Zafira C Tourer / Hoe werkt “membraan” in kleppendeksel?

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Zafira C Tourer / Hoe werkt “membraan” in kleppendeksel?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #18432026
    willemdirk
    Deelnemer
      Lid sinds:
      19 August 2021

      Pijlstok zuigt vacuum. Moet meer dan normaal kracht zetten om ‘m eruit te trekken.

      Iemand enig idee wat de oorzaak is?

      Waarvoor dient ronde schijf (op kleppendeksel) met klein gaatje boven de olie vuldop?

      Wordt daar lucht door aangezogen, of waar dient het voor?

      #18432100
      Koffie
      Deelnemer
        Lid sinds:
        25 November 2019

        Bij veel auto’s wordt de carterventilatie geregeld door een klep / membraan. Bij stationair draaiende motor is de klep vrijwel dicht. Als de klep vervuild is, kan hij open blijven staan en zuigt de motor de peilstok inderdaad vast. Je zou eens op ‘carterventilatie’ of ‘crankcase ventilation’ kunnen zoeken.

        #18432165
        willemdirk
        Deelnemer
          Lid sinds:
          19 August 2021

          Vraag is waar zit die klep? Is dat die ronde schijf met gaatje op kleppendeksel boven de olievuldop? Zit helemaal in deksel verwerkt, zit verder geen slang aan.

          Of zit die ergens anders? Of nog een 2e ergens voor overdruk? Als iemand dit raadsel kan oplossen,  graag!

          Als gaatje open is wordt er behoorlijk lucht door aangezogen stationair. Houdt ik vinger op gatje zuigt pijlstok vacuüm.

          Werk zo’n klep misschien voor aanzuigen van lucht en ook voor afvoeren van lucht.

          En overdruk, kan dat ook door die klep ontstaan?

           

          #18432250
          willemdirk
          Deelnemer
            Lid sinds:
            19 August 2021

            IMG_20210819_192344~2

            #18432251
            willemdirk
            Deelnemer
              Lid sinds:
              19 August 2021

              Bovenin op foto dat ronde geheel waardoor er lucht aangezogen wordt.

              #18432320
              the-duke
              Deelnemer
                Lid sinds:
                10 August 2007

                Ik weet niet welk motortype je hebt, maar lees dit anders eens over de 1.4 turbo:

                Deze link https://stillrunningstrong.com/car-specs-problems/opel-vauxhall/astra-j/  en klik dan op het PCV gedeelte, dan zie je een plaatje en wat uitleg  (ook hoe je kan checken of de PCV of het membraan eventueel kapot is)
                Wellicht is dezelfde logica voor jou van toepassing.

                Gr,
                The Duke

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.