Zafira A loopt op 3 cyl.

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Zafira A loopt op 3 cyl.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • #18334891
    opelleek
    Deelnemer
      Lid sinds:
      13 December 2016

      Beste mede forumleden,

      Sinds een jaar rijd ik met veel plezier een Zafira a 1.8 16V uit 1999. Al sinds de aankoop heb ik echter geregeld problemen gehad met de LAMDA sonde. Steeds ging het storingslampje branden waarmee het vermogen weg viel en de auto zeer slecht liep. Als het lampje niet ging branden stotterde hij wel veel, vooral bij lage toeren wanneer je bijvoorbeeld terug schakelde naar de tweede versnelling en wou doortrekken. Als de sonde vervolgens grond werd gereinigd was het probleem weer een tijdje verholpen. Maar dit ter informatie….

      Al sinds een tijdje is mij namelijk opgevallen dat de auto steeds meer benzine verbruikt. En toen ik er vandaag een licht (klein) aanhanghertje achter had viel mij dat de auto wel heel veel moeite had om op snelheid te komen. Toen ik vervolgens het gaspedaal eens diep intrapte om reactie terug krijgen kreeg ik vervolgens alleen een hoop gepruttel als reactie. De auto loopt nu als een trekker. Hij lijkt op 3 cilinders te lopen. De helft van het vermogen is weg en hij maakt het geluid als een trekker (pruttelen).

      Kan dit opnieuw aan de Lambda sonde liggen of moet ik het elders zoeken? Op dit forum las ik namelijk verschillende remedies op soortgelijke storingen. Echter is het gasklep huis recent geleden al eens gereinigd. Deze was zo goed als schoon. De bougies zijn eerder al vervangen en een jaar geleden ook de bobine brug. Het enige wat ik zelf verdenk is de Lamda sonde, de EGR klep of de Luchtmassa meter. Maar wellicht zijn er hier mensen die dit probleem direct herkennen en mij kunnen adviseren waar ik het eerste zou moeten zoeken.

      Ik hoor graag van jullie. Alvast bedankt voor de hulp.

      #18334892
      liviu2004
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 April 2014

        Als loop in 3 cyl, is niet je lambda sonde. Ecu, bobine of kabeling, bougies, compressie meeten …

        #18334895
        opelleek
        Deelnemer
          Lid sinds:
          13 December 2016

          Bedankt voor de snelle reactie. Wat kan er mis zijn met de ECU en kan een bobine al defect raken na een jaar?

          Hoor het graag…

          #18334896
          liviu2004
          Deelnemer
            Lid sinds:
            6 April 2014

            Defect ecu is bekend voor deze model. Als je woon dicht bij, ik heb een bobine en een ecu.

            #18334959
            opelleek
            Deelnemer
              Lid sinds:
              13 December 2016

              Helaas woon ik niet in de buurt van Capella aan de Ijssel, maar de regio Venlo NB. Mocht het echter inderdaad de ECU zijn dan neem ik even contact op.

              Inmiddels de EGR klep gereinigd, maar niet kunnen testen. En ik vond wat olie rondom bougie 2 en 4, maar dat komen door een lekkende kleppendeksel pakking. Verder geen bijzonderheden kunnen vinden. Auto loopt nog steeds slecht en blijft pruttelen. Weinig vermogen vooral bij optrekken of snelheid willen maken.

              Enige vreemde is nadat ik de Lambda sonde opnieuw heb schoongemaakt, ik meteen weer een storingslampje te zien kreeg. Dat is nu een toevoeging op het slechte lopen wat die al deed.

            5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.