Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Zafira B opc Z20LEH olieverbruik
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
15 augustus 2013 om 19:27 #17259997
Hey, wie kan me adviseren?
Ik heb 20 juni mijn Zafira B opc opgehaald bij de dealer. Motor Z20LEH. bj 2007.
Auto rijdt fantastisch!
km-stand bij aanschaf 83500 km en inmiddels 88100 km.
Turbo is vervangen bij 80000. Dealer heeft aangegeven bij de aanschaf dat de vorige eigenaar zeer zuinig is geweest op de auto (voorzichtig met koude motor en turbo laten uitlopen etc) en zo rijd ik ook. Vorige eigenaar hoorde iets aan de turbo en heeft deze laten vervangen ondanks dat dit eigenlijk niet eens hoefde.
Wat mij betreft: Als de auto warm is mogen de 240 paarden uiteraard ook wel even aan het werk hoor…Probleem: Olieverbruik ca 1 liter op 2000 à 2500 km (weet ik nog niet heel precies). Soms denk ik olie te ruiken.
Wat opviel in de bergen. Na een afdaling gas bijgeven pluimde de auto even.
Bij starten blauwe rook uit de uitlaat en na ca 1 minuut stationair even gas geven ook een pluimpje (bij koud wegrijden zag ik het ook).De dealer zegt dat dit heel normaal is (???) en dat zelfs bij een nieuwe 1 liter op 5 a 7 duizend kilometer normaal is.
Ik heb nu nog 4 mnd garantie… Wat kan ik verwachten? Zal het olieverbruik verder toenemen tot ik uiteindelijk over een jaar de revisie zelf moet betalen?
Graag wat advies van jullie15 augustus 2013 om 20:14 #18167013Ik zou verwachten dat hij olie langs de klepsteelrubbers lekt de cilinder in lekt.
Wat je kunt proberen is de motor goed warm rijden en dan even doortrekken in de 2e versnelling en dan de auto af laten remmen op de motor (niet gaan schakelen of koppeling intrappen) en dan als hij bijna op stationair toerental is vol gas geven en als er dan een blauwe rookpluim uit de uitlaat komt dan kan het haast niet anders dat het langs de klepsteelrubbers aangezogen word.
Zie ook dit onderwerp: http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=19&t=176385
15 augustus 2013 om 20:20 #18167014Thx, ga ik morgen proberen.
Heb trouwens de vraag ook bij Opel Nederlnd neergelegd, ben benieuwd waar zij mee komen
15 augustus 2013 om 20:56 #18167015denk dat je kleprubbers gaar zijn. is een bekend probleem. zou niet wachten tot na de garantie.
ze kunnen de rubbers vervangen zonder dat de kop eraf moet. cylinders onder druk zetten via de bougiegaten.volgens de dealer is 1 liter op 1000km al normaal bij dit soort auto’s.
feit is dat een auto niet hoort te roken.leg in ieder geval iets vast, mail, dat je het nu al gemeld hebt. mocht de garantie verlopen heb je het aangegeven binnen de garantie, en dat telt, mits vastgelegd.
ben benieuwd wat de dealer doet. Meestal zeggen ze dat het allemaal geen kwaad kan.
16 augustus 2013 om 05:52 #18167016Je hebt het probleem aangegeven in de garantie periode, dus als de garantie is afgelopen, moeten ze nog steeds dit probleem oplossen zonder kosten!
16 augustus 2013 om 09:42 #18167017Dank voor jullie info. Ik ga de mogelijke olieverbruik door oorzaak kleprubbers neerleggen bij mijn dealer.
Op papier hoeft voor mij beslist niets. Ik heb een zeer betrouwbare dealer. Heeft me zelfs buiten de garantieperiode om nog nooit in de steek gelaten. Soms moet je alleen even wat meer moeite doen en je niet laten afschepen met een makkelijke oplossing. Ik kan het wel begrijpen want ze zien de kosten al op zich af komen.Ik hou jullie op de hoogte hoe eea afloopt.
Groet
Pieter Veldman16 augustus 2013 om 14:35 #18167018Mijn schoonvader rijd ook met een B OPC en hij hoeft misschien 1 liter op 15000 km bij te vullen!
Het is overigens wel zo dat sommige fabrikanten hele hoge verbruikscijfers normaal vinden.
VAG 0,8 liter op 1000 km
BMW M-modellen 1 liter op 1000 km
Bijvoorbeeld!!!
Meestal staat in het service- of instructieboekje hoeveel dit mag zijn.
17 augustus 2013 om 13:05 #18167019Overduidelijk kleprubbers gaar Z20LET en LEH kwaaltje :(
17 augustus 2013 om 21:29 #181670201 tube Forté bij de olie doet wonderen. Heb ik ook gebruikt voor mijn Z20LEH. Klepseals zijn waarschijnlijk uitgehard. Blauwe rook bij koude start is bij mij helemaal over
18 augustus 2013 om 00:14 #18167021@kelderbier wrote:
1 tube Forté bij de olie doet wonderen. Heb ik ook gebruikt voor mijn Z20LEH. Klepseals zijn waarschijnlijk uitgehard. Blauwe rook bij koude start is bij mij helemaal over
Is de blauwe rook weg gegaan door er een tube Forté bij te voegen ?
18 augustus 2013 om 17:03 #18167022Ja forte hielp echt. Tube gemixt en direct 100 km gereden. Nu een maand later nog steeds geen blauwe rook gelukkig.
29 augustus 2013 om 21:17 #18167023Hee allemaal,
ik heb beloofd jullie op de hoogte te houden over de ontwikkelingen.
ik heb mijn dealer laten lezen wat jullie gemeld hebben. de dealer was van mening dat idd de kleprubbers oorzaak zijn. Ze zijn door de vorige eigenaar op het verkeerde been gezet. Hij zei dat de kleprubbers al vervangen zijn en dat bleek vandaag niet waar te zijn. Onder garantie heeft de dealer dus vandaag de klepsteel rubbers vervangen. ik ga er van uit dat de problemen over zijn. Ik houd jullie over een maand (of twee) op de hoogte.Dank aan mijn dealer die mij heel goed geholpen heeft en de problemen gewoon opgelost heeft.
Thanks Opel WOLVES RIJSSEN29 augustus 2013 om 21:28 #18167024@Ro@drunner wrote:
Hee allemaal,
ik heb beloofd jullie op de hoogte te houden over de ontwikkelingen.
ik heb mijn dealer laten lezen wat jullie gemeld hebben. de dealer was van mening dat idd de kleprubbers oorzaak zijn. Ze zijn door de vorige eigenaar op het verkeerde been gezet. Hij zei dat de kleprubbers al vervangen zijn en dat bleek vandaag niet waar te zijn. Onder garantie heeft de dealer dus vandaag de klepsteel rubbers vervangen. ik ga er van uit dat de problemen over zijn. Ik houd jullie over een maand (of twee) op de hoogte.Dank aan mijn dealer die mij heel goed geholpen heeft en de problemen gewoon opgelost heeft.
Thanks Opel WOLVES RIJSSENkijk ze zijn er nog wel goede OPEL dealers :thumb
10 maart 2014 om 20:21 #18167025kan iemand mij vertellen wat zn kosten plaatje is als ik dit bij de dealer doe ?
ik wil die van mij ook laten vervangen omdat ik ook ongeveer half liter rond 1500km moet vulle soms wel een 1l als ik goed doortrek in weekends.
en dan verbrande olie lucht heb ik ookhet gaat bij mij om een zafira a zlet
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.