Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Zafira B motor slaat niet aan
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 november 2014 om 18:56 #17269124
Beste Forumleden van Opel.
Wij zijn in het bezit van een Opel Zafira uit 2006 met een 1.6 benzine motor. Deze auto hebben wij drie jaar geleden gekocht door er een Ford Focus op in te ruilen. Voornaamste rede was de gezinsuitbreiding, want je wilt met 6 personen ook van A naar B kunnen rijden. Met 4 jongens en de grote ruimte zijn wij heel blij met de Zafira. :D Je kan wel zeggen dat het op bepaalde momenten onze primaire behoefte is om ons allemaal te kunnen vervoeren.
Auto is destijds met 73.000 km gekocht en er staat inmiddels 114.000km op. In deze periode heeft hij elk jaar verse olie gehad met een nieuwe brandstoffilter en zijn indien nodig luchtfilters en bougies vervangen. Afgelopen jaar zijn alle banden vervangen i.v.m. slijtage en als het koud begint te worden gaat er een winterset op. Op zich is dit allemaal niet zo bijzonder. Echter zitten wij al een behoorlijke tijd met een startprobleem.
Als de auto een lange periode stil staat wil hij niet direct starten. Sta soms minuten lang te starten voordat hij aanslaat. Als wij met de auto hebben gereden en vervolgens ergens parkeren en later terug komen, dan start hij in 1 keer. Met andere woorden er is dan helemaal niks aan de hand. Alleen als hij een tijdje stil heeft gestaan wil hij niet starten. Eenmaal lopen geen centje pijn, geen hapering, niet stotteren, helemaal niks aan de hand. Uitzetten, starten en gelijk weer aanslaan.
Het euvel begon eigenlijk op een moment bij het starten totdat hij niet aansloeg en vervolgens door bleef starten, waarna uiteindelijk de accu leeg was en starten onmogelijk was. Ik heb toen een nieuwe accu gehaald, er ingezet en de auto sloeg na lang starten aan. Probleem was (dacht ik opgelost), totdat hij langer stil stond en niet meer wilde starten. De nieuwe accu heeft gelukkig wel genoeg power om lang te kunnen starten om toch weer aan te slaan. Maar dit is natuurlijk niet de bedoeling. Zeker als je haast hebt en vervolgens 5 minuten aan moet slingeren voordat hij loopt :(
Uiteindelijk auto weggebracht om het probleem op te lossen. De monteur heeft diverse keren de auto uitgelezen en er kwam geen enkele foutcode uit. Auto is blijven staan bij de monteur om later te kunnen kijken wat het probleem was. (lang stilstaan niet starten) Vervolgens ben ik hem een aantal weken kwijt geweest omdat het euvel zich alleen voordeed als hij lang stilstond. Wat ik begrepen heb heeft de monteur de temperatuursensors uitgewisseld, echter was het probleem hiermee niet opgelost. Vervolgens trok men het gedeelte van de inlaat los en gooide een kopje benzine in. Gevolg was dat hij meteen startte. Conclusie was dat bij stilstand de benzine niet op druk bleef of via de retour slang de benzine terug liep. Dit was de reden dat je lang moest starten zodat de motor uiteindelijk toch aansloeg. Uiteindelijk is besloten de benzinepomp te vervangen. Helaas bleek de pomp in de tank te zitten, dus moest de tank er onder uit. Pomp vervangen, aansluiten en gelijk lopen. Probleem zou dus opgelost zijn. Kreeg de auto terug en de volgende dag start de Zafira bijna in 1 keer. Schrok wel, maar dacht dat er mogelijk lucht in de benzineleiding zat wat er mogelijk nog uit moest komen. Helaas was dat niet het geval. Wij zijn nu ruim twee weken verder en bij lang stilstaan moet ik nu 5 tot wel 10x starten voordat hij überhaupt aanslaat. Ben nu een hoop centjes kwijt en het probleem is nog niet opgelost. :cry
Wie o wie heeft dit eerder ervaren of heeft tips waar naar te kijken?
18 november 2014 om 19:42 #18261387Ik vermoed de krukassensor
19 november 2014 om 20:35 #18261388@Nick-GSI wrote:
Ik vermoed de krukassensor
Krukassensor?? Is dit makkelijk te controleren of door te meten. Heb zelf nog een Fluke multimeter liggen. Wellicht kan ik de sensor zelf doormeten? Alleen begrijp ik niet waarom dit invloed heeft op het starten na lang stilstaan. Ik ga even neuzen of ik iets kan vinden op dit mooie forum ;)
20 november 2014 om 11:32 #18261389Op signaal moet je dan meten scope
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
20 november 2014 om 20:09 #18261390@wim-v6 wrote:
Op signaal moet je dan meten scope
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
Dat schiet niet op. Moet blijkbaar een scope hebben om te kunnen meten. :( Principe zie hier http://www.tiepie-automotive.com/nl/Measurement_examples/Sensors/Crankshaft_Sensor_Inductive
Heb overigens nog geen plaatje gevonden waar die op de motor zit.
28 november 2014 om 20:26 #18261391Volgens mij is het probleem opgelost. Alleen heb ik geen flauw idee hoe dit kan???
