Zafira 1.6: startmotor loopt vol met benzine

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Zafira 1.6: startmotor loopt vol met benzine

  • Dit onderwerp is leeg.
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • #17256934
    peachtail
      Lid sinds:
      10 April 2013

      Hallo allemaal,

      Wij hebben een Opel Zafira 1.6 benzine, model: B Z16XEP uit 2006. Eerste 9 maanden prima gereden, maar nu…. een drama.

      Eind januari deed de auto steeds langer over het starten (ipv direct aanpakken telkens 1 sec. langer), totdat hij ineens niet start. Paar keer proberen en uiteindelijk lukte het toch. Die week een paar keer weer gereden en niks mee aan de hand (behalve soms iets langer wachten voordat hij start). Ik wil stoppen bij een stoplicht en de auto valt mij weer uit. Balen. Het duurt 3 min. voordat ik hem weer aan de praat krijg. Als ik vervolgens bij mijn ouders ben en weg wil, doet hij het weer niet. De plaatselijke garage gebeld en heeft hem weg gesleept. Probleem met de kleppen van (volgens mij) de injectiemotor, maar volgens hun kan ik er nog wel mee naar huis rijden.

      De auto gaat naar onze garage. Veel fouten in het systeem. Uiteindelijke probleem: sleutelherkenning. Prima, fouten zijn eruit en hij doet weer. (feb. 2013). Halverwege maart begon de auto weer langer te doen over het starten en waar ik bang voor was gebeurde. De auto wil niet meer starten. Als wij de sleutel omdraaien klikt hij wel, maar verder niks. Ook niet het beginnende startende geluid. In het begin doet hij alleen klik als je de sleutel omdraait, later doet de radio het ook ineens weer. De monteur zet de accu aan de snellader (accu is nog vervangen voordat wij de auto kochten) en de motor maakt een kort startgeluid en gooit de auto weer uit. De monteur heeft al snel door dat de auto wel achteruit wil, maar niet vooruit. Toen ze de motor wilden bekijken spoot de benzine met hoge snelheid eruit (zelfs tegen hun plafond, die flink hoog is). Ze hebben de ECU opgestuurd naar een bedrijf in Almelo. Die kon niks vinden. Balen. Wij krijgen de auto dus terug en de fouten zijn eruit, maar de eerst volgende dag gaat het alweer mis. De 1e rit gaat prima. Bij de 2e rit maakt hij een startgeluid, maar hij start niet. Vervolgens een paar keer proberen te starten: lukt niet. Na een stuk of 10/15 keer proberen lukt het alsnog, maar toch garage bellen. De garage leest uit en er volgens veel foutcodes plus een melding: vervang ECU. Oké. Duur grapje, maar doe maar.

      Auto terug. De 1e dag reed hij goed (op 1 keer moeilijk starten na) en de 2e dag gaat het alweer mis. Hij klikt wel (volgens mij ging de radio ook direct aan), maar starten: hó maar. Na een keer of 10/15 proberen lukt het alsnog. Naar de garage, de foutmeldingen:
      P0201 cil. 1 inspuit vert. kring
      P0202 cil. 2 inspuit vert. kring
      P0203 cil. 3 inspuit vert. kring
      P0204 cil. 4 inspuit vert. kring
      P1600 regeleeneid of prom. Vervangen (kan niet helemaal goed lezen wat er staat)
      U2103 can.bus storing
      U2104 can.bus storing

      Ze gaan kijken wat het probleem is. Iemand ideeën en is dit een herkenbaar probleem?
      Wij hebben de auto bij 2 garages gehad. De één zegt dat de motor van ons type Zafira regelmatig problemen geeft, de ander zegt van niet. Wie weet het wel?

      #18125422
      Aapje
        Lid sinds:
        1 January 2009

        Welkom, allereerst: je zit in het subforum: Kadett niet in Zafira.

        “startmotor loopt vol met benzine”??? Loopt je startmotor nou vol met benzine of is de ECU nou kapot?

        Wat wil je precies weten???

        Ergens heb je storing in je elektrische circuit en je garages waar je bent geweest kunnen het blijkbaar niet vinden dus ze wijzen maar naar de ECU. Anders had je geen bult foutcodes gehad.

        Je ECU geeft errors op de injectierails, dus ik gooi even een gokje op: Er zit een probleem in je brandstofsysteem. Kortom, laat daar eerst eens naar kijken. Benzine die 5meter hoog spuit is niet “normaal”, waar kwam de benzine vandaan?

        #18125423
        peachtail
          Lid sinds:
          10 April 2013

          De startmotor loopt vol met benzine en na het uitlezen en een paar keer stilstand kwam men (beide garages) tot de conclusie dat de ECU kapot was. Dit stond ook op het apparaat waarmee ze de foutcodes hebben uitgelezen.
          Op de één of andere manier blijft onze auto maar benzine geven, ook als het (blijkbaar) niet moet, vandaar dat er zoveel benzine in zat. De auto had ons wel in de brand kunnen vliegen zeiden ze nog.

          De garage kan (nog) niet vinden waarom hij steeds benzine blijft geven.

          #18125424
          perror
          Deelnemer
            Lid sinds:
            29 August 2011

            ben je bij een opel dealer geweest? die hebben meestal meer verstand van storingen.
            Als de ecu is gecontroleerd en goed bevonden kan het dus niet de ecu zijn.
            Als de startmotor vol met benzine loopt is er ergens een lek.
            Misschien dat het lek kortsluiting of een storing veroorzaak.
            Meestal als je veelstoringen heb is er ergens een sluiting.
            In een elektrisch schema kun je zien of alles storingen onder een zelfde zekering vallen.
            Met een schema kan je bedrading controleren en dingen uit sluiten.
            Er zal dus gemeten moeten worden.
            Bij een dealer kunnen ze een stappen plan volgen om een storing te vinden.
            Dan weten ze precies wat voor weerstand, spanning of signalen er op een draad moet staan.

            #18125425
            peachtail
              Lid sinds:
              10 April 2013

              Onze garage heeft erover gesproken om hem bij de Opel garage neer te zetten en hem daar na te laten kijken. Volgens mij gaat dit ook zo gebeuren, maar ik ben er niet zeker van.

              #18125426
              peachtail
                Lid sinds:
                10 April 2013

                Onze garage is ermee naar de Opel garage geweest. De foutmeldingen waren hetzelfde. Zelfs Opel krabde zich achter de oren, maar toch hebben ze het (volgens mij) vrij snel gevonden: een relais was kapot.

                De garage is ervan overtuigd dat de ECU de relais kapot heeft gemaakt en niet andersom. Dus de ECU moest sowieso vervangen worden. Doordat de ECU verkeerde signalen gaf is de relais kapot gegaan en daarom reageerde de ECU weer fout. Men was bang dat de relais de ECU misschien weer kapot had gemaakt, maar dat is niet het geval.

                Wij rijden op dit moment al 2 dagen zonder problemen :thumb . Fingers crossed!!!!

              6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.