Zafira b stuurbekrachteging valt uit en aan

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Zafira b stuurbekrachteging valt uit en aan

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #18351511
    Lexvdpoel
    Deelnemer
      Lid sinds:
      15 December 2017

      Een goedemiddag,

      Mijn zafira b heeft een uit en aanvallende stuurbekrachteging als deze uitvalt gaat hierbij ook de toerenteller en km teller mee.

      Als ik voor de motor sta zit er links achter de motor een wit reservoir ik gok dat deze voor de stuurbekrachtiging is want als deze goed werkt beweegt deze niet en als deze uitvalt begint dit hele reservoir (met pomp eronder gok ik) hevig heen en weer te bewegen, als ik de motor dan uitzet gaat deze nog even door en stopt dan. Zet ik de motor dan weer aan is het weer eventjes goed maar gaat daarna weer rustig verder met “rammelen”

       

      Betekent dit dat de pomp stuk is en korstsluiting maakt tijdens het uit en aan vallen? De dynamo is laatst al vervangen voor een splinternieuwe en de spanning volgens de boordcomputer valt niet onder de 13.6/13.8 als deze stottert als deze wel goed werkt bedraagt de spanning 14.3/14.4

       

      Ik ben bang dat het een duur grapje wordt, iemandt hier ervaring mee? :dank-u:

      #18351528
      liviu2004
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 April 2014

        Probleem is anders: toerenteller en km teller valt uit. Stuur pomp ecu denk dat motor is uit.

        #18351548
        Lexvdpoel
        Deelnemer
          Lid sinds:
          15 December 2017

          Ik weet uit eigen ervaring dat als de accu spanning te laag is (slechte accu/dynamo) dat de pomp dan inderdaad niks doet

          Mijn dynamo was ooit overleden (2 maand geleden..) en heb hier toen een 130A dynamo in teruggeplaatst (20A zwaarder dan origineel) en deze eerst alleen aangesloten op de accu, dus niet op de boordcomputer en toen deed de stuurpomp het weer, dus deze kon geen directe terugkoppeling krijgen van de dynamo aangezien de 2 signaal draden niet aangesloten waren. Na dit getest te hebben alles weer netjes aangesloten en de auto heeft hierna moeiteloos meer dan 9000/10000km afgelegd (Ik rijd een kleine 90000km de jaar)

          Het zou me verbazen dat de dynamo weer stuk is deze lijkt gewoon goed bij te laden (de 14,3/14,4v) en er komen ook rare geluiden uit de pomp zetten op het moment dat deze stottert, en het hele geval begint dan ook hevig van voor naar achter te schudden

          En het is toch ook zo dat de km teller altijd registreert hoe hardt de auto rolt, bij wijze van berg afwaarts, zolang de auto dan op contact staat moet hij de snelheid toch meten ongeacht of de motor uit of aan staat?

           

          Maar aangezien ik de auto niet lang kan missen gaat deze morgen naar de garage met de hoop dat deze het probleem sneller vindt dan mij, ik kom er nog op terug

           

          Lex

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.