Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Zafira B plots niet meer te starten, er blijkt niets mis.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 augustus 2014 om 13:52 #17267333
Hey Opelforum.
Mijn eerste post hier. Dus ik stel me even voor: Mijn naam is Sam, woon in Brasschaat net over de grens in België en mijn moeder bezit een leuke Zafira B 2.0TDI van 2003.
Deze wagen heeft altijd zonder problemen gewerkt. Door weer en wind, tot nu:
Gisteren morgen is ze nog met de wagen gaan werken, een rit van 3KM heen en dan in de middag 3KM terug naar huis.
Een uurtje later wou ze weer vertrekken met de wagen, maar de startmotor werkte niet mee :)De startmotor geeft namelijk bij het draaien van de sleutel 2 vinnige slagen om dan kracht te verliezen zodat hij de motor niet kan starten. Ik had verwacht dat de batterij het probleem ging zijn. Dus ik haal mijn multimeter boven en meet de batterij, 12,5V. Dat lijkt me normaal. Ik laat ze de auto starten terwijl ik meet, en na 3 slagen ging het voltage onder 6V en stopt de startmotor met draaien of heeft hij zo weinig kracht dat deze laten draaien geen zin heeft.
Ik heb de massa uitgemeten of die nog goed op de batterij zat, een vriend van me vertelde dat dat daar aan kon liggen. Maar er is niets mis mee, klopt gewoon. Dan kwam mijn vriendin aan met haar Seat Ibiza en heb ik het eens met startkabels geprobeerd en de zafira startte direct, zoals hij altijd deed.
Ik heb dan terwijl de motor draaide de spanning op de batterij gemeten en deze bedroeg rond de 13,5V. Ook dit lijkt me normaal, dus de batterij wordt wel opgeladen. Maar omdat ik de wagen met startkabels gestart kreeg dacht ik dat het aan de batterij lag.
Dus ik met goede moed een nieuwe batterij gaan halen voor de zafira, ik installeer deze. Ik voer de code in zodat de startbeveiliging uitgeschakeld is, anders kan je wel dagen proberen. En ik probeer de auto te starten. Dit is 2 keer gelukt, moeizaam. 3e keer ging het niet meer, hetzelfde zoals bij de vorige batterij.
Waar moet ik nu gaan zoeken? Kan dit de startmotor zelf zijn? Deze is nog geen 4 jaar oud als ik me kan herinneren, wil natuurlijk niets zeggen, maar zou wel erg zijn als deze het na 4 jaar al begeeft.
Meer informatie heb ik niet echt, misschien dit nog: De airco is begin dit jaar ook plotseling stuk gegaan. Heb het gevoel dat deze wel het vocht uit de lucht kan halen, meer niet meer kan koelen. Ik denk echter wel dat dit een losstaand probleem, maar je weet maar nooit.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Heb al een hoop gegoogled, en gezocht met de zoekfunctie van dit forum. Maar ik ben geen gelijkaardig topic tegengekomen.
Alvast bedankt om de tijd te nemen voor het lezen van mijn uitleg,
Groeten Sam5 augustus 2014 om 14:00 #18246442Als je de auto duwend kan starten lijkt het inderdaad op de startmotor.
Ff van ander forum gepikt:
1) Contact “aan” (stand waar de sleutel in staat als ie terugspringt na het starten)
2) Koppelingspedaal intrappen en ingedrukt houden.
3) In 2e versnelling zetten
4) Handrem los!
5) Duwen, zo hard mogelijk
6) koppeling snel op laten komen en gas geven. Als de motor aan lijkt te slaan, koppeling eventueel weer indrukken.5 augustus 2014 om 14:07 #18246443Bedankt voor de snelle reactie.
Ik ben er zeker van dat dit lukt, daar ik met startkabels de motor kan starten. Als ik hem duw gebeurt eigenlijk hetzelfde.
