Zafira 2.2 DTR diesel turbo probleem?

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Zafira 2.2 DTR diesel turbo probleem?

  • Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • #17274155
    chroom
    Deelnemer
      Lid sinds:
      7 November 2015

      Hallo,

      En paar weken terug een opel zafira 2.2 dtr gekocht van bwjr 2003.
      Volgens de vorige eigenaar gaf deze een storing bij doortrekken in z’n versnelling of vroeg naar z’n 5 schakelen en dan flink gas geven.
      Na uit laten lezen bij een garage met een standaard kast gaf deze aan dat zelfs bij stationair toerental de turbodruk te hoog is.
      Nu heb ik iets gevonden op dit forum wat een vergelijkbare fout was en wat met een veer te verhelpen zou zijn.

      viewtopic.php?f=6&t=131690

      Een gebruiker genaamd Dietrich concept geeft daar een oplossing voor maar de link naar het desbetreffende gedeelte van de site werkt niet.
      Heeft iemand een vergelijkbaar probleem en dit opgelost of is er iemand die weet waar ik moet beginnen?

      Slangen en leidingen heb ik gecontroleerd en ook het vacuüm lijkt in orde.

      #18301496
      Dietrich Concept
      Deelnemer
        Lid sinds:
        15 December 2004

        Neem even contact op met autobedrijf H H Dijkstra in bergum die weet precies wat het is

        Mvg Dietrich

        #18301497
        chroom
        Deelnemer
          Lid sinds:
          7 November 2015

          @Dietrich Concept wrote:

          Neem even contact op met autobedrijf H H Dijkstra in bergum die weet precies wat het is

          Mvg Dietrich

          Jammer genoeg geeft hij geen antwoord op de vraag en neemt ook z’n telefoon niet op :(

          Kan iemand aan de hand van de foto’s vertellen of de turbo variabele schoepen heeft of dat het stangetje met vacuüm bedient van de wastegate is?

          #18301498
          Dolby
          Deelnemer
            Lid sinds:
            1 May 2008

            Hopelijk heb je hier iets aan. Zo ver ik weet heeft de Y22DTR standaard een variabele turbo.

            Bekende problemen van Y22DTR motor;

            #18301499
            chroom
            Deelnemer
              Lid sinds:
              7 November 2015

              @ dolby

              Mag ik weten wel programma je hiervoor gebruikt hebt, ziet er wel leuk uit :D

              #18301500
              Opeltje17
              Deelnemer
                Lid sinds:
                18 January 2012

                Autodata.

                #18301501
                Dolby
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  1 May 2008

                  Inderdaad auto data en Tis gebruik ik regelmatig. Maar de screenshot van hierboven is autodata is voor alle merken auto’s. :thumb

                  #18301502
                  chroom
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    7 November 2015

                    Autodata inmiddels gevonden maar dit kan me niet echt verder helpen :(

                    Dingen die ik al gedaan heb zijn:
                    1: alle vacuüm slangetjes en rubber aansluitingen gecontroleerd op lekkage
                    2: Turbo slangen en intercooler gecontroleerd
                    3: wervel kleppen schoongemaakt en inlaat gereinigd
                    4: luchtmassameter vervangen voor nieuwe imitatie “het lijkt er op dat hij nu nog trager is?”

                    Kan met de computer bekeken worden of de vacuüm potjes en de bijbehorende relais werken?
                    bv met Op com of tech 2

                    Iemand misschien nog tips of advies?

                    #18301503
                    chroom
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      7 November 2015

                      Verdere aanpassingen die nu gedaan zijn.

                      Luchtmassa meter vervangen voor en Bosch!
                      Wervelkleppen huis opnieuw gedemonteerd en gemonteerd met nieuwe pakkingen :angel

                      Trekt nu vol op in eerste en 2de versnelling maar in drie moet je wat met het gas spelen om geen noodloop te krijgen.

                      Turbodruk sensor vervang ik deze week

                      Zit er een baro sensor op deze wagens of zit deze in de ecu?

                      #18301504
                      chroom
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        7 November 2015

                        Turbodruk sensor vervangen “Bosch” geen verandering merkbaar :(

                        Met opcom blijft de gemeten druk druk ook achter op de gevraagde druk wanneer dit te lang duurt of het verschil te hoog wordt gaat hij in noodloop :shock:

                        Van de vacuüm pomp weet iemand hoeveel onderdruk deze moet geven en hoe ik dit kan meten?

                        Wanneer ik m’n vinger er voor stop “rechtstreeks bij het pompje” kan ik nauwelijks voelen of hij zuigt ook lijkt de rembekrachtiging soms minder te werken.

                        Iemand nog nuttige tips hierbij?

                        #18301505
                        Dolby
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          1 May 2008

                          Nee sorry. Op dit moment niet. :(

                          #18301506
                          chroom
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            7 November 2015

                            :thumb evengoed bedankt voor het reageren met zo weinig reacties dacht ik even dat ik alleen op het forum was :???:

                            #18301507
                            chroom
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              7 November 2015

                              :D vacuüm pomp vervangen en de Zafira rijd als nieuw king:

                              Probleem opgelost allemaal bedankt voor het meedenken!

                            13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.