Z22SE Olieverbruik opgelost

Forumindex Forums Techniek Overige motor types Z22SE Olieverbruik opgelost

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 31)
  • Auteur
    Berichten
  • #17274571
    cliffvxr
    Bijdrager
    • Topics 12
    • Reacties 180
    Lid sinds:
    15 April 2010

    Hallo leden het is hier al vaker besproken nl het hoge olie verbruik van diverse eco-tech motoren .( uitzonderingen daar gelaten) mijn z22se verbruikte 1 liter olie op 1200km !!!
    Vaak werd er gezegd dat dan de klepseals en zuigerveren vervangen moesten worden of dat het aan de soort olie lag maar ook dat hielp in veel gevallen niet of maakte geen verschil enz.
    Ik was van mening dat het kwam door een te hoge Carter druk maar hoe test je dat .
    Want bij de z22se zit het Carter ventilatie intern .
    Dus toen heb ik het Carter vent na gebouwd van de non eco blok de C20XE !
    EGR afgedopt / gaatje geboord in de kleppen deksel in het kanaal van de Carter ventilatie die naar de restrictor loopt naar de achterzijde van de inlaatspruitstuk / toen op de EGR pijp die het inlaatspruitstuk in gaat een aansluiting gemaakt en een leiding van 4mm aan gesloten op de EGR pijp en kleppendeksel zodat net als bij de oude motoren gewoon een constante flow van de carterventilatie ontstaat .
    En om een lang verhaal kort te maken ;
    Geen motorstoring door deze aanpassing.
    Motor loopt gewoon perfect zoals voorheen.
    HET aller belangrijkste na 1200 km GEEN druppel olie verbruikt !!!!ps Dit systeem geld echter alleen voor de Z22SE Z22YH Z20NEL Z20NET en Z20NNH motoren

    #18304746
    bart-gsi
    Bijdrager
    • Topics 40
    • Reacties 5567
    Lid sinds:
    7 July 2012

    goed bezig.. hier is aardig wat denk werk aan vooraf gegaan volgens mij.. misschien handig dat hier een how to over komt zodat meerdere mensen dit toe kunnen passen als ze met het zelfde zitten….

    #18304747
    Dolby
    Bijdrager
    • Topics 25
    • Reacties 3370
    Lid sinds:
    1 May 2008

    Aller eerst heel erg bedankt voor deze gegevens te delen. Ik ben een van de Z22se die al een topic heeft lopen hierover. Met wat ik al allemaal heb uitgevoerd om het olie verbruik te verminderen.
    Maar als dit de oplossing is zou echt geweldig zijn. Want dat scheelt me enorm veel olie. Ik heb zelf namelijk ook een verbruik van 1 liter olie op 1200KM. :thumb :wors

    ps: Mag ik vragen hoeveel km je inmiddels heb gereden met deze aanpassing? Geen storingen en het blok blijft gewoon normaal functioneren?

    Huidig auto: Opel Zafira A 1.8 16V Sport Bouwjaar: 2004.

    Vorige auto:
    * Opel Zafira A 2.2 16V Elegance Bouwjaar: 2002 Km stand 261.xxx
    * Opel Astra G 2.0 DI 16V Club Bouwjaar:2000 Km stand: 325.xxx

    #18304748
    cliffvxr
    Bijdrager
    • Topics 12
    • Reacties 180
    Lid sinds:
    15 April 2010

    Graag gedaan als het allemaal door gaat dan bouw ik as vrijdag bij een ander forum lid die bypass ook in en dan zal ik gelijk meer foto’s maken en een how-to aanmaken .
    Ik rij nu ruim 5 jaar met dit blok en vind hem heerlijk lopen in mijn station en had van de zomer nog flink in het blok geïnvesteerd nieuwe kettingen tandwielen spanners en geleiders en een nieuwe koppeling :agent maar wat mij echt stoorde was het olie zuipen :argue
    Want met de astra word rustig gereden en zoop olie en mijn daily corsa a 20xe van 24 jaar oud gebruikt geen druppel :wtf
    Dus zodoende ging ik die bypass maken in de hoop dat het daadwerkelijk aan de carterdruk lag en niet aan de klepseals of zuiger veren .
    En tot mijn verbazing en vreugde na de gebruikelijke 1200km ( dagteller in de gaten houdend al 5 jaar)
    Stond de peilstok nog steeds op max !! :wors ik kan je wel vertellen dat ik toen ongeveer 10x de peilstok heb gecheckt :D :D
    Maar nu staat de teller op bijna 1350km en nog steeds olie op max en geen storingen of raar lopen enz

    #18304749
    Dolby
    Bijdrager
    • Topics 25
    • Reacties 3370
    Lid sinds:
    1 May 2008

    Heel erg bedankt ik zal dit zeker volgen. Graag nog wat foto erbij zou helemaal top zijn. Want dan ga ik het ook uitvoeren als het niet te moeilijk is.