Hij reed namelijk perfect na de start met startkabels. Ik ben trouwens heel goed in starten met een aanloop. Heb ooit 2 weken rondgereden met een Corsa B die een kapotte batterij had en na een kwartier niet meer te starten is. Maar mijn moeder zie ik dit niet doen met een Zafira.
Dus jij denkt de startmotor. Ik heb het gevoel dat als de startmotor draait iets kortgesloten wordt. Zou dit veroorzaakt kunnen worden door een lijn naar de startmotor, of kan dit echt enkel intern in de startmotor zelf gebeuren?
5 augustus 2014 om 14:13 #18246444Als het de startmotor is vermoedelijk intern. Als het aan de kabels lag was er allang een zekering uitgeklapt of een kabel doorgefikt.
Nou ben ik niet zo een autotechnicus als de meesten hier, maar ik weet wel dat bij motoren intern sluiting kan optreden in de windingen omdat de isolatie tussen de windingen na verloop van tijd oud wordt en ergens gaat lekken. En dan krijg je nooit meer de kracht uit zo een ding omdat het ergens een kortsluiting heeft.Soms schijnt een harde klap op de startmotor ook te helpen, dat had dan weer met de magneten te maken geloof ik maar daar weet ik het fijne niet van.
edit: Wat ik wel raar vind is dat met startkabels het toch wel weer goed gaat, blijkbaar loopt de startmotor ontzetten zwaar en heeft een flinke hoeveelheid stroom nodig o.i.d
5 augustus 2014 om 14:20 #18246445Jah, klinkt logisch, in een elektromotor kan de spoel inderdaad verslijten waardoor die spoel niet meer zoveel wendingen heeft en de motor kracht verliest.
Maar ik blijf het dan wel vreemd vinden dat ik hem wel gestart krijg met genoeg voeding op de startmotor. Moest die spoel in de motor beschadigd zijn, dan had dit toch niet uitgemaakt, of wel? De eerste 2 slagen zijn altijd op volle kracht, degene die er op volgen zijn niets meer waard.
Bedankt voor de moeite in elk geval. Ik hoop dat iemand jou verhaal kan bevestigen. Een startmotor is nou niet het goedkoopste. Moest een kabeltje de (wat ik aanvoel als) kortsluiting veroorzaken, dan had er inderdaad een zekering moeten springen, is dom dat ik daar aan lag te denken :)
5 augustus 2014 om 14:26 #18246446Als er sluiting in de elektromotor zit, is de weerstand ook weer lager waardoor er meer stroom kan lopen. 1 accu trekt dat mogelijk niet meer (getuige het feit dat de spanning tot 6V zakt bij het proberen te starten) en met 2 accu’s (startkabels) kan je er meer stroom doorheen jagen waardoor hij dus toch wel aan zijn kracht komt.
Maar heb je er al een klap opgegeven ?
5 augustus 2014 om 14:31 #18246447Nope, nog geen klap op gegeven. Ik ben momenteel niet thuis. Nu ben ik informatie aan het vergaren. Morgen zal ik dat als eerste proberen. Maar ik denk dat mijn moeder die oplossing niet gaat vertrouwen.
Ik ben al eens gaan rondkijken naar een nieuwe startmotor. Ik vind er van Bosch onder 200€, dit had ik niet verwacht. Kan dit kloppen? Ik heb ook al gelezen dat die vervangen niet zo moeilijk is als je onder je auto kan. Dit is mogelijk, dus ik ga ook vooral die richting op kijken. Maar ik hoop dan ook dat het echt dat probleem is :) Anders beginnen de kosten op te lopen met een auto die nog steeds niet start.
Bedankt voor de tips alvast ;)
5 augustus 2014 om 14:35 #18246448Klap is ook geen oplossing maar om te constateren dat de startmotor aan het einde van zijn korte leven is :)
1. Auto proberen te starten, auto start niet ? -> Stap 2
2. Klap op startmotor, auto start nu wel ? -> Startmotor stuk, wie weet ook te repareren maar dat zullen de experts hier maar moeten zeggen. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.