Zaffie met nukken

Forumindex Forums Modellen Zafira, Sintra (MPV’s) Zaffie met nukken

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Berichten
  • #17274368
    Cobus
    Deelnemer
      Lid sinds:
      28 February 2010

      Beste Opel vrienden,

      Mijn Zafira heeft het weer eens niet naar zijn zin.
      Een koude start en zolang de motor nog niet op temperatuur is rijd hij goed.
      Echter als hij op temperatuur begint de ellende.
      Bij het terugschakelen vat het toerental naar bijna nul, maar hij kan hem nog net aan de praat houden.
      Als je tijdens het rijden het gas los laat en bij circa 2000 tpm en dan langzaam het gas intrapt begint hij te bokken, trap je hem daarna even verder in dan pakt hij hem mooi op.
      Dus een snelheid rijden bij circa 2000 trpm is het een drama.
      Ook als hij warm is bij het wegrijden is het net of hij even tegen gehouden word en een klein beetje nukt en moet je flink het gaspedaal intrappen.
      Gasklephuis is al schoongemaakt met nieuwe pakking, egt klep vervangen en afgedopt, katalysator vervangen, thermostaat vervangen, brandstoffilter vervangen en massadraad naar motor aan chassis en massadraad van lmm naar chassis.
      Hij geeft verder geen foutmelding tijdens het uitezen.
      Het probleem is eerder aanwezig geweest, maar door de lmm aan massa te leggen was het toen weg.
      Ik weet het even niet meer.
      Moet ik nu zomaar op de bonnevooi maar het een en ander gaan vervangen.
      Wie weet raad.
      Alvast mijn dank voor het meedenken.

      #18302992
      rinus747
      Deelnemer
        Lid sinds:
        31 May 2010

        Begin dan maar eens met zaken die geen onderdelen kosten en wel dezelfde effecten kunnen geven

        – Heb je bij het schoonmaken van de gasklep, het gaatje naar de slang die naar de kleppen gaat niet dicht-gesmeerd met prut? Bijvoorbeeld even doorprikken met een dun draadje van rechts buiten tot het er aan de binnen kant uit komt
        – Heb je alle bougies al eens bekeken en vergeleken
        – Gooi de connector van de klopsensor eens los, en kijk eens of het dan beter gaat
        – Als je een oscilloscoop hebt kun je eens kijken of de bougies ongeveer dezelfde signalen afgeven (lusje boven de 4 bobines houden)
        – Lees via OBD eens uit of de gasklep goed bediend wordt door hem langzaam in te trappen (als de motor nog net niet gestart is)

        #18302993
        Opeltje17
        Deelnemer
          Lid sinds:
          18 January 2012

          Gooi de stekker is van je LMM af, en ga dan eens rijden, motorlampje gaat dan wel branden.

          #18302994
          Cobus
          Deelnemer
            Lid sinds:
            28 February 2010

            @rinus747 wrote:

            Begin dan maar eens met zaken die geen onderdelen kosten en wel dezelfde effecten kunnen geven

            – Heb je bij het schoonmaken van de gasklep, het gaatje naar de slang die naar de kleppen gaat niet dicht-gesmeerd met prut? Bijvoorbeeld even doorprikken met een dun draadje van rechts buiten tot het er aan de binnen kant uit komt
            – Heb je alle bougies al eens bekeken en vergeleken
            – Gooi de connector van de klopsensor eens los, en kijk eens of het dan beter gaat
            – Als je een oscilloscoop hebt kun je eens kijken of de bougies ongeveer dezelfde signalen afgeven (lusje boven de 4 bobines houden)
            – Lees via OBD eens uit of de gasklep goed bediend wordt door hem langzaam in te trappen (als de motor nog net niet gestart is)

            Hallo Rinus,

            Gaatje van de carter ventilatie is open.

            Bougies hebben allemaal dezelfde kleur, beetje chocolade bruin.

            Kloppen sensor zal ik morgen eens losgooien en kijken wat er gebeurt.

            Een scoop heb ik liggen dus dit experiment gaat ook lukken.

            Gasklep ga ik morgen eens met de opcom bekijken.

            Bedankt voor je input

            #18302995
            Cobus
            Deelnemer
              Lid sinds:
              28 February 2010

              @Opeltje17 wrote:

              Gooi de stekker is van je LMM af, en ga dan eens rijden, motorlampje gaat dan wel branden.

              Hi Opeltje17,

              Ik ga straks eens rondrijden met een afgekoppelde lmm.
              Ik post straks het resultaat.

              Jij ook bedankt voor je input.

              #18302996
              bart-gsi
              Deelnemer
                Lid sinds:
                7 July 2012

                Klopsensor los halen zal denk ik noodloop geven , rijden op half vermogen en een hoog brandstofverbruik en ik denk ook onrustig stationair lopen… Maar dit alles kun je ook met opcom uitlezen en je ecu resetten indien nodig..