    Ik deel precies de zelfde mening. De Z22se motor is een geweldig blok. Het rijd heerlijk en heeft voldoende power. Alleen het olie verbruik is naar mijn mening
    belachelijk hoog. En daar stoor ik me ook al aan sinds ik deze auto heb. Heb de auto nu +/- 1,5 jaar en heb ruim 25.000KM er mee gereden.

    Ik heb hier op het forum er een heel topic over lopen zie topic viewtopic.php?f=44&t=185583 en daarop hebben heel veel mensen met de zelfde problemen van het olie verbruik op gereageerd. Maar niks helpt echt zeg maar tot nu toe. Daarom ben ik heel erg geinteresseert in jouw oplossing. Ik hou alles bij van mijn auto qua benzine verbruik, olie verbruik, reparatie kosten, aantal gereden km’s met zomer banden/winterbanden enzo.

    – Maar hoe veel km heb je inmiddels gereden met deze oplossing?

    – En hoelang geleden heb je deze oplossing uitgevoerd?

    Huidig auto: Opel Zafira A 1.8 16V Sport Bouwjaar: 2004.

    Vorige auto:
    * Opel Zafira A 2.2 16V Elegance Bouwjaar: 2002 Km stand 261.xxx
    * Opel Astra G 2.0 DI 16V Club Bouwjaar:2000 Km stand: 325.xxx

    #18304750
    cliffvxr
    Bijdrager
    • Topics 12
    • Reacties 180
    Lid sinds:
    15 April 2010

    Ik heb die bypass er nu ongeveer 6 weken op zitten en heb er nu 1350 km mee gereden .
    Ik had jou topic ook helemaal gelezen en vele anderen voornamelijk Engelse forums omdat ze daar met vrij veel superchargers op de 2.2 rijden en daar is het olie verbruik helemaal verschrikkelijk nl 1 liter op 600km .
    Maar idd niets kunnen vinden wat 100% werkte

    #18304751
    Dolby
    Bijdrager
    • Topics 25
    • Reacties 3370
    Lid sinds:
    1 May 2008

    Ik hoop dat deze bypass een goede oplossing is voor de Z22se. Ik zou er namelijk heel erg blij mee zijn. Want nu kost het me veel olie. Wat ik erg zonde vind. Graag wanneer je het weer gaat uitvoeren lekker wat foto’s van maken. Zodat ik het ook kan gaan uitvoeren. :wors :thumb :thumb :thumb

    Huidig auto: Opel Zafira A 1.8 16V Sport Bouwjaar: 2004.

    Vorige auto:
    * Opel Zafira A 2.2 16V Elegance Bouwjaar: 2002 Km stand 261.xxx
    * Opel Astra G 2.0 DI 16V Club Bouwjaar:2000 Km stand: 325.xxx

    #18304752
    Dolby
    Bijdrager
    • Topics 25
    • Reacties 3370
    Lid sinds:
    1 May 2008

    Hou ons a.u.b. op de hoogte.

    Huidig auto: Opel Zafira A 1.8 16V Sport Bouwjaar: 2004.

    Vorige auto:
    * Opel Zafira A 2.2 16V Elegance Bouwjaar: 2002 Km stand 261.xxx
    * Opel Astra G 2.0 DI 16V Club Bouwjaar:2000 Km stand: 325.xxx

    #18304753
    cliffvxr
    Bijdrager
    • Topics 12
    • Reacties 180
    Lid sinds:
    15 April 2010

    Beetje jammer de CCV-Bypass gegadigde kon door omstandigheden niet komen :cry
    Maar goed ik zal van de week bij mijn auto wat foto’s maken en van de gebruikte materialen en er een mooi verhaal van maken :vertag komt allemaal goed het duurt alleen iets langer :thumb

    #18304754
    Dolby
    Bijdrager
    • Topics 25
    • Reacties 3370
    Lid sinds:
    1 May 2008

    @Cliffvxr, Jammer dat de Bypass niet door is kunnen gaan. Maar wacht met smacht op jouw handleiding en informatie hoe en met welke onderdelen je deze bypass hebt uitgevoerd.

