z22se uit een astra coupe gereviseerd. oliedruk probleem

Forumindex Forums Techniek Ecotec z22se uit een astra coupe gereviseerd. oliedruk probleem

  • Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #17272061
    Jorus
      Lid sinds:
      22 April 2015

      Beste mensen,

      De kettingspanner en geleiders van mijn astra waren geknapt en daardoor ook 8 kromme kleppen. Samen met mijn pa heb ik het blok compleet uit elkaar gehaald en weer in goede staat gebracht. De cilinders gehoond, zuigerveren vervangen, nieuwe kleppen ingescheurd, nieuwe kettingspanner en geleiders, nieuwe ketting en tandwielen, en nieuwe pakkingen. Bij de eerste start sloeg de motor gelijk aan en geen foutmeldingen. Na een korte testrit begon het oliedruk lampje te branden en de kleppen te tikken. De auto toen uitgeschakeld. Nu heb ik al wat rond gekeken en lees ik over de weinig zuigende werking van de oliepomp en dat er eventueel lucht in kan zitten. We zijn beide geen monteurs en zouden graag een beroep doen op jullie kennis. Wat te doen vanaf hier?

      bij voorbaat dank

      #18285500
      bart-gsi
      Deelnemer
        Lid sinds:
        7 July 2012


        plaatje van je motor met de oliepomp.. en de locatie van het onderdeel.. ik denk dat je je distributie eraf moet halen om er bij te kunnen… dan kun je achter het paneel een kijkje nemen wat er wellicht aan de hand is..
        je kunt ook in je carter kijken of je olieaanzuigbuis te dicht tegen de carterpan aanzit.. dan kan deze ook niet genoeg opzuigen waardoor je te weinig olie hebt

        #18285501
        Ayrtonvt
          Lid sinds:
          6 May 2014

          Ik denk ff simpel helpt soms maar niet altijd

          Olie filter niet pot dicht normaal gesproken lijft de olie circuleren door middel van een klepje.
          Maar als je hier te lang mee door blijf rijden heb ik gehoord dat soms hele filter verstopt raakt.
          Wat problemen veroorzaakt bij het zogenoemde Full-flow systeem.

          Is gewoon domme gok hoor.
          Daarintegen kan het nooit kwaat om je olie filter een keer te vervangen…

          Ik studeer voor auto monteur zal binnekort ff me boek doorzoeken voor je!

          #18285502
          Haasje17
          Moderator
            Lid sinds:
            8 September 2009

            Oliedruksensors gaan ook wel eens stuk, weet je zeker dat je niet genoeg druk hebt?

            #18285503
            2000
            Moderator
              Lid sinds:
              30 June 2004

              Pakking van de zuigbuis niet lekker? Proefrondje rijden, olie wordt dunner en het aanzuigprobleem groter?
              Kan niet goed onderdruk bereiken in de buis. (volledig theoretisch natuurlijk)

              #18285504
              Chris426
              Deelnemer
                Lid sinds:
                23 May 2014

                Ook ff een “boerenverstand”-idee: is je olie voldoende afgevuld?

                Bij eerste afvulling en daarna testrit kan het wel gebeuren dat het peil zakt doordat het het filter in trekt en dergelijke meer.

                Het is maar een ideetje, je ziet al snel eens iets over het hoofd :).

                #18285505
                Jorus
                  Lid sinds:
                  22 April 2015

                  Allen alvast bedankt voor de hulp en het meedenken.

                  Het filter heb ik direct al vervangen door een origineel. Ook de olie die ik heb gebruikt is hetzelfde (5w 40)
                  Ik hem de olie tot max afgevuld ook na het voltrekken van het filter.
                  De reden dat ik denk dat de oliedruk te laag is en het niet alleen de sensor is, is dat ik op het moment van branden van het oliepeillampje ik ook de kleppen al licht hoorde tikken wat mij doet denken….. te weinig smering en direct uitschakelen.

                  Hoe dan ook wil ik dit wel uitsluiten voor de 10 euro waarvoor ik een nieuwe haal. Ik heb wegens omstandigheden donderdag pas weer tijd om weer met mn auto aan de slag te gaan.

                  De aanzuigbuis is iets wat ik daarbij ga controleren. bedankt voor het advies en ook de afbeelding zal van pas gaan komen.

                  Mocht er nog meer advies zijn hoor ik het graag en ik houd jullie op de hoogte van vorderingen of beter nog…. de oplossing.

                  #18285506
                  bart-gsi
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    7 July 2012

                    bij vervanging van de oliepomp zal je ketting en krukas-pully eraf moeten.. maar als je je blok gereviseerd hebt dan heb je al wat ervaring op gedaan hoe dat moet…

                    #18285507
                    Jorus
                      Lid sinds:
                      22 April 2015

                      Update:

                      Het probleem was oliedruk na revisie.
                      Heb de oliepomp los gehaald en gecontroleerd. Niks opvallends. Wat blijkt na het nalopen van het een en ander…… We zijn de veer uit het overdrukklep/ventiel vergeten terug te plaatsen. Dom. Het vervelende is dat deze bij het opruimen is aangezien voor de vervangen veer van de kettingspanner en dus is weggegooid. Maandag even navraag doen of ik deze los kan krijgen. Wordt vervolgd.

                      #18285508
                      2000
                      Moderator
                        Lid sinds:
                        30 June 2004

                        Je hebt het i.i.g. gevonden, voor het zelfde geld ben je weken aan het zoeken.

                        #18285509
                        Jorus
                          Lid sinds:
                          22 April 2015

                          De veer is besteld en na het aftikken van 3 euro en 75 centen heb ik hem geplaats, gestart en gemerkt dat de oliedruk weer in orde is. Ik rijd nu inmiddels een weekje met mijn astra. Er is nog iets wat mij ervan weerhoudt helemaal blij te zijn.

                          Een oud euvel speelt soms nog op en ik had verwacht dat dit met het vervangen van de ketting spanner opgelost zou zijn.

                          Meestal zit er vibratie in de auto die duidelijk niet van de motorsteunen afkomen. Motor loopt nergens aan en lijkt op het oog eigenlijk heel rustig in de auto te liggen. Toch heeft hij koud en warm soms dagen dat hij vibreert. Dit zorgt ook voor geluidsoverlast in de auto(boven 3000 toeren wordt zeer onaangenaam voor de oren), buiten is dit niet hoorbaar. Nu denk ik aan een aantal zaken maar wellicht kunnen jullie me nogmaals helpen. Ik heb de injectoren voor de zekerheid even uitgenomen om te kijken of hij wel op alle cilinders loopt. Dat is het geval. Is dit wellicht de ketting(Spanner) van de nokkenasketting? Of een sensor? Of moet ik mijn injectoren eens laten reinigen. Iemand een idee om mij in de goede richting te drukken?

                          b.v.d

                          #18285510
                          Opeltje17
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            18 January 2012

                            Balans as ketting ook meegenomen? staat ook op tijd?

                            Dit kan ook vibraties veroorzaken.

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.