                #18302997
                rinus747
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  31 May 2010

                  Bij mij ging alles beter toen ik vandaag de klopsensor er af gooide. Heb probleemloos 45 minuten rustig over landelijke wegen gereden met normaal verbruik.

                  #18302998
                  Cobus
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    28 February 2010

                    Hi Opeltje17,

                    Zo juist van het avontuur om rond te rijden met een losgekoppelde lmm.
                    Mijn ervaring luid als volgt.
                    Kan dat ding er niet afblijven.
                    Na het loskoppelen geen nukken meer gehad.
                    Hij pakt hem goed en vlot op bij gas geven in laag toeren zonder dat hij begint te bokken.
                    Ook het gevoel dat er een molensteen achter de auto hing is weg.
                    Zonder lmm draait de motor ook een stuk rustiger stationair, met lmm loopt hij heel erg rauw en onregelmatig.
                    Echter bij het terug schakelen wil de toerenteller nog wel eens terug vallen naar net onder de 500 tpm maar niet zo ver als de lmm is aangesloten.
                    Kunnen wij hier uit concluderen dat de lmm aan het overlijden is.

                    #18302999
                    bart-gsi
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      7 July 2012

                      Ik gok op een ja :D

                      #18303000
                      Opeltje17
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        18 January 2012

                        Jep LMM vervangen :thumb

                        #18303001
                        Cobus
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          28 February 2010

                          Morgen meteen bestellen.
                          Is er nog een voorkeur voor een merk.
                          Gezien er nog al wat prijs verschil zit.
                          De vdo/Siemens zit er volgens mij standaard in, maar die zie ik ook diverse prijs varianten. Van € 169,- tot ergens in de € 200,- of zelfs hoger.
                          En dan hebben we nog de goedkope variant van nog geen € 100,-
                          Zal ik die maar laten liggen??

                          #18303002
                          Opeltje17
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            18 January 2012

                            Onderdeelnummer wat op je LMM staat even in rammelen op google.

                            Zal wel bosch of Siemens worden dan.

                            #18303003
                            bart-gsi
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              7 July 2012

                              @Cobus wrote:

                              Morgen meteen bestellen.
                              Is er nog een voorkeur voor een merk.
                              Gezien er nog al wat prijs verschil zit.
                              De vdo/Siemens zit er volgens mij standaard in, maar die zie ik ook diverse prijs varianten. Van € 169,- tot ergens in de € 200,- of zelfs hoger.
                              En dan hebben we nog de goedkope variant van nog geen € 100,-
                              Zal ik die maar laten liggen??

                              qua onderdelen altijd origineel monteren… opel vind imitatie niet zo leuk.. gaat je motor niet lekker van lopen…

                              #18303004
                              rinus747
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                31 May 2010

                                Bij fsrs kun je het origineel bestellen voor 209 euro. Dan krijg je een doosje waar Siemens in zit. Je kunt er ook gewoon de Siemens bestellen, dan ben je 50 euro goedkoper uit.

                                Ik weet dat want ik heb 2 weken geleden het origineel besteld…..en daar stond dus Siemens op

                                #18303005
                                Cobus
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  28 February 2010

                                  Fsrs heeft er twee leverbaar 1 voor € 209 en 1 voor € 169.
                                  Bij die van € 209 staat geen merk en bij die van € 169,- staat Siemens/Vdo.
                                  Bij mij zit er een Siemens 5wk9606 in.
                                  Als ik dit nummer in tik bij Google krijg ik genoeg aanbieders die hem voor nog minder leveren.
                                  Staat dan met grote letters Originele Siemens 5wk9606 luchtmassameter bij.
                                  Maar dit zullen vast geen originele zijn.
                                  Bij Rijsbergen hier in het dorp kost hij overigens € 180,-
                                  Bij auto-onderdelen24.nl kost deze siemens/VDO zelfs € 126,- met Blacksale korting
                                  Alleen is dit een betrouwbare leverancier.

                                  #18303006
                                  rinus747
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    31 May 2010

                                    Siemens verkoopt producten niet rechtstreeks, maar alleen via de door hen geselecteerde handelaren.

                                    fsrs heeft in principe origineel materiaal. Als iets NIET origineel is zetten ze het merk er bij.

                                    Als je die van 209 besteld krijg je een doosje waar GM op staat, en dat een tijdje in een GM magazijn heeft gelegen, en dat door een GM steekproefcontrole is geweest, maar je dat doosje openmaakt dan staat in de plastic onderdelen van het onderdeel gewoon de naam Siemens. Je kunt dus net zo goed die van 169 bestellen, maar ik zou dat dan wel bij fsrs doen en niet bij een handelaar die veel zaken doet met China.

                                    Met bestellen via fsrs heb ik goede ervaringen.