Door stom toeval moest ik de reservesleutel gebruiken. Mijn zoon was zo handig de sleutels mee naar school te nemen. De auto had twee dagen stil gestaan en ik starte met de reservesleutel. Ik verwachte weer dat lang starten voordat hij uiteindelijk aansloeg. Maar de was niet het geval?? De Zafira starte in 1x???? Ik zat echt verbaast in de auto. Ik dacht dat dit toeval was en had besloten voorlopig de reservesleutel maar te gebruiken.
Ben nu bijna een week verder en blijkbaar zit het in de hoofdsleutel, want met de reservesleutel zijn de startproblemen verdwenen. :thumb Echter heb ik geen flauw idee hoe dit nu kan?? Misschien kan iemand uitleggen hoe dit mogelijk is.
28 november 2014 om 20:35 #18261392Er kan verouderde software in de CIM zitten(stuurkolom module) waardoor hij die sleutel af en toe niet herkent auto zal dan niet aanslaan.
Uitlezen en kijken of er in de CIM foutcode’s staan m.b.t startblokkering, zo ja software laten updaten van de CIM.
28 september 2015 om 21:04 #18261393Ik wil toch even reageren dat het eindelijk opgelost is.
Ging helaas toch wel wat aan vooraf :( Half jaar geleden kreeg ik toch weer startproblemen en is de auto naar 2 afzonderlijke Opel dealers geweest om het probleem op te lossen. Helaas in beide gevallen uitgelezen en geen foutcodes. Beide dealers hadden geen flauw idee waar te zoeken en men kon ook niet aangeven waar het in zat. Men durfde het niet aan omdat zij niet bekend waren met de geschiedenis van de auto. 1 dealer gaf letterlijk aan dat ze liever een defect hadden om zodoende het probleem op te lossen. Vervelende was, dat als hij het eenmaal aansloeg, daarna geen startproblemen had. Alleen bij lang stilstaan was het soms 5 minuten starten voordat hij aansloeg en soms was er ook geen start problemen. Was geen pijl aan te trekken. Intussen had ik besloten om er voor een tijdje Shell V-power in te gooien en te kijken of dit beter ging en dit bleek op termijn te werken. Geen of nagenoeg geen startproblemen en ging de hele zomer goed. Echter in de maand september begon de ellende weer. Bij twee keer starten sloeg hij telkens net niet aan. Was net op het randje van wel/toch niet doen. Vervolgens kon het soms minuten duren voor hij aansloeg. Tot het moment daar was dat de accu bijna leeg was. Ik zelf de foutcodes opzoeken met rem/gas in en sleutel in contact zetten. Geen foutcodes in display :swear Kreeg de auto niet meer aan de praat, dus wegenwacht gebeld. Verhaal uitgelegd en hij ging kijken wat het probleem was. Accu ging aan de snellader en de inlaat na de luchtfilter werd los geschroefd, bus starspray erin spuiten en gelijk starten. Was helemaal verbaasd, sloeg na 1x draaien aan :hmmz Man van ANWB gaf aan, hem bij de dealer uit te laten lezen. Tja, daarvan gaf ik aan dat dit niks opleverde. Gelukkig was het iemand die mij wilde helpen en met zijn ervaring een paar tips gaf waar de Zafira wel een vaker last van hebben zonder dat het probleem direct aanwijsbaar was.
Hij gaf mij aan het volgende preventief uit te voeren:
– krukassensor vervangen (veel voorkomend probleem)
– gasklephuis goed reinigen (ivm vervuiling)
– fles injectiereiniger in de benzine, om de injectoren schoon /schoner te maken
Volgens hem was dit vaak een van de oplossingen voor het slecht starten.Heb daarna gelijk de auto weggebracht om alle punten uit te laten voeren. Tevens op advies van de monteur ook gelijk de nokkenassensor vervangen. Nu heb ik de auto al een paar dagen terug en van niet starten slaat hij nu in 1x keer aan!!!! :thumb
Nog even afkloppen maar slinger de auto met plezier weer aan :D
17 december 2015 om 10:40 #18261394Ik heb eenzelfde probleem met mijn Zafira 1.6 uit 2005. Enig verschil wat ik lijk te hebben is dat hij nooit meer aanslaat. Accu houdt het heel lang uit, maar na regelmatig starten slaat hij toch niet aan (nooit langer dan 5 minuten geprobeerd. Lang stilstaan daarna heeft geen effect). Alleen bij slepen en bij benzine spray in de lucht inlaat slaat hij direct aan. Iedereen roept “brandstofpomp”, maar ik heb zo mijn twijfels. Waarom doet een brandstofpomp het wel als je hem sleept of inspuit? Maar jouw probleem lijkt wel heel erg op de mijne.
Nu na een half jaar, HiLeVel, wat is je ervaring met genoemde akties? Dan laat ik dat mijn garage ook doen….
Dank!!!!17 december 2015 om 16:19 #18261395Opcom, contact aan, start brandstofpomp, wacht 1 minute, start motor.
Dit is de manier om te controleren of was er geen brandstof in de leidingen. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.