zafira start niet meer na diverse storingen, help help help

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) zafira start niet meer na diverse storingen, help help help

  • Dit onderwerp is leeg.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #17276410
    ronmarechal
      Lid sinds:
      15 April 2013

      Beste mensen,

      wie kan mij uit de brand helpen want ik ben door mijn opties heen….

      Zal even de situatie schetsen en wat ik al gedaan heb aan mijn zafira uit 2006, type 16-16v (Z16XEP) ‘175, LPG G3.

      Nadat ik een beurt had uitgevoerd en alle filters verwisseld had, bougies vervangen ( NGK LPG 6 ) gooide ik bij de verse olie ( 5W30 ) ook nog een flesje Stop Oil Leak omdat ik wilde proberen het olieverbruik iets te minderen. ik verbruikte op dat moment 1 liter op elke 2200KM ongeveer.
      Normaliter ben ik echt geen fan van het toevoegen van extra zaken aan brandstof of olie maar op aanraden van een collega toch eens proberen.

      Toen begon de ellende….

      De auto had direct na de beurt geen problemen en startte gelijk, onder alle omstandigheden. Na ongeveer 1350 KM ging echter mijn oliecontrolelampje branden. En inderdaad ik moest al 1 liter bijvullen. Vond het wel vreemd maar dacht nog niet gelijk aan iets ernstigs want ik had geen olie lek, de wagen was schoon een droog aan de onderzijde.
      Na 600 KM ging het lampje weer aan en moest ik weer 1 liter bijvullen.
      De auto rookt niet en ik rij ongeveer 1000 KM per week, dus veel autosnelweg. Ook bij een koude motor rookt de auto niet en ik zie geen blauwe rook.
      Wel zag ik een roetrand rond de uitlaat.
      Ook hoor ik de olie borrelen in het carter??? als ik de peilstok eruit trek. Bij de olievuldop zie ik veel oliedampen onder het kleppendeksel zitten.

      Daarna startte hij slecht op mijn werk en ging het motormanagementlampje branden en bleef constant aan.
      Thuis de wagen weggezet en in de ochtend ( 14 uur stilgestaan ) startte hij weer pas na een minuut doorstarten.
      Toen ging wel het motormanagementlampje uit maar ging mijn servicelampje ( auto met steeksleutel ) aan.
      De auto bokte en schokte onder het rijden en hield ook behoorlijk in waardoor ik nog net niet met mijn neus tegen de voorruit aan zat.
      Ik heb mijn LPG uitgezet maar dit maakte geen verschil. Eenmaal met warme motor heb ik geen problemen meer.

      Uit laten lezen en ik kreeg de melding “nokkenaspositiesensor”.
      Ik heb mijn motor warm gereden en toen geflushed met FORTE motorflush, heb daarna olie ververst ( ook het filter natuurlijk ), en ik heb de sensor vervangen.
      Het luchtfilter was schoon en ook het rooster van de LMM was schoon, zat alleen beetje olieaanslag aan de binnenzijde van de luchtinlaat.
      Ook het gaskleppenhuis heb ik gereinigd ( deze was bijna brandschoon ), het kleppendeksel verwijdert en gereinigd ( hier kwam wel veel rotzooi uit de carterventilatiekanalen, leek wel zandkorrels ), de carterventilatie naar het gaskleppenhuis was brandschoon.
      Bougies waren niet vettig en zagen er goed uit. Een beetje wit uitgeslagen vanwege de warmteontwikkeling bij LPG. Dus ga ik ervan uit dat er geen lekkage langs de zuigerveren zijn.
      Ook heb ik geen olie bij de koelvloeistof of visa versa, dus de koppakking zal het ook niet zijn.
      Ik heb geen meldingen gehad van de Lambasondes dus de emissie zal nog in orde moeten zijn.

      Na dit alles gedaan te hebben startte de auto na ongeveer weer één minuut doorstarten maar liep wel daarna lekker stationair.
      Toen ik de oliepeilstok eruit trok sloeg hij af, na opnieuw starten ( wat hij gelijk deed ) borrelde de olie nog in het carter.
      Ik liet hem even stationair lopen en na 3 minuten sloeg de motor vanzelf af en sindsdien wil hij ook niet meer starten….
      De motor gaat wel rond, maar slaat niet aan.

      Heeft iemand nu een idee wat dit kan zijn?
      lijkt mij niet dat er nu vanalles achter elkaar kapot gaat?
      Ik zelf heb wel wat opties maar wil er ook geen dure reparaties aan spenderen aangezien ik financieel aan de grond zit.

      Ikzelf dacht eerst nog aan:
      Bobine
      EGR-klep, Ik heb er een met magneetklep
      LMM sensor
      krukassensor

      Iemand een idee waarom hij dus niet meer wil starten?