    Het zou geweldig zijn namelijk. En ik denk niet alleen voor mij maar voor bijna alle z22se rijders die namelijk allemaal het zelfde euvel hebben over het olie verbruik. Wanneer ik de informatie heb met foto’s ben ik ook vanplan om deze bypass uit te voeren. Vind het namelijk belachelijk om iedere 1200KM 1 liter olie moeten bij te vullen. Mijn Z22se blok heeft afgelopen week de 225.000KM gelopen. Ga vandaag of morgen de grote onderhoudsbeurt uitvoeren.

    PS: Cliffvxr, Als je deze bypass uitvoert? zitten hieraan geen nadelen die gevolgen kunnen hebben aan de motor? Door deze bypass veranderd de
    carterdruk in het blok waardoor het olie verbruik ontstaat. Dus deze oplossing is perfect voor het olie verbruik probleem. Maar heeft het
    voor de rest geen invloed op de werking van het blok? Sorry ben namelijk zelf geen monteur.

    @cliffvxr wrote:

    Beetje jammer de CCV-Bypass gegadigde kon door omstandigheden niet komen :cry
    Maar goed ik zal van de week bij mijn auto wat foto’s maken en van de gebruikte materialen en er een mooi verhaal van maken :vertag komt allemaal goed het duurt alleen iets langer :thumb

    Huidig auto: Opel Zafira A 1.8 16V Sport Bouwjaar: 2004.

    Vorige auto:
    * Opel Zafira A 2.2 16V Elegance Bouwjaar: 2002 Km stand 261.xxx
    * Opel Astra G 2.0 DI 16V Club Bouwjaar:2000 Km stand: 325.xxx

    #18304755
    midnight black
    Bijdrager
    • Topics 48
    • Reacties 3445
    Lid sinds:
    14 December 2011

    Heb je de diameter van 4mm ergens op gebaseerd of is dit een gokje?
    Is bij jou auto het spruitstuk er niet af geweest? Ik heb bij de mijne vorig jaar het plaatje van pcv schoongemaakt, het gaatje zat compleet dichtgekoekt, ik heb het toen niet opgeboord, als je naar 4mm gaat dan kan het gaatje in het plaatje ook nog wel wat opgeboord worden. Overigens hoe zag je kleppendeksel er aan de binnenkant uit?

    #18304756
    cliffvxr
    Bijdrager
    • Topics 12
    • Reacties 180
    Lid sinds:
    15 April 2010

    @midnight black wrote:

    Heb je de diameter van 4mm ergens op gebaseerd of is dit een gokje?
    Is bij jou auto het spruitstuk er niet af geweest? Ik heb bij de mijne vorig jaar het plaatje van pcv schoongemaakt, het gaatje zat compleet dichtgekoekt, ik heb het toen niet opgeboord, als je naar 4mm gaat dan kan het gaatje in het plaatje ook nog wel wat opgeboord worden. Overigens hoe zag je kleppendeksel er aan de binnenkant uit?

    Hallo nee bij mij is het spruitstuk er niet afgeweest mede omdat ik al had gelezen dat andere mensen die restrictor plaatje hadden schoon gemaakt of hadden vervangen en het probleem bleef of vrij snel weer terug kwam.
    In de maand Juli had ik mijn blok open liggen voor het vervangen van de kettingen en toen was mijn kleppen deksel knap zwart van de kool afzetting en heb hem toen helemaal gecleand en ruim 3 maanden later toen ik die bypass ging maken was hij nog redelijk schoon ik vermoed ook dat door de slechte Carter ventilatie de olie heel snel zwart wordt .
    Die 4 mm was een beetje een gok de wat oudere blokken 20xe zitten rond de 3 mm en de wat nieuwere rond de 2mm en kwam mooi uit qua koppelingen en leidingen die ik had liggen ,ja het was een wilde gok maar pakt gelukkig goed uit ;)
    Moet er nog wel aan toevoegen dat de hardkunststof leiding die heb gebruikt een buiten diameter heeft van 6mm binnen diameter ruim 4mm en bij de knel koppelingen komt er dan nog een insteek huls in en je knelt hem dan nog aan dus bij de koppelingen hou je een doorvoer over van ongeveer 3,5 a 4 mm

