Forumindex › Forums › Techniek › Elektrische problemen › Zafira met elektronische kuren
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 juni 2011 om 19:50 #17237027
De Zafira (2.0D – 2001 – 185 kkm) van mijn eega heeft sinds vanmorgen elektronische kuren, in die mate dat 300 m van huis het uit, finito was met rijden.
Deze namiddag kon ze hem dan weer zonder probleem naar huis rijden.
Daarnet testritje gedaan: 500 meter OK, dan ging hij op minimaal motorregime draaien: toerenteller op nul en twee gele lichtjes: motorkoeling en motormanagementstoring (denk ik toch).
Had eerder mijn broer even gebeld (ervaren autotechnicus, maar niet Opel, heden werkonbekwaam) en hij dacht aan defecte sensor, mogelijk krukassensor.
Jaren geleden defecte dieselpomp gehad, maar dat is waarschijnlijk niet ‘t probleem nu.
Er zal weinig anders opzitten dan morgen diagnose te laten uitlezen, maar als iemand een suggestie heeft, hoor ik het graag.
Of als u quasi zeker bent, kan ik evt. zelf herstellen.
Iemand een redelijk idee?
We willen hem dra inruilen voor een nieuwe Zafira, het zal toch niks psychologisch zijn..?22 juni 2011 om 20:48 #17872074Wat misschien wel wil helpen is nieuwe software er in planten 2010-2011
A ongeveer 43 euro
Dat wil bij deze meeste elektronische problemen vaak helpenEn eh….. als alles in rust is een andere Zafi kopen
sucsesWeet niet of deze aanwezig is maar weinig of geen toerental als ik het goed begrijp uit jou verhaal
Kan er op duiden dat de wervelklep is vastgelopen22 juni 2011 om 21:33 #17872075Vermoedelijk inderdaad krukassensor (toerenteller op 0)
Willem
23 juni 2011 om 16:27 #17872076Het was inderdaad de krukassensor.
Een nieuwe sensor plus de werkuren & BTW betekenden €128.
Jammer dat hij nu nog een kuur kreeg, want we hebben een nieuwe Zafira besteld.
Nu, ook niet het einde van de wereld, op een nieuwe batterij en een (prijzige) dieselpomp na heeft hij het 10 jaar zonder problemen en 185 kkm gedaan.
Dan moeten we tevreden zijn, zeker..
Als de nieuwe het zo goed doet (de injectiepomp mag heel blijven aub) is ‘t OK.
Voor de verkoop dienen we (waarschijnlijk) de airco te laten bijvullen om terug te laten werken, en het contact voor het achteruitrijlicht moeten we ook vervangen.
Ik ga er toch van uit dat de airco dient bijgevuld te worden (1e x na 10 jaar), of heeft iemand daar een andere verwachting bij?
Contact achteruitrijlicht: moeilijk of makkelijk bereikbaar? -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.