Zafira B middenarmsteun uitwisselbaar?

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Zafira B middenarmsteun uitwisselbaar?

• Dit onderwerp is leeg.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Marsi

Goedenavond altezaam,

Wellicht weten jullie raad. Sinds kort ben ik eigenaar van een Zafira B 2.2 aut. Cosmo uit 08-2005. Met maar 48k km’s een prima kar, maar met een kansloze middenarmsteun aan de voorstoel. Dit was al een beetje bekend, maar nou ben ik benieuwd of ik het nieuwe type armsteun (die stevige, iets langere met klep erop) kan monteren ipv die oude gammele; oftewel is het uitwisselbaar of is het heel veel werk/kosten? Dan snor ik er namelijk een via een demontagebedrijf op of zo.

Dank voor jullie input alvast!

Groet, Marsi

bert.
      Deelnemer

Hai, als je de zoek-functie v.h. forum gebruikt, kom je verschillende oplossingen tegen.
        Wat zelf mijn ervaring hiermee is: de achterkant v.d. stoel-bekleding kun je loshalen. Onderaan “de rug” kun je tegen de zitting aan, voel je ‘strip die kun je draaien. Hierdoor komt de bekleding a.d. onderkant iets los. Vervolgens kun je óók de zijkanten “loshalen” Doe dit voorzichtig, want ‘n scheurtje erin is maar zo. Je kunt dan de achterkant iets omhoog tillen. Als je daar dan inkijkt, zie je t.h.v. de lendesteun/armleuning dat er 3 punten zijn waarmee de armsteun is bevestigd. Schroefjes losdraaien, voorzichtig, goed kijken hoe het zit en vervolgens, tja wisselen van de steun en klaar ….

Ben overigens wel benieuwd of je op de sloop zo’n andere steun kunt kopen. Meestal willen ze die bij het interieur houden en is los verkopen niet hun sterkste punt.
        Kun je me ffe laten weten of het duidelijk is.

Gebruik óók die zoek-functie, kun je ook het nodige uithalen.
        m.vriendelijke groeten, bert.

GRSBK

tja de armsteuntjes zijn zwak…
          Maar velen vergeten dat het een armsteun is en geen hangplek….(voor het halve lichaam)
          Er zij ook universele te verkrijgen die speciaal voor opel zijn
          en daar zit vaak ook nog een opbergvakje in.

succes

Marsi

@ bert.

Dank voor je reactie. Duidelijk verhaal. Ik had de zoekfunctie al gebruikt en geloerd naar de verschillende “how to’s” Maar wat ik er (nog) niet uit kon halen was het volgende. De 2007 versie armsteun met klep kan je gewoon van de stoel aftrekken en dan heb je hem in je hand (zonder bevestigingsmeganisme uiteraard) Ik weet dat want ik heb een lease Zafira uit 2008 gehad waarbij ik de steun een keer in de handen had. Nu heb ik privé een Zafira gekocht met oud type steun en volgens mij kan je die met een ferm trekje ook wel los krijgen? (nog niet geprobeerd). En het mooie zou dan uiteraard zijn om de nieuwe gewoon weer in het bevestigingsmeganisme te klikken en geheel geen stoel te hoeven losmaken etc. Dat scheelt weer werk en risico. Ik heb de 2008 Zafira niet meer, dus kan niet meer vergelijken nu. Ik begin echter te geloven dat die Opel jongens het helaas niet zo mooi gemaakt hebben en dus ook het gehele bevestigingsmechanisme gewisseld moet worden….

@ GRSBK

Dank voor je reactie. Inderdaad is dit oude type erg beroerd. De vulling hangt onderaan en je arm ligt op het metalen frame. Een gammel en niet prettig apparaat. Met googelen was ik al een behoorlijke hoeveelheid opties tegengekomen, maar ik prefereer toch de originele aan de stoel. Die imitatie versies zijn vaak van dat knisperende harde plastic en dat vind ik niet top.

Ik ga eens kijken of ik deze eraf krijg en even bij de dealer kan kijken hoe het nieuwe type eruit ziet. Anders is het niet anders en halen we de stoelbekleding even los. Ik meld de bevindingen dan later.

Groeten Marsi

ps. mocht iemand nog een goeie tip hebben of weten of ze zo eenvoudig uitwisselbaar zijn, hoor ik dat graag!

bert.
            Deelnemer

Hai Marsi,

Ik kan je geruststellen: de armsteun kun je er NIET aftrekken zoals bij de geleasde Zafira.
              Proberen kan natuurlijk altijd ! Het verwijderen valt wel mee, alleen het verwijderen van de steun uit de zijkant van de stoel, moet voorzichtig gebeuren. Dit om uitscheuren van de bekleding te voorkomen. Misschien ben je door mijn bericht hiervoor, aan het twijfelen geraakt. Schroefjes kun je, met beleid, makkelijk losdraaien (3 stuks) En de imitatie-steunen op ebay e.d. kun je hier niet voor gebruiken. Deze kun je gebruiken als je nog géén armsteun hebt. In je Cosmo uitvoering zit deze al standaard in.
              Informeren bij de Opel dealer kan nooit geen kwaad.
              m.vr.groeten, bert.

Marsi

Ok, dankje! Ik ga kijken wat ik kan doen en meld me later weer.