                                    #18303007
                                    Cobus
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      28 February 2010

                                      Hi Rinus,

                                      Ik ga hem ook bij Fsrs bestellen.
                                      Heb hier al eerder wat besteld, goede service en gaan net een stapje verder dan andere leveranciers.
                                      Straks meteen maar even in orde maken.
                                      Met de scoop heb ik nog niet gekeken, iets voor mogen.
                                      De baas belde vanochtend al vroeg of ik kon werken, en ben net een uurtje thuis.
                                      Dus de lmm hebben we alweer gedeeltelijk terug verdiend.
                                      Gisteren nog wel even met de opcom gekeken en de aangezogen lucht is circa 40 graden, zonder luchtfilter aangesloten, een beetje hoog naar mijn idee, gezien de ijsbloemen alweer bijna tegen de voorruit omhoog willen kruipen.
                                      Bedankt voor je input

                                      #18303008
                                      rinus747
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        31 May 2010

                                        Als de motor heet is en je draait staionair dan is de aangezogen lucht snel 40C als het buiten 10C is

                                        Als je iets nauwkeuriger wil kijken moet je gaan rijden en nog eens meten, maar zelfs dan is het snel 10C warmer dan de omgeving. De lucht wordt ook al iets warmer door alleen al het luchtfilter te passeren.

                                        Je kunt ook s ochtends meten vlak voor je start, maar dan nog is het niet perfect de omgevingstemperatuur

                                        #18303009
                                        Cobus
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          28 February 2010

                                          Klopt, dit heb ik gemeten met een slang buiten de motorruimte.
                                          Dus de aangezogen lucht moest ongeveer de buitentemperatuur zijn.
                                          En als het geheel aangesloten zit op het luchtfilter word hij iets hoger zo rond de 42 graden.

                                          #18303010
                                          Cobus
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            28 February 2010

                                            Hij is besteld, nu zit ik te wachten bij de brievenbus.

                                            #18303011
                                            Cobus
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              28 February 2010

                                              Zojuist de lmm vervangen, echter het nukken is er nog, even een constante snelheid rijden bij circa 1500 tpm en je geeft dan een beetje gas dan gaat hij bokken.
                                              Ik moet wel zeggen in mindere maten dan met de oude lmm
                                              Het terugvallen tijdens het terug schakelen is ook nog steeds aanwezig.
                                              Maar ik voel wel verbetering bij het optrekken bij veel gas.
                                              Dit gaat nu vloeiender, ook het gevoel dat er een molensteen achter hangt is nu weg.
                                              Motor draait stationair rudtiger en hij blijft niet meer in toeren hangen, hij zakt nu vlot naar beneden tijden het schakelen.
                                              Nu alleen het bokken nog op zien te lossen.
                                              Zou het nu alleen nog een kwestie zijn om de accu een uurtje los te gooien.
                                              Nu viel mij overigens ook op dat mijn eind demper rammelt bij stationair, en al ik er tegen aan schop.
                                              Het zal toch niet zo wezen dat er een schot los ligt en de uitlaatgassen blokkeert.
                                              Morgen eens een stuk rijden zonder demper??

                                              #18303012
                                              Cobus
                                              Deelnemer
                                                Lid sinds:
                                                28 February 2010

                                                Een nieuw bijkomend probleem.
                                                Toeren blijft bij warme motor soms hangen rond de 2500tpm nadat ik stil sta na rijden
                                                zakt na een aantal seconden langzaam af naar circa 500tpm en binnen twee seconden naar 800tpm.
                                                Daarna schommelt het toerental heel lichtjes tussen de circa 850 en 750 tpm.
                                                Als ik dan even het gaspedaal een stukje in trap en loslaat blijft hij netjes 800 tpm draaien.
                                                En als ik vanuit stationair even het gaspedaal vlot in trap hoor je het het geluid uiteraard via de uitlaat, maar op het moment van intrappen valt er even voor een korte fractie een stilte en dan het geluid uit de uitlaat.
                                                Aan de motor merk je op dat moment niks.
                                                Als ik langzaam en geleidelijk het gaspedaal in trap heb ik dit niet.
                                                Wat moet ik hier nu mee.

                                                #18303013
                                                Cobus
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  28 February 2010

                                                  Mijn probleem lijkt opgelost te zijn.
                                                  Vorige week een paar uurtjes met zakhooitm aan de auto wezen stoeien.
                                                  Een software update heeft wel verbetering gebracht.
                                                  Maar werd de week erna continu geteisterd door een storingsmelding van de egr klep.
                                                  Deze was recentelijk vernieuwd voor origineel.
                                                  Maar toch de stoute schoenen aangetrokken en de oude weer terug geplaatst met open pakking.
                                                  Ondertussen alweer ruim 200km verder en geen nukken meer gehad.
                                                  Hopelijk blijft het zo.

                                                  #18303014
                                                  Dolby
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    1 May 2008

                                                    Hoop nu voor je dat het probleem ook echt weg blijft. :thumb

                                                    #18303015
                                                    Cobus
                                                    Deelnemer
                                                      Lid sinds:
                                                      28 February 2010

                                                      Daar gaan we voor.

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.