Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Zafira B ruitenwisser defect?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 september 2011 om 17:18 #17240820
Dag allemaal,
Ik heb dus net een Zafira B en heb het idee dat de ruitenwisser niet naar behoren werkt. Als ik hem in de interval stand zet (ééntje naar boven) gaat de ruitenwisser één maal heen en weer en daarna nooit meer. Ik kan hem dan wel op een snellere stand zetten (deze werken beiden) of op nul waar je dat geluidje hoort. Als ik dan vervolgens wederom de intervalstand kies gebeurt hetzelfde: één keer heen en weer en daarna niets meer. Ook als ik probeer de intervaltijd opnieuw in te stellen heeft dit geen resultaat.
Ik heb er ook zo’n regensensor opzitten. Hoe deze echter werkt is me onduidelijk. Het, naar mijn idee slechte, instructieboekje vertelt hier ook al veel te weinig over. Eén ding is echter duidelijk in geen enkele stand werkt de ruitenwisser automatisch op de sensor i.i.g. zeker niet op de intervalstand. Omstandigheden waren behoorlijke regen en schone ruit/sensor.
Doe ik nu iets verkeerd, of zie ik iets over het hoofd? Ik kan me niet voorstellen dat het hele circus alweer na 48.000 km naar de knoppen is namelijk…
Hopelijk weten jullie hoe het correct moet werken.
Groet, Marsi
4 september 2011 om 19:34 #17912173Wat je kunt doen is zelf even een test uitvoeren:
Zet de ruitenwisser op interval.
Pak de tuinslang zet deze vol open op de voorruit gericht.
Kijk nu of de interval korter wordt door een hevige regenbui na te bootsen,
vervolgens tot enkele druppels vermindere.Mocht dit allemaal zelf niet lukken en twijfel je nog steeds vraag dan even om info bij een erkende dealer
5 september 2011 om 06:49 #17912174Dank voor je antwoord.
Die (enorme) regenbui heb ik inmiddels onderweg wel even gehad. Het resultaat was 0. Bovendien werkt de interval nu in het geheel niet; regensensor of niet….. Dus ik vrees dat het apparaat niet goed is. Werkt de interval nu altijd op de regensensor of kan ik deze ook uitschakelen? Om eerlijk te zijn heb ik zo’n sensor liever niet namelijk. Het boekje vertelt ook hier weer niets over.
5 september 2011 om 07:56 #17912175Interval werkt normaal puur op de regensensor.
misschien dat je dit kan omprogrammeren bij een Opel Dealer.
Willem
5 september 2011 om 08:50 #17912176Ben ook niet helemaal tevreden over de intervalstand icm de regensensor. Het is volgens mij als gezegd zo dat de intervalstand de stand is waarbij de sensor bepaald. Als dat zo is is er vast iets mis met de sensor of de koppeling tussen sensor en wismechanisme.
Volgens mij werkt het bij ons naar behoren; harder regenen is harder wissen in de interval (lees sensor actief) stand. Echter ben ik van mening dat de sensor iets te gevoelig is afgesteld. Als bij een lichte bui gaat hij al snel in continue stand. Ook ik ga eens navraag doen of ze de gevoeligheid kunnen aanpassen.
Sowieso succes met het wisgebeuren!
6 september 2011 om 18:24 #17912177Afijn, toch maar even naar de Opelgarage geweest en het circus is dus wel naar de knoppen; de regensensor is kapot. Kosten € 300,- incl. BTW en montage. Vorige week is de ABS/ESP regelunit al vervangen á € 2.200,- Tezamen met een beurt is de verkopende partij een krappe 3 mille lichter dus.
Ik ben blij dat ik 2 jaar garantie genomen heb op het apparaat, want ik had al zo het natte vermoeden dat de kwaliteit nou niet jé van het (meer) is. Ik bedoel het ding is 6 jaar oud en heeft 48.000 km gereden…..Dat is toch niks? :???: Er zal nog wel meer volgen vrees ik.
Met mijn Lexus IS200 heb ik 200.000 km gereden in 10 jaar en daar heb ik buiten het reguliere onderhoud enkel een draagarm hoeven vervangen en hij snort nu nog probleemloos rond bij een kennis van mij. Ben ik verwend of zijn die Zafira’s inderdaad niet jofel?
6 september 2011 om 21:43 #17912178Tja, is net hoe je het bekijkt.
De lexus zal nog uit de tijd stammen van gewoon alles aan draadjes in plaats van ALLES!!! via Computers.
Bij de Zafira-B word zelfs het linker kenteken lampje nog letterlijk bestuurd door een Regelunit, dus je kan je lol op qua electronica….
Dat is de tijd helaas…
ik rijdt al zonder al te veel ellende 7,5 jaar in de Zelfde vectra van 1996. heb er ruim 120.000km bij gereden..
Willem
7 september 2011 om 18:00 #17912179Sjah, dat zal inderdaad zo zijn. Ik heb overigens liever een draadje dus….
Maar ik ben wel van mening dat een gerenommeerd merk als Opel gewoon een deugdelijk apparaat moet leveren. Electronica of draadje maakt me niet uit. Als consument betaal je daar namelijk een marktconforme prijs voor (In 2006 kostte zo’n Zafira ca. € 34.000,-). En voor deze bedragen mag je toch verwachten dat het allemaal wat langer meegaat dan nu.
Morgen naar de dealer en eind van de week ermee op vakantie. 2.500 km’s voor de boeg dus ben benieuwd hoe de test verloopt….
Groet, Marsi
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.