Zafira motorspoeling

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Zafira motorspoeling

  • Dit onderwerp is leeg.
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #17266091
    zafira-hen
      Lid sinds:
      27 May 2014

      Hallo,

      Allereerst, ik ben nieuw op dit forum dus ik ben nog aan het zoeken hoe eea precies werkt. Ik hoop dat ik via dit forum leuke en goede tips kan krijgen voor mijn “oude” zafira.
      Zoals ik al zei ben ik, sinds 2008, in het bezit van een opel Zafira 1.6 16v benzine handgeschakeld.
      Deze zafira verbruikt ca. 0.5 l olie op 1000 km, ik begrijp dat dit vrij normaal is bij een km stand van 196000 km.
      Is het verstandig om een motorspoeling uit te voeren en zoja met welk spul doet men dit ?

      Graag zou ik van een van jullie een tip krijgen !

      Alvast vriendelijk bedankt,

      groet Hen

      #18236125
      Roy-S
        Lid sinds:
        31 January 2014

        Beste Zafira-hen,
        ik zelf ben geen fan van een motorflush, heb er ook nog nooit een uitgevoerd.

        Ken wel mensen die het wel eens bij een motor uitgevoerd hebben,
        en er wel goede resultaten mee bereikt hebben. ( volgens hen zelf dan )

        Als ik het goed begrepen heb lost de actieve stof vastzittende aanslag op en/of maakt ze los.
        Dus is het, volgens mij, ook mogelijk dat deze “vuil” resten je smalle oliekanaaltjes kunnen verstoppen,
        met alle gevolgen van dien.
        Maar misschien dat de meer technisch onderbouwde forum leden het hier niet mee eens zijn,
        en kunnen ze mij ook nog wat leren.
        Gegroet Roy

        #18236126
        Dolby
        Deelnemer
          Lid sinds:
          1 May 2008

          Een 0,5 liter op 1000KM is echt niet standaard. En ook niet als je 2ton op de teller hebt staan. Heb je de Zafira al eens een grote onderhoudsbuurt gegeven misschien dat het daarna beter word of zelfs opgelost kan zijn. Rijd de Zafira normaal of heb je last van stotteren? Brand er een lampje op het dashboard?

          1. Welke olie gebruik je voor jouw blok? 10w40, 5w40, 5w30?
          2. Wanneer heeft de Zafira voor het laatst een onderhoudsbuurt gehad?
          3. Heb je op je olie dop misschien sludge zitten? (dat is een gummy achtig rotzooi op de olie dop)
          4. Is je motorblok schoon van de buitenkant? (of lekt er ergens olie).
          5. Carterfentilatie misschien verstopt zitten?

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.