Marsi

Zoww daar ben ik weer. Ik heb eerst maar eens de stoel losgehaald om te kijken hoe e.e.a. is gemonteerd. Dat losmaken van de bekleding gaat zeer eenvoudig, maar de montage van de armsteun aan de stoel is niet top. Als je dat los wilt hebben (buiten alleen de schroefjes loshalen) ben je wel even zoet. Het hele circus moet ook nog langs/door de bekleding eruit namelijk en dat is niet zo eenvoudig. Wat me wel opviel is dat de armsteun zelf toch aan de buitenkant los moet kunnen aangezien het bevestigingsmeganisme niet door het gaatje in de bekleding kan. Daar heb ik dus met beleid een ferm trekje aan gegeven en toen had ik hem in mijn hand. Er zit gewoon een groefje in de as van de armsteun met een grendelveertje in het bevestigingsmeganisme. Verders heeft hij 3 langspasgroeven voor de 3 spietjes in het meganisme.

Met de armsteun naar de autobeklederij gegaan om eens te informeren of die hem weer netjes kunnen opvullen met nieuw schuim of zo. Dat gaat helaas niet (althans niet zo makkelijk), want dan moet het stiksel los en daarna de gehele bekleding eraf want die suffers van Opel hebben de bekleding vastgeplakt aan de vulling…. Dat gaat minstens 2 uur werk en wat materiaal kosten, en afhankelijk van hoe het er in de armsteun verder uitziet is het dan nog maar de vraag of het daar bij blijft. Qua kosten ben je dan minimaal € 100,-kwijt of dus meer…..

Een nieuw type armsteun met klep kost bij Opel dealer € 196,- incl BTW excl. montage. Dan mag je vervolgens het hele bevestigingsmeganisme gaan vervangen daar de oude en nieuwe armsteun niet uitwisselbaar zijn i.v.m. een verschillend aantal pas spies/groeven. (ook al zo lekker handig van Opel). Dus het nodige werk en/of uurloon komt er nog bij.

Bij de sloop is lastig vinden inderdaad, maar ik heb wel een alternatief adres gevonden via internet. Deze levert een nieuwe originele armsteun van het nieuwe type vanaf € 140,-. Voor het type van mij met andere bevestigingsplaat voor de lendesteunverstelling rekent hij € 185, incl. montage en € 165,- excl. montage. Dus dat scheelt i.i.g. weer € 30 – 50,-.

Ik denk dat ik het maar lekker laat zitten zo. Minimaal € 200,- voor een nieuwe steun (incl. km’s) is me te veel geld en een echt alternatief is er gezien mijn toch wel uitgebreide onderzoek dus niet. Ik vind dat er niet echt klantvriendelijk over het hele systeem nagedacht is door Opel. Zeker gezien het feit dat bekend was/is dat de oude armsteun klachten opleverde, wat waarschijnlijk de aanleiding was voor het nieuwe type armsteun. In mijn ogen hadden ze op zijn minst de ophanging compatible kunnen maken wat uitwisselbaarheid toelaat….

Wie er meer over wil weten kan mij contacten. Tot zover…

Groet, Marsi

HiTmAn

heb je misschien foto’s gemaakt van de steun toen die er af was???

misschien handig om op de site te zetten voor andere mensen die er iets mee willen!!!

Marsi

Ahoi,

Nee, geen foto’s gemaakt. Maar om eerlijk te zijn kan iedereen dat kunstje klaren. Althans iedereen die het forum bezoekt op zoek naar een antwoord kan de bekleding los krijgen en de armsteun eraf trekken…

Inmiddels wel een leuk linkje gevonden naar onze duitse vrienden. Gaat over en Zafira A, maar is praktisch hetzelfde:

http://www.zafira-forum.de/showthread.php?1134-Mittelarmlehne-trotz-Recarositz-einfach-gemacht” onclick=”window.open(this.href);return false;!

bert.
                      Deelnemer

Hoi Marsi,
                        Goed om te lezen dat het wel is gelukt om de armsteun eraf te trekken. Mij werd destijds verteld dat dit niet kon ….. Dus vandaar ook mijn advies aan jou. V.w.b. de gammele constructie van de armsteun weet ik dat er ‘n modificatie aan is geweest. Ik geloof in 2007 en toen werd de steun-bevestiging ook anders. En waarschijnlijk beter dan die van jou nu is.
                        m.vr.gr., bert.

Marsi

Hoi bert,

Ja geen punt, maar als je het ziet wordt het duidelijk ;)

Die modificatie ken ik niet. De ophanging ziet en is goed stevig, dat is geen punt. Het is meer de vulling om het metaalwerk heen dat wat gammel is (geworden). Naja ik kijk het wel even aan en ga eerst maar eens rijden met de auto. Een nieuwe armsteun kan altijd nog.

Net wel de dashboardplaat bovenop het dashboard vervangen. Die met die 2 ventilatieroosters erin en om het displaydakje aansluit. Er zat zo’n soort bronskleurige glanzende in wat zeer irritant reflecteert in de voorruit. Nu heb ik er een matzwarte in zitten en dat scheelt vast een hele slok. Ook wel een leuk delicaat klusje :p

Groet, Marsi

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.