      En iemand een idee waarom de auto ineens van 1 lliter elke 2200KM, in twee weken na 1 liter op 600KM kan gaan?

      Ik kreeg de tip om van mijn Katalysator de vulling te verwijderen ( want op LPG haalt hij de waardes bij de APK toch wel ), kan dit echt zomaar???

      Ik ben nu een beetje radeloos, dus ik hoop echt dat er iemand hier is die mij kan helpen.
      Ik hoor het graag.

      Met vriendelijke groet,
      Ron

      #18317685
      ronmarechal
        Lid sinds:
        15 April 2013

        Oh ja, in 05-2013 ( 65000 Km geleden ) heeft de Opel-dealer het volgende al eens vervangen nadat hun zelf mijn motor gesloopt hadden.

        Krukas compleet
        Nokkenassen compleet
        Klepstoters
        Kleptuimelaars
        Alle kleppen
        Klepgeleiders en kleprubbers
        Cilinderkop vervangen, dus ga ik ervan uit dat ook de zuigerveren vervangen zijn op dat moment.
        EGR gereinigd en pakking vervangen
        Distributie compleet met waterpomp
        Multiriem.

        Zelf heb ik toen een nieuwe LPG installatie laten installeren, dus eigenlijk had ik een nieuwe gereviseerde motor.

        #18317686
        bart-gsi
        Deelnemer
          Lid sinds:
          7 July 2012

          @ronmarechal wrote:

          Oh ja, in 05-2013 ( 65000 Km geleden ) heeft de Opel-dealer het volgende al eens vervangen nadat hun zelf mijn motor gesloopt hadden.

          Krukas compleet
          Nokkenassen compleet
          Klepstoters
          Kleptuimelaars
          Alle kleppen
          Klepgeleiders en kleprubbers
          Cilinderkop vervangen, dus ga ik ervan uit dat ook de zuigerveren vervangen zijn op dat moment.
          EGR gereinigd en pakking vervangen
          Distributie compleet met waterpomp
          Multiriem.

          Zelf heb ik toen een nieuwe LPG installatie laten installeren, dus eigenlijk had ik een nieuwe gereviseerde motor.

          dit is een deel revisie… en als de compressie goed is laten ze de zuigerveren zitten…
          er is alleen een gereviseerde kop op gegaan….

          #18317687
          ronmarechal
            Lid sinds:
            15 April 2013

            up-date

            Nadat ik eerst de accu losgekoppeld heb, en de min met de pluskabel verbonden had, en de auto 30 min met de sleutel op contact had laten staan startte deze vrijwel direct nadat ik alles weer had aangesloten.
            Echter mijn service lampje brandde nog steeds en de auto liep beroerd stationair. Bij gas geven dreigde hij ook uit te vallen.
            Als ik de auto uit zette en gelijk weer probeerde te starten lukte dit niet meer.

            Hierna heb ik hetzelfde nogmaals gedaan maar nu met de oude nokkenassensor, waarvan de computer eerst aangaf dat deze defect zou zijn, maar helaas nu hetzelfde probleem. Dus voor niks de nokkenassensor gekocht…. :cry

            Nu weer opnieuw laten uitlezen en dit keer geeft de computer aan dat de krukassensor defect is.

            Ook hier weer een vraag over, de massa van deze kabel is al eens eerder afgeknipt en weggewerkt in de mantel? Zou deze niet gewoon ergens aangesloten moeten zitten?
            De twee andere draden lagen wel met blank metaal tegen elkaar aan en maakten dus contact met elkaar, dus neem ik aan dat deze sensor inderdaad defect is geraakt door sluiting van de draden.
            Morgen maar een nieuwe sensor bestellen en hopen dat het startprobleem verholpen is.
            Ik hou jullie op de hoogte.

            #18317688
            bart-gsi
            Deelnemer
              Lid sinds:
              7 July 2012

              Kabel is geen deel van de sensor.. De sensor kan idd kapot zijn door kortsluiting.. Maar de kabel zal je denk ik zelf of door een ander moeten maken

              #18317689
              wim-v6
              Deelnemer
                Lid sinds:
                12 August 2005

                Ik weet niet wat er mis gegaan is met de motor toen ie kapot gegaan was, maar als de distributie riem eraf is gelopen raken de kleppen de zuigers, dan krijgen de zuigers een duw naar een kant, dan heb je kans dat de olieschraapveren de zuiger ingedrukt worden, en door vuil of vervorming blijven deze klemmen.
                Hierdoor kunnen deze olieschraapveren de olie niet goed van de cilinderwand waardoor deze aan de cilinderwand kleven en word mee verbrand.

                Dan gaan je een oil stop leak toevoegen aan een motor die niet uitwendig lekt.
                Dat kan bij olieverbruik nadelig uitpakken.

                Met de oliedop los maken deze motoren zowiezo wel een gorgelend geluid.

                verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.