    #18304757
    cliffvxr
    Bijdrager
    • Topics 12
    • Reacties 180
    Lid sinds:
    15 April 2010

    motor loopt nog steeds perfect met de bypass :jerry
    Toen ik de bypass maakte had ik ook gelijk de inlaatpijp en gasklep schoon gemaakt want die liep ook iederekeer vol met olie smurrie drap :puke
    nu 1500km verder peilstok nog op max en tot mijn verbazing en vreugde ook geen smurrie olie drap meer in mijn inlaatpijp

    #18304758
    cliffvxr
    Bijdrager
    • Topics 12
    • Reacties 180
    Lid sinds:
    15 April 2010

    Hier de How-to voor de CCV-Bypass :kewlpics
    viewtopic.php?f=150&t=194049

    #18304759
    Dolby
    Bijdrager
    • Topics 25
    • Reacties 3370
    Lid sinds:
    1 May 2008

    Heel erg bedankt voor deze informatie Cliffvxr. :wors :thumb

    Huidig auto: Opel Zafira A 1.8 16V Sport Bouwjaar: 2004.

    Vorige auto:
    * Opel Zafira A 2.2 16V Elegance Bouwjaar: 2002 Km stand 261.xxx
    * Opel Astra G 2.0 DI 16V Club Bouwjaar:2000 Km stand: 325.xxx

    #18304760
    Dolby
    Bijdrager
    • Topics 25
    • Reacties 3370
    Lid sinds:
    1 May 2008

    Hoi Cliff, ik hoop dat ik over enkele weken kan vertellen dat door jouw by-pass oplossing het olie verbruik van mijn z22se blok ook is verminderd.
    Hou je op de hoogte in ieder geval. :wors :thumb

    Huidig auto: Opel Zafira A 1.8 16V Sport Bouwjaar: 2004.

    Vorige auto:
    * Opel Zafira A 2.2 16V Elegance Bouwjaar: 2002 Km stand 261.xxx
    * Opel Astra G 2.0 DI 16V Club Bouwjaar:2000 Km stand: 325.xxx

    #18304761
    midnight black
    Bijdrager
    • Topics 48
    • Reacties 3445
    Lid sinds:
    14 December 2011

    Heb je ook de bypass gemaakt? Ik heb maar eens een olie merk switch gemaakt dus ben benieuwd naar jou verbruik en het mijne!

    #18304762
    Dolby
    Bijdrager
    • Topics 25
    • Reacties 3370
    Lid sinds:
    1 May 2008

    @Midnight black, Heb toevallig afgelopen zaterdag bij Cliff zijn By-pass oplossing samen uitgevoerd op mijn Zafira A. Ik hou jullie zeker op de hoogte van mijn olie verbruik.

    @midnight black wrote:

    Heb je ook de bypass gemaakt? Ik heb maar eens een olie merk switch gemaakt dus ben benieuwd naar jou verbruik en het mijne!

    Huidig auto: Opel Zafira A 1.8 16V Sport Bouwjaar: 2004.

    Vorige auto:
    * Opel Zafira A 2.2 16V Elegance Bouwjaar: 2002 Km stand 261.xxx
    * Opel Astra G 2.0 DI 16V Club Bouwjaar:2000 Km stand: 325.xxx

    #18342552
    ricky v6
    Bijdrager
    • Topics 2
    • Reacties 9
    Lid sinds:
    7 November 2009

    even een vraag ik rij nu een vectra b z22se maar deze bypass werkt deze goed en blijf deze veilig voor de motor enzo omdat ik hier verder niks meer over leest zou deze graag toepassen op mijn blokmits dit betrouwbaar is ook op lange termijn mvg rick

    #18343031
    Dolby
    Bijdrager
    • Topics 25
    • Reacties 3370
    Lid sinds:
    1 May 2008

    Hoi Rick. Je doet zeker niks verkeerd. Je lost eigenlijk alleen maar het carterprobleem op van de Z22se die vaak verstopt raakt doordat de carterventialtie intern loopt kun je eigenlijk niks anders dan een extern carterventilatie maken net zoals het bij alle andere motoren is. Dus veilig is het zeker. Doordat de carterventilatie verstopt zit kan je motor veel meer olie gaan verbruiken daardoor.

