Forumindex › Forums › Techniek › V6. C25XE / X25XE / X30XE / Y26SE enz › Z32SE stationair licht schudden/schokken
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
21 juni 2014 om 09:44 #17266548
Hallo
Bij mn Signum 3,2 zijn er bij stationair draaien lichte schokjes en soms wat zwaarder schudden van de motor te voelen.
Verder tijdens t rijden geen probleem alleen waneer het gas er niet op staat begint het weer.
Wat kan controleren?
21 juni 2014 om 15:45 #18239287Bobines / bougies / massakabel ter hoogte van de Accu
Door WIM-V6, vanaf de teledinges
let daarom niet te veel op SPELFOUTEN.23 juni 2014 om 15:17 #18239288Oke dat is niet heel moeilijk.
Moet er veel opzij gesleuteld worden om bij de bobines te komen?
23 juni 2014 om 21:56 #18239289Inlaat daar heb je een dunne lange torks T30 dacht ik voor nodig.
Willem
24 juni 2014 om 15:21 #18239290Dank je wel,
Is het dan wijs om de inlaatpakking bij de hand te hebben of blijft deze wel heel?
24 juni 2014 om 16:56 #18239291Kan wel handig zijn
Door WIM-V6, vanaf de teledinges
let daarom niet te veel op SPELFOUTEN.26 juni 2014 om 18:42 #18239292Top daar zal ik dan even voor zorgen.
Kan een van de lamdasondes ook de oorzaak zijn?
Sonde 2 rechterkant liet bij uitlezen afwijkende schommelende waardes zien.
Of komt dit dan door een beroerde bougie of bobine?Niet dat ik ook een lamdasonde vervang die misschien wel weer rustig word na een vers rijtje bougies.
Knappen de bobines nog op na een schoonmaakactie of zijn ze na 180000 km wel aan pensioen toe?
17 augustus 2014 om 16:47 #18239293Bougietjes gewisseld en sindsdien nog geen problemen meer gehad :thumb :thumb
21 augustus 2014 om 20:10 #18239294Geen motorstoring meer op de lambdas maar schud heel soms wel nog wat stationair.
6 september 2014 om 22:18 #18239295Sinds mn bougiewissel 2 maanden vlekkeloos kunnen rijden.
Nu staat de motor weer stationair wat schokjes en geschud te geven.
Bougies zijn vers, bobines nagezien en zagen er ook nog goed uit.
Massakabels naast de accu zitten keurig netjes vast en geen roest op de kabelschoentjes.Iemand nog ideeen?
Moet m nog uitlezen omdat motormanagement lampje weer is gaan branden
maar denk dat t weer lambdasonde storing is.
Zou die dan toch stuk zijn?7 september 2014 om 09:52 #18239296Even een extra massa leggen van min-pool direct naar de motor.
8 september 2014 om 22:33 #18239297Vandaag extra massakabel aangelegd van de min pool direct op de motor.
Maakte helaas geen verschil.9 oktober 2014 om 18:53 #18239298Tijdje geleden met Tech2 motormanagement uit laten lezen door Forumlid Robak.
De 1e en 2e set lambdasondes staan alle 4 zwaar op en neer te regelen.
De bovenste horen dit te doen maar als de onderste het ook doen dan doet het katalysatorpotje niet veel meer.Conclusie is dus : allebei de voorste kats te barsten.
Aangezien dit dure gein is om te vervangen ben ik bezig met alternatieven.
Momenteel een testprojectje gaande en mocht dit werken dan ben ik hopelijk voor heel wat minder centjes klaar.Keep you posted
15 oktober 2014 om 13:07 #18239299@Jeremiah wrote:
Tijdje geleden met Tech2 motormanagement uit laten lezen door Forumlid Robak.
De 1e en 2e set lambdasondes staan alle 4 zwaar op en neer te regelen.
De bovenste horen dit te doen maar als de onderste het ook doen dan doet het katalysatorpotje niet veel meer.Conclusie is dus : allebei de voorste kats te barsten.
Aangezien dit dure gein is om te vervangen ben ik bezig met alternatieven.
