Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › zafira B met ochten humeur
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 januari 2014 om 20:19 #17263150
Hallo.
Ik heb een Zafira B uit 2007 Z18XER. Hij loop op Gas.
Nu heb ik het probleem dat hij als het smorgens onder de 7 graden is en de auto schakelt over van benzine naar gas gaat hij slecht lopen na ongeveer 1 minuut.
Vaak gaat dan het motorstorings lampje aan en gaat hij slecht lopen.
Als de buiten temp boven de 10 graden is heeft hij er geen tot heel weinig last van.Als ik na enkele kilometers de auto even uit zet en opnieuw start loopt hij als een zonnetje en blijft hij ook goed lopen. zo’n beetje de hele dag.
De rest van de dag heeft hij er dan ook geen last meer van, als ik 2 of 3 stukken gaat het motorstorings lampje weer uit.Ik heb dat dus ook gedaan voordat ik naar de keuring gegaan ben en de uitlaatgassen waren heel mooi in orde.
Ik heb de fouten uitgelezen met als resultaat:
P0420 – Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1)
(5A) – Not presentP0304 – Cylinder 4 Misfire Detected
(01) – Not presentP0014 –
(63) – Not presentWat me ook opgevallen is:
De buiten temperatuur was volgens het display in de auto op dat moment 5 graden maar de temperatuur van de lucht inname gaf in de Op-com 14 graden.Ook zag ik dat de waarde op sensor 2 varieert als je een constant toerental hebt.
Sensor 1 doet dit ook maar dit is geheel volgens de specs volgens mij.
Nu heb ik enkele vraagjes:
ik heb zelf het idee dat het de verwarming van de 2de sensor zou kunnen zijn, welke ohmse waarde moet ik meten op dit verwarmings element??
Dit omdat hij als hij warm is super rijdt.Zou het kunnen zijn dat de lucht massameter niet meer naar behoren werkt, hier wordt volgens mij de temperatuur van de lucht gemeten.
Heb gelezen dat zafiras last hebben van slechte LLM??Kan iemand mij vertellen wat bepaalt wanneer de auto omschakelt naar gas. zou het kunnen dat de 2e sensor dan nog niet warm is en dus verkeerde waardes geeft en als hij gereden heeft wel goed werkt??
Alvast bedankt voor de reacties.
Gr ronald
6 januari 2014 om 21:59 #18205673Ten eerste de Z18XER is de slechtste motor i.c.m gas.
Eerste fout kan duiden op een defecte katalysator deze eens goed bekijken, of een lekkage in het in/uitlaat systeem, kan ook met de koelvloeistof temp meter te maken hebben.
fout 2 kan te maken hebben met je bobine, of niet goed sluitende kleppen doordat je op gas rijd(verbrande kleppen)
Wat je eigenlijk moet doen is met een uitlees apparaat wanneer de motor koud is hem uitlezen, wanneer de storing er net inkomt dan weet je ook om welke fout het gaat ze zijn nu namelijk allemaal afwezig.
En je meet geen weerstand(ohm) bij je lambdasonde maar spanning(volt), deze moet bij warme motor constant zijn rond de 0,6V
Maar nogmaals ga weer op benzine rijden, dit kan je misschien niet nu maar sowieso in de toekomst veel problemen besparen.
7 januari 2014 om 20:21 #18205674Ik heb idd gelezen dat deze motor niet echt een wonder is op gas.
Wel is hij uitgevoerd af fabriek met een speciale gas kop wat wel beter zou zijn.Maar goed ik heb hem nu een maal.
benzine rijden is geen optie gezien het aantal kilometers dat ik rij.Ik wil inderdaad nog eens gaan rijden met de laptop aan de auto maar daar moet ik eerst de tijd voor vinden en iemand die dan wil rijden.
Maar dan komt er wel uit misschien wat er gebeurt.katalysator heb ik ook aan gedacht maar dat verklaart niet waarom hij het de rest van de dag goed doet. en waarom hij temperatuur gevoelig is.
Als de auto op gas overschakelt zal de koelvloeistof temperatuur nog niet op aan het lopen zijn, vandaar mijn vraag of iemand weet wat bepaalt wanneer de auto overschakelt
Het is idd een idee de compressie te meten voor de kleppen, klep speling heb ik 3 weken geleden gecontroleerd maar die was okee.
Als je de lambdasonde loshaalt kun je het verwarmingselementje meten tussen de witte draden alleen ik weet niet welke weerstand ik moet meten, ik vermoed rond de 5 ohm.
De spanning op de 1e sonde moet variëren en de 2e moet constant zijn. dit is hij niet maar wat is de oorzaak.
Ik heb op verschillende plaatsen gelezen dat ook de LLM een oorzaak zou kunnen zijn,iemand enig idee?
Zou een defecte/slechte bobine ook een oorzaak kunnen zijn bij probleem 1 (ik vermoed van niet maar gezien de temperatuur gevoeligheid misschien weer wel).
Ben benieuwd naar jullie mening.
Alvast bedankt ronald
7 januari 2014 om 20:37 #18205672een luchtmassa meter komt zeker wel eens voor.
Als je een keer een backfire hebt gehad dan kan het zo maar zijn dat je LMM die klap niet heeft overleeft..
Maar ook zo’n luchtmassa meter kun je meten dus ik zou zeggen probeer dat eerst eens.7 januari 2014 om 20:56 #18205671LMM kun je wel zien met de computer.
Maar ga nou eerst eens je in/uitlaat systeem bekijken op lekkage, meetwaarde blokken uitlezen van je k.v.s temp meter, en de lambda’s, en ook even het voltage meten van de 2de lambda als die te veel schommelt is je kat stuk.
