Zafira lekstroom probleem, zijn er kwaaltjes met Climate C?

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Zafira lekstroom probleem, zijn er kwaaltjes met Climate C?

• Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Aapje

Hi Allen,

Op dit moment heb ik een zieke patient op de oprit van mijn lieftallige oom…

Dit is een Zafira (facelift model A?) een 2.2 elegance in elk geval.

De accu was telkens plat na 24 uur stil staan… Kortom, meter eraan gehangen… zekeringen trekken tot de amperes lekstroom zakte.

Hierdoor ben ik beland bij zekering nummer 22. Dit is volgens het boekje o.a. de zekering voor het info display, knipperlichten, entertainment meukdisplay en de climate control unit. Ongeveer 0.3A is de lekstroom. Zodra ik deze zekering eruit trek hoor ik de groene relais klikkken en gaat de binnenverlichting direct uit. Tevens als deze zekering niet erin zit werkt de cockpit niet…

Nu is dat laatste ding die climate control is bij mij de verdachte die de lekstroom veroorzaakt… Alleen zit ik nog even in het duister waar het probleem nu echt zit…

Dus m’n multimeter even op de plek gestoken van zekering 22, en begonnen met spelen om te uitvogelen waar de stroom nou lekt…

Achter het dashboard kastje zit 1 klep die om de X minuten lawaai maakt, de klep is van het merk Beru. En hij zit aan de linkerkant als je het dashboardkastje eruit hebt… Op ongeveer kniehoogte….

Afijn, telkens als die lawaai maakt gaat de ampere van zekering 22 naar 0,30A dus mijn vermoede is dat er iets is met die klep… Kan iemand mij bevestigen dat dit wel eens voorkomt en wat deze klep zou doen?

Door al het gekloot van m’n oom met doorstarten is de dynamo namelijk ook overleden nu, die kon het bijladen van de lege accu niet meer bijhouden… (Tevens uitgesloten dat deze de lekstroom veroorzaakt, zonder de kabel naar de startmotor/dynamo is de lekstroom namelijk ook aanwezig).

Aapje

Iets nieuws ontdekt…

De Climate control is ook aan te zetten dmv. de ‘Auto’ knop aan te drukken terwijl de auto op slot zit en de sleutel in de hand is…
        OPCOM geeft rare Celius waardes aan voor de temp sensoren binnen (-2 +/-) Ook klopt de buitentemp niet in de CC, die geeft 5c aan terwijl de MID 15,5c aangeeft.

Dolby
        Deelnemer

Dat is zeer vervelend. Maar als het de cc zou zijn zou toch bijna niet mogen. Want wanneer de sleutel uit het contact is staat de CC totaal niet aan. Die gaat zelfs pas aan wanneer de motordraait. Want dan zou de airco pomp pas mogen gaan draaien als ik me niet vergis.

Hebben ze misschien op de 12volt achterbak rechts achter het klepje iets aangesloten? Daar zit namelijk ook een 12volt aansluiting.

Aapje

Die zit zover ik gemeten heb op een andere zekering.

Ik hoor als het contact uit staat (en auto op slot) de kleppen onder het dashboard nog verstellen om de X minuten.

Dolby
            Deelnemer

Dat heb ik nog nooit meegemaakt helaas. Dus ik zou het je niet kunnen vertellen. :???:

Aapje

Kan iemand mij mss vertellen waar de ECC aansturing zit? Zit dat in het display of multitimer? Of zit er ergens een module die het regelt?

Van autodata word ik nie wijzer… En onderdelen sites laten niks zien erover…

Dolby
                Deelnemer

Zover ik weet zit bij de ECC de aansturing achter het bedieningspaneel.

Aapje

Toevallig een foto/schema ervan?

Is het ‘t bedieningspaneel ? (Twee stekkers, zwarte en blauwe)

Haasje17
                    Moderator

Het bedieningspaneel is tevens de ecc ecu. Dus stuurt alles aan. De kleppen horen bij uitschakelen allemaal in ruststand / nulstand te gaan. Waarschijnlijk heb je een defecte sensor ergens waardoor de kleppen niet in ruststand gaan of je ehbt een gebroken klep. Dan blijft deze proberen om op nul stand te komen. todat het gelukt is.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.