Zafira 2006, Start soms niet…

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Zafira 2006, Start soms niet…

  • Dit onderwerp is leeg.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #17271489
    rene_zaf
      Lid sinds:
      14 April 2015

      Beste Forumleden,

      Mijn Zafira Cosmo 2.2 van 2006 heeft startproblemen.
      De laatste dagen reageert er soms niets tijdens het omdraaien van de sleutel.
      Wel branden er lampjes op het dashboard (normale check lampjes), maar geen klik of startmotor.
      Soms, na drie of vier keer proberen start hij ineens wel.

      Van het weekend toen hij toevallig wél startte liet ik de motor even draaien bij huis.
      Terug bij de auto (na nog geen 5 minuten) draaide de motor niet meer, wel nog dashboard lampjes branden.
      Dit vind ik een vreemde bijkomstigheid en ook een gevaarlijke, ik durf m’n vrouw er niet meer mee de straat op te laten gaan…

      Wat ik tot nu toe gedaan heb:

      1. alle relais uitgenomen en op getikt en weer teruggeplaatst.
      2. massakabel aan de accukant losgehaald en na enkele minuten weer terug gezet.
      3. gekeken naar corrosie bij de kabels aan de accukant.
      4. andere sleutel geprobeerd
      5. foutcodes uitgelezen (met pedaaltruck)

      foutcodes: 111261 / 111264 / 156571 / 161450

      Heeft iemand enig idee waar ik kan zoeken?

      #18281267
      midnight black
      Deelnemer
        Lid sinds:
        14 December 2011

        Welkom! 111261 is meen ik een defect aan de wervelklep, je kunt kijken of deze nog beweegt. Even zoeken op forum staat wel ergens een en ander over omschreven.

        #18281268
        Opeltje17
        Deelnemer
          Lid sinds:
          18 January 2012

          Laatste heeft te maken met je startblokkering, even uitlezen met de op-com anders kijken wat deze aangeeft.

          Grote kans dat de software van de CIM(stuurkolom module) geupdate moet worden.

          #18281269
          bert.
          Deelnemer
            Lid sinds:
            16 December 2009

            Heb dit ook gehad. Probeer eens om je sleutel gewoon om te draaien. Hiermee bedoel in niet te starten, maar uit contactslot trekken, sleutel halve slag draaien, opnieuw in contactslot en dan weer omdraaien en starten.

            #18281270
            rene_zaf
              Lid sinds:
              14 April 2015

              Bedankt voor de reacties; tot op heden is de storing nog niet verholpen.
              Kan het misschien aan het contactslot liggen (electronische gedeelte?)
              Heb een half jaar terug wel het mechanische gedeelte van het contact vernieuwd.

              Na een vijftal keer proberen en start hij soms ineens wel.
              Het blijft vreemd.

              Bert:
              Verder is het niet de oplossing om de sleutel een halve slag te draaien iig; daarvoor zou er naar mijn idee ook een sleuteltje moeten knipperen ivm falende startblokkering.

              #18281271
              bert.
              Deelnemer
                Lid sinds:
                16 December 2009

                rene_zaf werktte bij mij toen iig wel, vandaar mijn reaktie.

                #18281272
                rene_zaf
                  Lid sinds:
                  14 April 2015

                  Tot op heden is de storing helaas nog niet verholpen. Enkele weken heeft de Zafira steeds goed gestart (op een enkele keer na). Die enkele keren startte hij na 5x proberen alsnog.
                  Vanmorgen probeerde ik te starten en constateerde ik het volgende:
                  Startmotor ging rond op het moment dat de sleutel in stand 2 stond!! (Stand waarin de sleutel staat tijdens bedrijf), motor sloeg echter niet aan.
                  Na 2 tot 3 keer proberen met hetzelfde effect hoorde ik enkel een kleine tik van de startmotor met de sleutel in stand 2, in stand 3 (startstand) deed hij niets.
                  Motor is niet meer te starten momenteel.

                  Ik vermoed dat het wellicht iets met regenval van vannacht temaken heeft; tweede optie het contactblok achter de sleutel??

                  Waar kan ik de aansluitingen checken van de startmotor bij de zafira?

                  Iemand een idee?

                  #18281273
                  Dolby
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    1 May 2008

                    Defecte startmotor. Zou ook mogelijk zijn. Wat jij hierboven beschrijft heb ik toevallig 1 maand geleden ook gehad.

                    #18281274
                    rene_zaf
                      Lid sinds:
                      14 April 2015

                      @Dolby wrote:

                      Defecte startmotor. Zou ook mogelijk zijn. Wat jij hierboven beschrijft heb ik toevallig 1 maand geleden ook gehad.

                      Startmotor is in orde.

                      Weken later en met enige regelmaat problemen met starten stond mn vrouw midden op de snelweg stil met de Zafira!
                      Motor uitgevallen en niet meer te starten..
                      Na een uur zoeken door de anwb helaas geen oplossing. Wel wees de monteur richting de ECU die geen signaal zou krijgen/geven.

                      Na een dag zoeken bij Opel wordt gezegd dat de zekeringkast onder de motorkap defect is en vervangen moet worden.
                      Daar zit namelijk een computer in die het signaal aan de ECU moet geven (??)

                      Wat voor computer is dit en is gezien het ‘stapsgewijze’ defect raken zoiets niet te repareren?

                      Alvast bedankt!!

                      #18281275
                      ZakhooiTM
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        10 November 2013

                        Zal wel de UEC mee worden bedoeld, deze kan inderdaad een probleem geven, dit is zekeringenlast onder de motorkap

                        Code beschrijvingen zijn :
                        111261/64 | P1112 : Swirl Flap Stuck / Swirl Flap Adaption Malfunction / Swirl Actuator Malfunction
                        156571 | P1565 : Cruise Control Interface Malfunction (CANBUS data probleem)
                        161450 | P1614 : Immobiliser Wrong Signal Received
                        (Dit is de reden dat ie waarschijnlijk niet start, zeker als deze code blijft staan in het geheugen na het wissen.
                        Gaat als je de motor probeert te starten ook het lampje met steeksleutel knipperen ?)

                        Voor P1112 is TSB artikel : 2233 beschikbaar
                        Voor P1614 is TSB artikel : 2115 beschikbaar
                        Effe zoeken naar Field Remedy NummerHIER zoeken op google en jje komt meer te weten

                        Voor de CIM is er een software update welke dit probleem zou kunnen oplossen :)

                        #18281276
                        rene_zaf
                          Lid sinds:
                          14 April 2015

                          UEC laten vervangen, voor alsnog probleem weg!
                          Allemaal bedankt iig!

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.