Fout 1 zou ook zomaar een zieke injector kunnen zijn.
En met een gas kop zal die het iets langer vol houden maar gaat ie toch weer stuk.
8 januari 2014 om 19:14 #18205675Wat ik exact moet meten / uitlezen met de LMM (welke waardes) weet ik niet.
Wel weet ik dat de temperatuur die hij meet van de ingenomen lucht niet klopt.De gemeten waarde was 15 graden maar het was iets van 4 of 5 graden.
vanmorgen was het op de temp meter 8,5 graden en heeft hij er geen last van gehad.
Hij doet het alleen als de buiten temperatuur onder de 7 graden komt.
vandaar dat ik denk aan een foutieve meting van de ingenomen lucht.
Maar heb geen idee of dit kan kloppenDe waarde op sensor 2 schommel wel wat maar dan krijg ik verder geen fout meldingen.
kan ook een foute meting zijn….Klopt het dat lambda sondes met 160,000 km vervangen moeten worden??
Je bedoelt denk ik dat fout 2 ook een defecte injector kan zijn??
8 januari 2014 om 19:23 #18205676LMM meet geen temperatuur maar lucht hoeveelheid(massa)
En die waardes kun je zien met de computer(op-com, tech-2) dit zal uitgedrukt worden in kg/h
Deze waarde moet naarmate je gas geeft hoger oplopen, en bij gas los weer dalen(des te meer de motor moet werken des te meer lucht)
Dus als dit niet gebeurd of heel traag/soms kan je ervan uitgaan dat je LMM stuk is, maar een defecte LMM kan soms heel slecht uit te sluiten zijn.
Daarom kan je hem het beste wisselen met een goed werkend exemplaar en even kijken hoe die dan rijd.
En met ”zieke” injector bedoel ik idd defect/verstop etc.
10 januari 2014 om 21:08 #18205677Ik zal toch eerst eens beginnen met een compressie meting, want het begint meestal met slecht starten met lagere temperaturen. Daarna wordt het steeds erger…….
10 januari 2014 om 22:16 #18205678Het vreemde is dat het starten helemaal niet het probleem is.
Hij start echt super draaien en meteen aanslaan.
Hij loopt ook goed tot het moment dat hij overschakelt naar gas, of als ik continu op benzine rij ook na ongeveer het zelfde moment gaat hij moeilijk doen.
Nu denk ik dat dit het moment is dat de motor overschakelt naar het uitlezen van zijn sensoren.
Volgens de dealer start hij in een vast programma tot hij iets op temperatuur komt.
Daarna gaat hij de sensoren b.v. in de uitlaat en inlaat uitlezen en regelen.
Dit is denk ik ook het moment dat de auto overschakelt naar Gas. maar op benzine doet hij het ook alleen wat minder.
Het lijkt er op dat de sensoren dan nog niet op temperatuur zijn en ze dus geen goede meting doen.Dit zou ook in het plaatje passen want als er eenmaal mee gereden is blijft hij het ook goed doen de rest van de dag.
Als je enkele keren een stukje rijd gaat ook het motosstoringslampje weer uit.Ik verdenk zelf de lucht massa meter omdat hier ook de temperatuur van de inkomende lucht gemeten, als de buiten temperatuur boven de 7 graden is als ik start heeft hij er geen last van.
LMM kost toch 60 euro dus graag jullie mening of het vervangen de moeite waard is om te proberen.
Alvast bedankt voor jullie mening.
Ronald
11 januari 2014 om 19:08 #18205679Heb je de klepspeling ook al eens gecontroleerd, de z18xer is niet echt een goede motor om op gas te laten lopen.
De klepspeling met koude motor meten, omdat dan de klepspeling kleiner is dan met warme motor ivm het uitzetten van de aluminium cilinderkop
11 januari 2014 om 19:23 #18205680Klepspeling is 8.000 km geleden gecontroleerd en toen was hij helemaal goed.
Heb vanmorgen de auto langer op benzine laten lopen en toen pas op gas overgeschakeld.
heb het idee dat hij wel wat moeite had met overschakelen maar ging niet echt slecht lopen maar hielt wel wat ik een 500m daarna geen probleem meer gehad.
Verder de hele dag de auto gebruikt en dan loopt hij echt als een zonnetje. En met genoeg vermogen.
Als ik dit zo bekijk heeft het te maken met de buiten temperatuur en het beginnen te rijden op gas.
groet Ronald
12 januari 2014 om 01:59 #18205681Zit er ook affabriek (opel) gas in?
12 januari 2014 om 17:48 #18205682Hij is afgeleverd met gas maar of het af fabriek is weet ik niet.
Ik heb wel gegevens dat er een gas kop op zit vanaf de levering.
Ik heb niet veel ervaring met G3 installaties, b.v. er zit een gas filter in de voedingsslag naar de gas verdeling/kleppen.
Ik heb geen idee wanneer die voor het laatst vervangen is, ik heb er in het onderhoudsboekje niks van kunnen vinden, iemand enig idee bij welke kilometerstand deze vervangen moet worden en of je dit zelf kan doen?Eventueel verder onderhoud aan de installatie??
gr ronald
21 januari 2014 om 08:17 #18205683Heb je het al kunnen vinden?
Ik loop ook al sinds vorig jaar winter met dezelfde probleem.26 augustus 2014 om 10:54 #18205684Kan zijn dat de motor te vroeg overschakelt naar LPG waardoor de boel bevriest, heb het zelf wel is gehad dat de motor compleet uitviel nadat de auto op gas schakelde, een misfire gebeurde ook wel is. Gas dealer heeft de overschakel temperatuur wat hoger gezet en afgelopen winter geen last meer van gehad.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.