Zafira 2.2 hapert *opgelost*

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Zafira 2.2 hapert *opgelost*

  • Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17276918
    marcel-opel
      Lid sinds:
      14 July 2011

      Beste forumleden,

      Sinds een paar weken loopt mijn zafira niet meer lekker, het toerental zakt soms inens uit het niets naar beneden. Tijdens het rijden gebeurd dit bij afremmen en de koppeling intrappen en slaat hij soms zelfs af. Ditzelfde gebeurd regelmatig voor een bocht op het moment dat de koppeling ingetrapt word valt alles weg en slaat hij uit. Het is niet altijd soms rijd hij weer als een zonnetje. Als hij dit doet merk ik het ook bij het optrekken ik moet dan meer gas geven en op een gegeven moment lijkt hij hem dan weer op te pakken. Ook na een bocht bijvoorbeeld als hij nog in zijn 2 staat komt hij bijna niet op gang tot je voelt dat hij weer pakt. Ik heb een weken geleden met de Op-com gekeken of er een storing in stond waar ik iets mee kan maar er stond cilinderrij 1 reageert traag oid. Weet iemand wat ik hier mee kan? In de garage (niet Opel) hebben ze onlangs de gasklep gereinigd en de bougies vervangen. Zelf heb ik injectorreiniger in de tank gegooid maar dat heeft allemaal niet geholpen.

      Hoop dat ik hier iets wijzer kan worden ik weet dat er veel kennis aanwezig is op dit forum.

      #18320595
      marcel-opel
        Lid sinds:
        14 July 2011

        Helemaal niemand een tip?

        #18320594
        rinus747
        Deelnemer
          Lid sinds:
          31 May 2010

          Bij Zafira A heb ik wel eens gehad dat het gaatje met de luchtdoorvoer van de gasklep naar het slangetje dat naar het kleppen deksel gaat dicht zat. Bij reinigen van de klep wordt dat vaak erger omdat men makkelijk nog meer vuile zooi in dat gaatje smeert. Het gaatje heeft maar 1mm diameter, maar kan met een paperclip doorgeprikt worden. Dat kan ook van de buitenkant in de slangaansluiting (het is een 1 cm dikke slang die met een gaatje van 1mm naar binnen gaat!). De gasklep hoeft er dus niet uit.

          Als dat gat verstopt zit kan dat tot de beschreven problemen leiden, maar zeker is dat niet….er zijn veel meer oorzaken met hetzelfde (onduidelijk te beschrijven) effect.

          #18320596
          Opeltje17
          Deelnemer
            Lid sinds:
            18 January 2012

            Wat gebeurt er als je hem goed doortrekt? trekt ie mooi vloeiend door of stottert en bokt ie dan?

            #18320597
            marcel-opel
              Lid sinds:
              14 July 2011

              @Opeltje17 wrote:

              Wat gebeurt er als je hem goed doortrekt? trekt ie mooi vloeiend door of stottert en bokt ie dan?

              Als ik uit een bocht in zijn twee weer optrek houd hij in en voel je dat hij op een gegeven moment pakt, daarna rijd hij prima. Op de snelweg merk ik ook niets en loopt hij goed. Het is puur het optrekken waar hij dan aarzelt. En bij het stoplicht of voor een bocht als ik de koppeling intrapt zakt soms het toerental zo laag dat hij bijna of daadwerkelijk afslaat.

              #18320598
              Opeltje17
              Deelnemer
                Lid sinds:
                18 January 2012

                Alleen als je optrekt in z’n 2?

                Vaak als ie een storing geeft op een cilinder rij, houdt ie in tijdens het rijden en is het de hogedrukbrandstof pomp.

                Keer goed doortrekken van 0 tot 120 rond de 4000 toeren bokt ie dan als een gek.

                Afslaan met koppeling intrappen kan komen door een vervuilde gasklep, EGR zit ik ook nog aan te denken weet alleen niet of jou Z22YH die heeft uit welk jaar komt je zaf?

                #18320599
                marcel-opel
                  Lid sinds:
                  14 July 2011

                  @Opeltje17 wrote:

                  Alleen als je optrekt in z’n 2?

                  Vaak als ie een storing geeft op een cilinder rij, houdt ie in tijdens het rijden en is het de hogedrukbrandstof pomp.

                  Keer goed doortrekken van 0 tot 120 rond de 4000 toeren bokt ie dan als een gek.

                  Afslaan met koppeling intrappen kan komen door een vervuilde gasklep, EGR zit ik ook nog aan te denken weet alleen niet of jou Z22YH die heeft uit welk jaar komt je zaf?

                  Nee sorry ook bij het optrekken in zijn 1 voel je dat hij inhoud en na een paar seconde pakt daarna is er niets meer aan de hand. Even snel optrekken lukt niet meer. De gasklep is onlangs gereinigd dat heeft helaas niet geholpen. Mijn zafira is uit 2006.

                  #18320600
                  Opeltje17
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    18 January 2012

                    Kan je de code’s eens posten die je krijgt met uitlezen.

                    Denk niet dat jouwe een EGR klep heeft, maar mocht ie hem wel hebben kan het goed zijn dat deze de boel in de zeik neemt.

                    Even kijken of ie erop zit, als ie er opzit zit ie rechts van de motor achter je brandstof pomp:

                    En dan dit topic even door nemen:

                    viewtopic.php?f=21&t=189630

                    #18320601
                    marcel-opel
                      Lid sinds:
                      14 July 2011

                      @Opeltje17 wrote:

                      Kan je de code’s eens posten die je krijgt met uitlezen.

                      Denk niet dat jouwe een EGR klep heeft, maar mocht ie hem wel hebben kan het goed zijn dat deze de boel in de zeik neemt.

                      Even kijken of ie erop zit, als ie er opzit zit ie rechts van de motor achter je brandstof pomp:

                      En dan dit topic even door nemen:

                      viewtopic.php?f=21&t=189630

                      Ik krijg onder andere de volgend fout:

                      P1112 – Wervelklep, aanpassingsfout

                      Zou die er iets mee te maken kunnen hebben?

                      #18320602
                      Opeltje17
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        18 January 2012

                        Dan zou ik is kijken of je wervel kleppen in je inlaat allemaal nog aan het bedieningstangetje vast zitten.

                        Anders je wervel kleppen vervangen, daar kan ie ook beroerd van lopen.

                        #18320603
                        marcel-opel
                          Lid sinds:
                          14 July 2011

                          @Opeltje17 wrote:

                          Dan zou ik is kijken of je wervel kleppen in je inlaat allemaal nog aan het bedieningstangetje vast zitten.

                          Anders je wervel kleppen vervangen, daar kan ie ook beroerd van lopen.

                          Heb net gekeken maar weet niet precies waar ik naar moet kijken. zie een plastic stangetje die op een wit knopje geklikt zit en die ik opzij kan drukken waarna hij zelf in positie terug komt.

                          #18320604
                          Opeltje17
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            18 January 2012

                            Dan kijk je op het goede, zitten als het goed is 4 stangetjes deze moeten goed in de witte kopjes zitten.

                            #18320605
                            marcel-opel
                              Lid sinds:
                              14 July 2011

                              @Opeltje17 wrote:

                              Dan kijk je op het goede, zitten als het goed is 4 stangetjes deze moeten goed in de witte kopjes zitten.

                              Aangedrukt en het hij loopt weer als een zonnetje.

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.