Zafira A problemen, ruiten beslaan + motor komt niet op temp

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Zafira A problemen, ruiten beslaan + motor komt niet op temp

  • Dit onderwerp is leeg.
19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Berichten
  • #17253394
    Step-han
    Deelnemer
      Lid sinds:
      27 September 2010

      Heren,

      De Zafira A, 2004 1.8 16v max (km stand: 112k), van een kennis van mij heeft last van de volgende problemen:

      – De auto beslaat heel snel en dit is haast niet weg te krijgen.

      We hebben het dashboardkastje losgeschroefd om te kijken of het interieur filter vervangen moest worden. Toen het dashboardkastje verwijderd was zagen we al snel dat de recirculatieklep open stond. Hij gebruikt dus alleen maar lucht van binnen in de auto, terwijl het knopje hiervoor uitstond. Naar even klooien met de kabels ging hij dan toch dicht, met een druk op de knop ook weer open en vervolgens niet weer dicht, bij nog een druk op de knop.
      Klep staat dus nog steeds open en ik denk dat hij daarom ook zo beslaat.
      Iemand enig idee hoe dit op te lossen is? Lijkt aan de bekabeling te liggen.

      – De motor komt niet op temperatuur

      Zelfs na een stuk flink belasten komt hij nauwelijks boven de 80 graden. Ga je daarna rustig rijden, op bijv een 80 km weg, zakt de temperatuur richting de 70 graden.
      Dit was na een stukje flink knallen:

      Wat is er mis en hoe kunnen we dit oplossen?

      #18081740
      Ghanz
      Deelnemer
        Lid sinds:
        31 July 2005

        verwacht zelf ook een kabelbreuk of slechte verbinding.
        al beslaan de ruiten in een opel voor mijn idee altijd snel.

        wat betreft de tempr. koop maar een nieuwe thermostaat. gegarandeerd is het
        dan opgelost.

        wel een thermostaat binnenwerk nemen, de uitvoering incl. behuizing, is mijn inziens overdreven.

        #18081741
        Cobus
        Deelnemer
          Lid sinds:
          28 February 2010

          Hallo,

          Wat betreft de recirculatie klep heb ik ook last van.
          Als de standenknop op de voorruit staat doet mijn recirculatie knop niets.
          Zet ik hem op een andere stand dan doet hij het wel, wat het is ben ik nog niet achter.
          Het zeer snel beslaan van de voorruit ja ik ken het ook, en volgens mij een standaart Opel kwaal.

          Wat betreft de motor temperatuur heb ik helaas ook last van.
          Echter als de buiten temperatuur omhoog gaat geeft hij wel de goede waarde aan.
          Thermostaat heb ik vorig jaar vervangen, maar heeft helaas geen resultaat opgeleverd.
          Als ik de auto met deze temperatuur uit lees met een opcom geeft hij netjes 80-85 aan, terwijl de temperatuurnaald nauwelijks de 70 bereikt.
          Volgens mij ook een standaard Opel kwaal.

          Maar hang me er niet aan op, dit zijn bevindingen die ik zelf ondervonden heb.
          Uiteraard ben ik nog steeds bezig om te kijken of ik dit kan oplossen.
          Echter door tijd gebrek kom ik er steeds niet aan toe.

          Als je links kijkt zie je rechts niets

          #18081742
          Step-han
          Deelnemer
            Lid sinds:
            27 September 2010

            Recirculatieknop hoort ook niet te werken op de voorruit stand volgens mij, op de andere standen wel.
            Knopt werkt ineens weer, dus denk een kabelbreuk of een slechte connector ergens idd.

            Maar even blijven kijken, wordt eigenlijk nooit gebruikt die knop en hij staat nu op de goede stand.

            Wat betreft de temperatuur is het misschien wel eens goed om hem uit te lezen met een opcom, kijken of het veel scheelt.

            #18081743
            Haasje17
            Moderator
              Lid sinds:
              8 September 2009

              Temperatuur probleem is gewoon een defecte termostaat die open blijft staan.

              #18081744
              midnight black
              Deelnemer
                Lid sinds:
                14 December 2011

                Of de thermostaat opent te vroeg! De recirculatiestand werkt inderdaad niet als de ventilatie op voorruitontwaseming staat.

                #18081745
                pieterrademakers
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  10 August 2011

                  Ik heb hetzelfde temp probleem. Kan dat alleen het binnenwerk? Ik dacht dat het een geheel was.

                  #18081746
                  PVB
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    25 April 2006

                    Mijn temp. meter komt helemaal niet uit de hoek, de verwarming en airco werkt wel.
                    Zet ik de auto uit en even later weer aan dan staat de meter op 80graden en onder het rijden gaat hij weer terug naar 70 graden.

