Z22YH brandstofpomp problemen

Forumindex Forums Techniek Overige motor types Z22YH brandstofpomp problemen

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • #18554089
    alphapresto
    Deelnemer
      Lid sinds:
      13 July 2024

      Beste,

      Ik heb sinds 3 maanden problemen met mijn Zafira B 2.2 (Z22YH) uit 2009.

      Het begon met het probleem dat de auto in limp mode ging. Bij de garage was de diagnose snel gesteld, de hoge druk brandstofpomp was defect geraakt. Dit is uiteraard een bekend probleem bij deze motoren.

      Nadat de pomp gereviseerd was hebben we er een week of 2 mee gereden waarna de pomp weer defect raakte. De auto ging weer in limp mode.

      Nogmaals een revisie gedaan, en helaas, na een paar dagen weer hetzelfde probleem.

      Vervolgens is de revisie door iemand anders gedaan en zijn ook gelijk de brandstoftank en de leidingen naar de pomp schoongemaakt.

      Maar helaas; de auto rijdt, maar hikt zo nu en dan. Meestal aana het begin van een rit valt het vermogen kortstondig weg. Het service lampje gaat de meeste ritten wel aan.

      De garage heeft te kennen gegeven dat ze niet weten wat eraan de hand is. Ze stellen voor om de ECU te laten checken, of de opvoerpomp te laten checken. Ik ben het met beide suggesties niet eens.

      Inmiddels ben ik er zelf een beetje ingedoken. Ik ben technisch, maar heb weinig kennis van auto’s. Ik heb een OBD2 dongle gekocht en lees de auto uit met carscanner en OplMonitor.

      Hieruit komt consistent deze error naar voren:

      P1191-52
      Algorithm Failure: short to GND

      Maar ook de volgende errors zie ik voorbij komen:

      P0110-14
      Intake Air Temperature (IAT) Sensor 1 Circuit
      Additional General Electrical Failure: open circuit

      P0100-06
      Mass Air Flow (MAF) Sensor Circuit
      General Electrical Failure: short to GND or open

      P0190-05
      General Electrical Failure: short to “+” or open

      P0191-92
      General Electrical Failure: short to GND

      Inmiddels de MAP sensor vervangen en de MAF sensor schoon gemaakt. Gaf geen verschil.

      Filmpjes van F5R inspireerde me om de multimeter te gebruiken om de regulator en sensor te checken.
      Voor de regulator kom ik op rond de 50% pwm bij idle en richting 80% bij vermogen.
      De sensor geeft een spanning van tussen de 1.4v tot 1.8v bij idle. Ik vermoed dat dit teveel heen en weer slingert.

      Ook zie ik op carscanner dat de brandstofdruk varieert tussen 4000 & 6000 kpsa bij idle.

      Wie weet wat er aan de hand is met deze auto?

      Op dit moment denk ik aan:
      – Defecte (half werkende) regulator
      – Defecte (half werkende) regulator
      – Een probleem in de kabelboom
      – Een defecte hoge druk pomp (maar aangezien deze druk levert to over 10000 kpsa neig ik hier minder naar. Alvast dank!

    1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.