Momenteel een testprojectje gaande en mocht dit werken dan ben ik hopelijk voor heel wat minder centjes klaar.Keep you posted
Ben benieuwd. Keep us posted. :thumb
20 oktober 2014 om 20:24 #18239300Mn testprojectje is helaas niet uitgelopen op 100% succes maar ook niet helemaal mislukt.
Het doel was om de onderste lambda’s ( die na de kats) weer rustig te krijgen of het motormanagement zo aan te passen dat ie niet meer op de onderste lambda’s let.
Het laatste is uiteraard een complex gebeuren en best kostbaar.
Wat ik zelf heb gedaan is 2 lambda adapters geplaatst.
Komt erop neer dat de lamdasonde die normaal met zn meetstift in het midden van de uitlaat zit nu met een recht verloopstukje in de uitlaat zit.
Het doorvoergaatje in dit verloopje is een heel stuk kleiner dan wat de lamda normaal meete plus dat de sonde niet meer rechtstreeks in de uitlaatbuis zit maar zon 35mm verder naar buiten waardoor er veel minder gemeten word dan normaal.Mn probleem is uiteraard nog niet helemaal weg maar het is wel aardig verminderd.
Voor t mooie nog een keer met uitleesapparatuur eraan laten draaien om te kijken wat ze precies doen.Zowieso geen nadelig effect op motorprestaties.
Word ongetwijfeld weer vervolgd2 april 2015 om 09:54 #18239301Afgelopen weekend 2 nieuwe bobinerails geplaatst,
Auto pakt lekker vlot op maar nog steeds stationair flink schudden en soms ook schommelend toerentalAan de ontsteking kan t nu toch niet meer liggen denk ik
Bougies en bobines zijn vervangen.Mn voorste kats schijnen niet erg veel meer te doen aangezien alle 4 de lambdas flink bijregelen.
Lambdas onder de kat weer rustig gekregen door er een verlengadapter tussen te zetten.
Storingslampjes blijven uit maar t schudden/schokken blijft
Zowel bij LPG als bij benzineWie weet er nog raad?
Groetjes Jer
2 april 2015 om 10:05 #18239302Stationair lucht word geregeld door de gasklep zelf.
Lambda regelen niks, die meten alleen.
De 2e lambda’s moeten vrijwel stil staan, anders is de werkong verminderd van de kats.
Maar dat mag de pret niet drukken.verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
8 april 2015 om 07:57 #18239303Kats doen niet heel veel meer, dat is de laatste keer bij uitlezing gebleken, had ook geregeld motormanagement lampje brandend door fout op de onderste lambdas.
Nu de adapters op de onderste lambdas gemonteerd en t MM lampje blijft uit.Alleen t stationair schudden/schokken is nog niet over.
Kan ik iets controleren aan de gasklep?
Klep zelf ziet er schoon uit, geen lek in de inlaatslang en luchtfilter ook recent vervangen8 april 2015 om 09:36 #18239304Vervuiling.
Bougies zijn de juiste??
Distri staat goed op tijd??
Geen vacuum lekkages??verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
14 april 2015 om 20:46 #18239305waar heb je die verlengstukjes vandaan als ik vragen mag?
15 april 2015 om 15:27 #18239306Zelf bouwen die buisjes.
Bij mijn zus dr vectra zitten die er ook op.
Werkt prima.verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
17 april 2015 om 16:27 #18239307Zelf bouwen is t goedkoopst, ik heb de buisjes via ebay gekocht.
http://stores.ebay.nl/TAFMET” onclick=”window.open(this.href);return false;Bougies zijn de NGK BKR5EQUPA
Bobines origineel bosch(identiek aan wat eruit kwam.
Alles al draaiend met remmenreiniger ingespoten, nergens reactie op.
Distri zit er net 20.000 op, kocht de auto met een verse distri dus dat weet ik niet zeker.sinds een dag of wat ook foutmelding lambdasonde, storing resetten werk voor een uurtje en dan springt deze weer aan, vast een sonde overleden.
p0141 sensor heater circuit malfunction(bank 1 sensor 2)
Weet iemand welke sensor dit is?(voorste of achterste kat en dan nog boven of onder)
En nog de vraag welke sonde erin moet aangezien je met het aantal verschillende sondes weer een menukaart kunt vullen :wtfGreetz Jer
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.