                    #18081747
                    Dolby
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      1 May 2008

                      Als de temperatuur niet boven de 80graden uitkomt en op de snelweg verder zakt naar 70 of nog lager 98% de thermostaat kapot. Is gelukkig een betaalbare reparatie die je makkelijk zelf kunt uitvoeren.
                      De recirculatieklep mag inderdaad niet werken als je het op je voorruit hebt staan. Op alle andere standen zou het wel moeten werken. Als je het interieur filter hebt nagekeken en goed is zou het ook mogelijk kunnen zijn dat je ramen beslaan omdat airco een soort vet laagje aan de binnenkant van je raam maakt. Doe je ramen eens goed ontvetten met een goede glasreiniger. Dat zou
                      een wereld van verschil kunnen zijn.

                      #18081748
                      Step-han
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        27 September 2010

                        Recirculatie probleem had te maken met het motortje, blijkt nog steeds te werken dus daar hoeft voorlopig niks aan gedaan te worden.

                        Zal van het weekend de ramen ook eens goed ontvetten, bedankt voor de tip.

                        #18081749
                        Cobus
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          28 February 2010

                          Ja daar ben ik weer even.
                          Mogelijk heb ik een oplossing gevonden voor de beslagen ramen.

                          Van de week een half uurtje rond gereden, de ramen waren voor 70% ontwasemt.
                          Na thuis komst heb ik de rechter keuzeknop van de standen knop een slag naar links gedraaid (ventilatie roosters in dasboard)
                          Daarna de recirculatie knop ingedrukt (gele lampje gaat branden)
                          En vervolgens de motor uitgezet, uitgestapt, deuren op slot, voordeur geopend, glasje whiskey gedronken en toen mijn bed in.
                          Tot mijn grote verassing waren de ruiten in de auto droog, en geen beslagen ramen meer.
                          Ik heb dit nu drie dagen gedaan als ik de auto gebruikt heb, en tot nu toe met succes.
                          Ik zou zeggen probeer het eens, uiteraard bij je eigen voordeur (niet dat je hier niet welkom bent:grin:) wat je daar drinkt mag je uiteraard zelf kiezen.
                          En dan het naar je eigen bed gaan zal ook wel lukken.
                          Maar ik denk niet dat deze laatste stappen de belangrijkste handelingen zijn in deze zaak.
                          Ik zou beginnen bij de eerder genoemde handelingen, hopelijk is dit de oplossing.
                          Anders heb ik gewoon gelluk gehad voor deze dagen.
                          Laat de uitslag weten of het bij jou ook geholpen heeft.

                          Als je links kijkt zie je rechts niets

                          #18081750
                          Step-han
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            27 September 2010

                            Thermostaat valt blijkbaar onder het opel winterplan. En laat de zafira die nou net hebben, dus volgende week naar de dealer. Dan moet het is als het goed is kosteloos opgelost worden.

                            #18081751
                            pieterrademakers
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              10 August 2011

                              Die van mij ook. Dinsdag a.s. Jammer dat dan de buitentemperatuur weer hoger is, want dan Loopt de meter wel hoger op. Ik heb gelukkig nog wat foto’s van de meter bij de koudere dagen.

                              #18081752
                              Dolby
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                1 May 2008

                                Klopt inderdaad de thermostaat valt onder winter certificaat. :thumb

                                @Step-han wrote:

                                Thermostaat valt blijkbaar onder het opel winterplan. En laat de zafira die nou net hebben, dus volgende week naar de dealer. Dan moet het is als het goed is kosteloos opgelost worden.

                                #18081753
                                pieterrademakers
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  10 August 2011

                                  Mijn thermosstaat vervangen komt weer keurig op de 90 graden!

                                  #18081754
                                  Dolby
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    1 May 2008

                                    Goed om te horen. Altijd goed om tijdens de winter de auto optimaal te hebben. Want een kachel is een must dat die goed werkt.

                                    #18081755
                                    Step-han
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      27 September 2010

                                      Vandaag een afspraak bij de dealer, ben benieuwd of het vervangen van de thermostaat werkt.

                                      #18081756
                                      Step-han
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        27 September 2010

                                        Ze hebben alleen een testrit gemaakt om te concluderen dat de thermostaat toch kapot is…

                                        Goede nieuws is dat hij aankomende vrijdag wel vervangen gaat worden.

                                        #18081757
                                        Step-han
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          27 September 2010

                                          En het probleem is opgelost :)

                                        19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
                                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.