Zafira 2.2 cosmo 2006 Airco *opgelost*

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Zafira 2.2 cosmo 2006 Airco *opgelost*

  • Dit onderwerp is leeg.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Berichten
  • #17277064
    marcel-opel
      Lid sinds:
      14 July 2011

      Beste Forumleden,

      Mijn airco doet het niet meer.

      Hij heeft drie weken geleden in de garage gestaan voor de airco, deze bleek leeg te zijn. Gevuld en gecontroleerd op lekkage en hij deed het weer, voor een week. Nu terug naar de garage geweest hij is nog vol maar de pomp krijgt geen signaal meer. Zekeringen onder de motorkap en achterin gecontroleerd niets mis, aansturingsrelais is goed. Weet iemand wat er aan de hand zou kunnen zijn? Dus de pomp staat niet vast maar hij krijgt geen signaal meer.

      #18321381
      rinus747
      Deelnemer
        Lid sinds:
        31 May 2010

        Als er geen signaal bij de pomp aan komt terwijl het systeem goed onder druk staat is het waarcshijnlijk een van deze oorzaken:

        1) zekering
        2) draadbreuk in de draad naar de compressor (door een marter?)
        3) problemen met de bedieningsknop
        4) ECU
        5) Er is een beveiliging actief….:

        Verdacht is wel dat de druk een week geleden weg was. Weet je zeker dat de zaak niet langzaam leeg aan het lekken is, en dat de beveiliging (die de exacte druk meet), de druk te laag vindt, en veroorzaakt dat de pomp niet aangestuurd om grotere schade te voorkomen.

        Ik zou zeggen…..gewoon weer opnieuw bijvullen (bij een ander bedrijf?), en als het dan goed gaat, en je over een week weer problemen hebt dan weet je zeker dat het langzaam lekt. Meestal is het de condensor, en die kun je zelf vervangen (….als het helemaal is leeggelekt! Kijk uit want ontsnapte damp uit een deels gevuld systeem kan nog steeds de lenzen uit je ogen vriezen voordat je met je wimpers kunt knipperen)

        #18321382
        rinus747
        Deelnemer
          Lid sinds:
          31 May 2010

          ps al die andere kleine zaken zijn makkelijk op te lossen…..laten we het 1 voor 1 bekijken. First things first.

          #18321383
          marcel-opel
            Lid sinds:
            14 July 2011

            @rinus747 wrote:

            Als er geen signaal bij de pomp aan komt terwijl het systeem goed onder druk staat is het waarcshijnlijk een van deze oorzaken:

            1) zekering
            2) draadbreuk in de draad naar de compressor (door een marter?)
            3) problemen met de bedieningsknop
            4) ECU
            5) Er is een beveiliging actief….:

            Verdacht is wel dat de druk een week geleden weg was. Weet je zeker dat de zaak niet langzaam leeg aan het lekken is, en dat de beveiliging (die de exacte druk meet), de druk te laag vindt, en veroorzaakt dat de pomp niet aangestuurd om grotere schade te voorkomen.

            Ik zou zeggen…..gewoon weer opnieuw bijvullen (bij een ander bedrijf?), en als het dan goed gaat, en je over een week weer problemen hebt dan weet je zeker dat het langzaam lekt. Meestal is het de condensor, en die kun je zelf vervangen (….als het helemaal is leeggelekt! Kijk uit want ontsnapte damp uit een deels gevuld systeem kan nog steeds de lenzen uit je ogen vriezen voordat je met je wimpers kunt knipperen)

            Bedankt voor de snelle reactie, zou ik dat met de op-com uit kunnen lezen als er niet voldoende druk is waardoor de pomp niet meer aangaat? Zo ja waar kan ik dat precies vinden?

            #18321384
            rinus747
            Deelnemer
              Lid sinds:
              31 May 2010

              Dat weet ik niet, maar ik denk het wel.

              Dan moet je vast in het deel zijn over Chassis of Body. In ieder geval niet bij Engine ECU en Immobilizer.
              Er zijn 2 drukken in het systeem maar ik weet niet hoeveel sensoren.

              Er is een druk voor en een druk achter de compressor
              Als de compressor een tijdje heeft uitgestaan (of een nachtje) zullen die drukken wel naar elkaar toelopen, en kun je zien of ze hetzelfde getal aangeven, in welk geval je wel mag concluderen dat ze het beide goed doen omdat ze beiden dezelfde druk zien.
              Als de compressor aan staat kun je zien hoeveel drukverschil de compressor kan leveren

              Wat de exacte waarden zijn weet ik niet maar het zijn allemaal getallen tussen de 10 en 30 atm geloof ik, dus heel behoorlijk hoog. De druk hangt ook af van de buitentemperatuur, dus er is moeilijk iets over te zeggen denk ik. Hoe dan ook: Als je aan de rubber slangen gaat sjorren is een veiligheidsbril absolute noodzaak! Een klungelige bril kan van je gezicht geblazen worden, en ook kunnen je lenzen en oogleden in een fractie van een seconde bevriezen….Zelfs handschoenen is aan te bevelen.

              #18321385
              marcel-opel
                Lid sinds:
                14 July 2011

                Airco was inderdaad lek (condensor) en de magneetspoel was niet goed. Opgelost door garage.

                #18321386
                Dolby
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  1 May 2008

                  Gelukkig is het opgelost. Hopenlijk heeft het niet te veel geld gekost want soms vragen ze er wel erg veel voor.

                7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.