**** Update:****
LEH turbo gemonteerd en het probleem is opgelost.
9 februari 2010 om 21:33 #17613654Zeker weten dat het uitlaatgassen zijn en geen lekkende olie kering van de turbo?
10 februari 2010 om 07:29 #17613655bij mij was de oorzaak een scheurtje in het spruitstuk……. Was gewoon misselijk na het rijden in de stad. Ook de klepseals waren verbrand waardoor er wat olie vrij kwam en de boel nog meer liet stinken. Naar de garage dus……..
Martijn
10 februari 2010 om 08:27 #17613656Maar oke, ik ga even op onderzoek uit van het weekend. Maar klepseals kan je die zelf vervangen? Of is dat erg moeilijk?
hopelijk niet turbo gaar, staat net 70.000 km op de teller…. Zal wel heel erg zijn.
10 februari 2010 om 08:29 #17613657origineel gepost door OPC Turbo
Zeker weten dat het uitlaatgassen zijn en geen lekkende olie kering van de turbo?Zeker weten doe ik het niet, anders had ik het niet gevraagd uiteraard….:P
Maar hoe is dat te checken? Hij heeft wel na 5000 km een halve liter olie opgeslobberd. Naar mijn inziens is dit best veel… (edit: na even nagedacht te hebben over mijn historie qua auto’s….)
10 februari 2010 om 08:35 #17613658klepseals….hmmm moet je erg handig voor zijn. Nee kop eraf en zo…. een garage klus.
Ik had na stationair draaien en dan gas een pluim…….maar door het scheurtje kwam dit in de motorruimte terecht.
10 februari 2010 om 09:41 #17613659Klepseals is wel te doen hoor…. is alleen veel werk om erbij te komen!
10 februari 2010 om 09:52 #17613660kost 4 uur in de garage………met het goede gereedschap.
10 februari 2010 om 13:50 #17613661weet alleen nog niet zeker of dit daadwerkelijk het geval is.
Dat moet ik nog onderzoeken. Ik ga eerst kijken of uitlaat dicht is incl spruitstuk. Veel olie verbruikt hij niet.
Ga vrijdag of zaterdag kijken.
10 februari 2010 om 17:13 #17613662origineel gepost door tijgetje57
origineel gepost door OPC Turbo
Zeker weten dat het uitlaatgassen zijn en geen lekkende olie kering van de turbo?Zeker weten doe ik het niet, anders had ik het niet gevraagd uiteraard….:P
Maar hoe is dat te checken? Hij heeft wel na 5000 km een halve liter olie opgeslobberd. Naar mijn inziens valt dit reuze mee.
Dan zie je tussen je slakkenhuis van je turbo een drupje (opgedroogde) olie.
Maar uiteraard kan het ook een scheurtje zijn in je spruitstuk o.i.d.
Ik vind persoonlijk een halve liter per 5.000km. veel… die van mij gebruikt dat niets eens per 15.000km. maar het is ruim binnen de toleranties en de een neemt meer dan de ander.
10 februari 2010 om 18:24 #17613663thnx voor de tip zal het proberen te vinden.
10 februari 2010 om 20:23 #17613664origineel gepost door tijgetje57
thnx voor de tip zal het proberen te vinden.Aan de onderkant… dus je zal wel ff op je kop erbij moeten ;)
Succes.
11 februari 2010 om 07:21 #17613665ik rij morgen even langs een garage denk ik. Heb weer gesneeuwd bij ons.
Ik wil het toch weten wat het is. Welke garage weet ik nog niet. Als ze maar een brug hebben.
11 februari 2010 om 16:20 #17613666Das niet zo mooi.
Ik hoop voor je dat het niet ernstig is. :hmmz
Succes.12 februari 2010 om 06:58 #17613667Heb gisteravond even gekeken. Kreeg een melding “Check oliepeil”
Dus ik de boel uitgezet voor de deur. 5 a 10 min gewacht. Peilstok checken. Dacht damn laatste kootje op de peilstok. Het is nog niet eens 1,5 maand geleden dat ik er bijna een liter ingegooid heb. Was dus geen 5000 km geleden, maar minder.
A: En ja hij stinkt dus naar verbrande olie. Het komt via de ventilatie naar binnen…… dus ik wordt er misselijk van… balen.
B: Hij verbruikt de olieNou dan blijft er niet heel veel meer over, klepseals of de oliekering in de turbo die geest heeft gegeven.
Dat laatste is een dure hobby……. Herstel beiden kwam ik achter. turbo alleen al kost 600 euro ex montage extra materiaal en klepseals incl montage ook.
12 februari 2010 om 10:46 #17613668update:
vanmiddag 16:00 uur naar de garage…… hmmmzzz vrees het ergste dan kan het daarna allemaal maar weer mevallen. Maar in dit geval.:vertag
12 februari 2010 om 11:10 #17613669succes man! let me know…….
