Forumindex › Forums › Modellen › Zafira, Sintra (MPV’s) › Zafira A ECU swap met opcom
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 september 2014 om 16:43 #17268256
Hoi allemaal,
Een vraagje van een kennis met een half defecte ecu in een 2003 Zafira A. Is het mogelijk om met een chinese opcom de software/instellingen eruit te halen en dan in de nieuwe ECU te laden ?
Ik heb een youtube videotje gevonden maar zie nergens waar en hoe de software er uit wordt gehaald, mischien is het wel niet eens mogelijk?
Edit: Of is het alleen maar de nieuwe ecu er in, en dan zorgen dat hij wordt ingeleerd met de opcom?
24 september 2014 om 17:14 #18254589It is not possible to take the software from one ECU and flash into another, with opcom. Maybe other tools, but I have never done it.
You need a compatible ECU, with same software version as for your car, reseted and coded to your car. Can be done with opcom, as far as to my knowledge.
You should specify also what engine code you have.
24 september 2014 om 17:30 #18254590Motorcode weet ik morgen pas, een 2e hands ECU uit een compatible Zafira vinden lukt ook wel via ebay.
Dan zou het dus met een opcom wel lukken?Moet er nog iets speciaals met de 2e hands ECU gebeuren voordat die de donor auto verlaat ? Of kan hij er zo uit, en hebben we enkel de pin code nodig om de imo en de sleutels in te leren ?
24 september 2014 om 17:47 #18254591ECU must be reset before leaving the donor car. It can be reset later but you need to know the pass code and I have done this for Multec S(F) ECU types. That’s why I asked about engine type code.
On your car, imobiliser must be reset, keys recoded to the car, VIN and pass code to be programmed to ECU, I am not sure the full sequence cause I do it with tech2 and it follows its own route.
If it is from the same year, car, engine, it should have the same software.
24 september 2014 om 19:58 #18254592Ok, lijkt erop dat het wel moet lukken dan. Iemand anders misschien specifiek nog ervaring om dit met een opcom te doen? We willen het namelijk graag zelf doen, ook om er van te leren.
24 september 2014 om 20:28 #18254593als je wil kan ik een test opstellingje maken met een van de vele ECU’s die ik heb liggen en kijken of ik het voorelkaar krijg met de OP-COM.
Als het lukt zet ik hier wel de procedure :)24 september 2014 om 20:38 #18254594Ja graag, dat zou zeker fijn zijn.
Hoe meer we weten, hoe beter uiteindelijk voor iedereen.
24 september 2014 om 21:38 #18254595Noh, dit zou het moeten zijn :)
Voorwerk :
1. Start de op-com software en selecteer de auto waar je werk gaat verrichten
2. Ga Naar Motor > MotorType en noteer de gegevens welke worden weergeven
3. Ga naar Programmering > Programmeer variant configuratie en noteer de huidige instellingen
4. Klik op Programmeren voertuigidentificatie nummer en noteer het huidige VIN nummer
5. Sluit OP-COM af en verwissel de ECU.
6. Voer bovenstaande procedure nogmaals uit, controleer of de software versie het zelfde is.Oude ECU afmelden :
1. Ga naar Carosserie > Immobiliser II > Speciale Functies
2. Klik op Beveiligings Code en type de security code in.
3. Klik op Reset ECM (Regeleenheid Motormanagement) en klik ja bij de bevestiging. Ecu is nu afgemeld
4. Sluit OP-COM af en verwissel de ECU.Nieuwe ECU aanmelden
1. Start OP-COM en ga naar Motor > MotorType
2. Klik op programmering > Programmeer variant configuratie en stel alles weer zo in zoals de oude (oude instelingen had je eerder genoteerd)
3. Klik op Programmeren voertuigidentificatie nummer, voer het genoteerde nummer in van de oude ECU.
4. ga terug naar de Immobiliser
5. Ga naar programmering
6. Klik op beveiligings code
7. Klik op Immobilizer functie Programmeren
8. Selecteer “Motormanagement computer geinstalleerd” en klik op Ok
Nieuwe ECU is nu aangemeld :)25 september 2014 om 07:40 #18254596Top! Nu een 2e hands ECU bestellen en het proces volgen, veel dank. De oude sleutels werken dan ook meteen neem ik aan, omdat alle nummers e.d gelijk zijn aan de oude ECU ?
25 september 2014 om 07:53 #18254597Let wel op dat je 2de hands ECU uitgeleerd moet zijn (zoniet kan je hem naar mij opsturen, dan reset ik deze voor je)
De oude sleutels blijven werken omdat je de sleutels niet wist met deze procedure.Voor welk motorblok heb je een ECU nodig ?
25 september 2014 om 08:15 #18254598Motorblok weet ik straks pas als de auto hier is. Uitleren kunnen we zelf toch ook doen als we de security code hebben en jou handleiding daarbij volgen ?
25 september 2014 om 08:34 #18254599Uitleren is geen probleem, maar je moet wel de immobilizer + code hebben die bij de donor ECU hoort anders kan je deze niet uitleren met de OP-COM :)
25 september 2014 om 08:48 #18254600En ehm mocht je een ecu van een X18XE1 zoeken kun je ook die van een X20XEV, X20XER pakken zijn gelijk!
25 september 2014 om 09:01 #18254601@ZakhooiTM wrote:
Uitleren is geen probleem, maar je moet wel de immobilizer + code hebben die bij de donor ECU hoort anders kan je deze niet uitleren met de OP-COM :)
Aah oke, dus eigenlijk gewoon een ECU zoeken die uitgeleerd is, bespaart weer een extra handeling. En mochten we dat niet kunnen vinden, kan jij het dus doen.
25 september 2014 om 09:10 #18254602Jup, bespaard een hoop ellende :P
25 september 2014 om 15:39 #18254603@ZakhooiTM wrote:
Uitleren is geen probleem, maar je moet wel de immobilizer + code hebben die bij de donor ECU hoort anders kan je deze niet uitleren met de OP-COM :)
On Multec S(F) ECUs, I can find the code, easy job 5 minutes.
25 september 2014 om 16:37 #18254604VIN 2 Code ? or Carprog ?
25 september 2014 om 16:59 #18254605Opcom clone 2010, but only Multec S(F).
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.