    Huidig auto: Opel Zafira A 1.8 16V Sport Bouwjaar: 2004.

    Vorige auto:
    * Opel Zafira A 2.2 16V Elegance Bouwjaar: 2002 Km stand 261.xxx
    * Opel Astra G 2.0 DI 16V Club Bouwjaar:2000 Km stand: 325.xxx

    #18343048
    ricky v6
    Bijdrager
    • Topics 2
    • Reacties 9
    Lid sinds:
    7 November 2009

    ja oke maar wat ik niet snap is dat met deze aanpassing de carter ontluchting i inlaat spruitstuk dan toch nog steeds open en werkzaam is omdat deze ontluchting via egr leiding word gemaakt maar dan blijf die in het spruitstuk toch ook nog werkzaam ?

    #18343253
    Dolby
    Bijdrager
    • Topics 25
    • Reacties 3370
    Lid sinds:
    1 May 2008

    @Rickyv6, Nee de inlaat spruitstuk gedeelte zijn namelijk bij 90% van de Z22se blokken compleet dicht. Na schoonmaken gaat de originele snel weer dicht zitten zodat het probleem niet oplost. De manier van Cliff zorgt ervoor dat de carterventilatie open blijft zodat er veel minder olie verbruikt word omdat de externe leiding minder snel dichtslibt. En de externe leiding kun je makkelijk schoonmaken wanneer het nodig zou zijn.

    ja oke maar wat ik niet snap is dat met deze aanpassing de carter ontluchting i inlaat spruitstuk dan toch nog steeds open en werkzaam is omdat deze ontluchting via egr leiding word gemaakt maar dan blijf die in het spruitstuk toch ook nog werkzaam ?

    Huidig auto: Opel Zafira A 1.8 16V Sport Bouwjaar: 2004.

    Vorige auto:
    * Opel Zafira A 2.2 16V Elegance Bouwjaar: 2002 Km stand 261.xxx
    * Opel Astra G 2.0 DI 16V Club Bouwjaar:2000 Km stand: 325.xxx

    #18343273
    ricky v6
    Bijdrager
    • Topics 2
    • Reacties 9
    Lid sinds:
    7 November 2009

    oke maar kan ik dan niet beter een dicht plaatje in het inlaatspruitstuk maken zodat die niks meer doet ?

    #18343342
    Dolby
    Bijdrager
    • Topics 25
    • Reacties 3370
    Lid sinds:
    1 May 2008

    @Ricky v6, Dat zou je kunnen doen maar dat betekend dat je wel eerst de hele luchtinlaat moet loshalen dat is best wel veel werk. Ik ben er namelijk ruim 3 uur mee bezig geweest. Omdat er een paar schroefjes waren die ik niet helemaal goed los kreeg(ECU). Je moet best veel dingen loshalen om bij de inlaat te kunnen komen.

    1. Luchtfilter met aanzuigbuis
    2. EGRklep buis loshalen.
    3. ECU gedeelte loshalen van luchtinlaat spruitstuk.
    4. Benzine aanvoer loshalen (zitten vaak heel erg vast).
    5. Injector rail loshalen van motorblok.
    6. Oliepijlstok loshalen.
    7. Dan onderkant luchtinlaat spruitstuk kabels/connectors loshalen. (zitten best goed verstopt).
    8. Dan luchtinlaat spruitstuk loshalen.

    oke maar kan ik dan niet beter een dicht plaatje in het inlaatspruitstuk maken zodat die niks meer doet ?

    Huidig auto: Opel Zafira A 1.8 16V Sport Bouwjaar: 2004.

    Vorige auto:
    * Opel Zafira A 2.2 16V Elegance Bouwjaar: 2002 Km stand 261.xxx
    * Opel Astra G 2.0 DI 16V Club Bouwjaar:2000 Km stand: 325.xxx

    #18343348
    ricky v6
    Bijdrager
    • Topics 2
    • Reacties 9
    Lid sinds:
    7 November 2009

    oke lekker laten zitten dus moet mijn gasklephuus al schoonmaken dat vind ik al best wat werk ziet het er naar uit

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 31)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.