12 februari 2010 om 11:26 #17613670Succes Mark :thumbup
12 februari 2010 om 17:41 #17613671We zijn bij de garage geweest, volgens desbetreffende monteur.
Betreft het de retourleiding en daar de pakking van. Hij legde mij uit over de druk van mechanische pomp, die drukt de olie door de leiding. Als dan de pakking poreus is geworden. Bestaat er de mogelijkheid dat via de pakking van desbetreffende leiding olie naar buiten komt.
Deze zal vervolgens in contact komen met de hete turbo. Dus zal deze verbranden voordat deze de grond raakt zeg maar. Dus verklaart dat ook meteen jouw geur in de cabine van de auto.
Voorlopig de oplossing volgens hem: vervangen van de pakking. En dan aankijken of dit het daadwerkelijk ook zo is. Maar naar zijn vermoeden wel. want de rest van turbo is droog. Tevens bevat het uitlaatsysteem geen olie sporen. En is deze ook droog.
Als de kering lek zou zijn van de turbo zou je meer olie moeten verliezen zowel inwendig als uitwendig. Tevens zou het uitlaatsysteem dan ook olie moeten bevatten, want dat slaat neer in je systeem. En zou het bij het blok en onder de auto nat moeten zijn van olie. En alles is droog behalve dat ene plekje bij de pakking van retour.
Dus dinsdag weet ik meer. Thnx iedereen voor het medeleven van onze geliefde auto.:wub
12 februari 2010 om 17:46 #17613672Zegt me even zo snel niets maar zeeeer benieuwd of we weer iets nieuws hebben bij de z20let.
Wordt hij dinsdag gemaakt?
grtz,
Martijn
12 februari 2010 om 17:56 #17613673Bekend probleem. Ze doen er dan een andere pakking tussen, van een diesel geloof ik. Die is iets dikker.
12 februari 2010 om 18:05 #17613674De retour leiding zit vlak achter de uitlaat verstopt als ie boven bij de turbo lekt kan het idd op de uitlaat vallen en het laat zich raden wat er dan gebeurd.
Het is een metalen pakking die je normaal droog moet monteren ik heb hem zelf al diverse keren losgehaald en met een goed merk siliconenpakking ingesmeerd en weer hergebruikt.
Ik hoop dat ie ook je turbo nagekeken heeft bij de uitgang die naar die intercooler loopt , als daar olie (veel) zit is er iets anders aan de hand.
Groeten Marcel.12 februari 2010 om 18:41 #17613675origineel gepost door tijgetje57
Heb gisteravond even gekeken. Kreeg een melding “Check oliepeil”Dus ik de boel uitgezet voor de deur. 5 a 10 min gewacht. Peilstok checken. Dacht damn laatste kootje op de peilstok. Het is nog niet eens 1,5 maand geleden dat ik er bijna een liter ingegooid heb. Was dus geen 5000 km geleden, maar minder.
A: En ja hij stinkt dus naar verbrande olie. Het komt via de ventilatie naar binnen…… dus ik wordt er misselijk van… balen.
B: Hij verbruikt de olieNou dan blijft er niet heel veel meer over, klepseals of de oliekering in de turbo die geest heeft gegeven.
Dat laatste is een dure hobby……. Herstel beiden kwam ik achter. turbo alleen al kost 600 euro ex montage extra materiaal en klepseals incl montage ook.
Weet niet wat je per maand rijdt, maar dan verliest ie aardig wat. Of hij verbruikt het.
Als hij olie verbruikt moet ie ook een mooie rookpluim achter laten.
Als ie bij gas geven blauw rookt mischien turbo slecht.
Geeft je een dot gas en bij gas los laten een rookpluim klepseals waarschijnlijk.
Bij gas geven flinke donkere rookpluimen, kan het het onderblok zijn. Was bij mij het geval.
Succes met het herstel, hopelijk valt het allemaal mee.12 februari 2010 om 20:34 #17613676auto wordt dinsdag gemaakt. Hopelijk is het die pakking.
Dan moet het weer goed zijn.
Er staat pas 70dkm op de teller dus moet zeker nog wel even kunnen qua km stand.
16 februari 2010 om 17:21 #17613677Hey Tijgetje 57,
Ik heb precies het zelfde probleem :(
Ook olie verbruik en ook oliestank binnen.Vandaag ook even naar een garage geweest en ze zagen olielekage, maar niet echt bizar ofzo.
Ze stelden voor om kleppendekselpakking en pakking van de carterontluchting op het blok te vervangen.Ben zeer benieuwd of het bij jou opgelost is ?
Gr Edwin
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.